حکایت غنچه‌های به گل رسیده!

براساس آخرین شیوع‌شناسی تعداد مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا و مشتقات آن که شامل گل، گرس، علف با ۱۱.۹درصد، پس از تریاک دومین ماده مخدر مصرفی در میان مصرف‌کنندگان مستمر موادمخدر کشور اعلام شده است. 

گروه جامعه خبرگزاری ایمنا - امین محمدپور: گل یکی از نام‌های ماده مخدر ماری‌جواناست البته فرم ظاهری و شکل ماده مخدر جدید گل هم همانند ماری جواناست اما چرا به آن گل می‌گویند نه ماری‌جوانا!؟

تغییر نام مخدر ماری‌جوانا به گل در ایران تاکتیک جدید فروشندگان و دلالان مواد مخدر است زیرا همه پدران و مادران حشیش و ماری‌جوانا را می‌شناسند و کافی است فرزند انها بگوید من گل می‌کشم نه ماری‌جوانا یا حشیش و والدین از همه جا بیخبر هم  فکر می‌کنند حتما فرزندشان چیز بی‌خطری استفاده می‌کند که نامش هم گل است و  حتما هم طبیعی است و زیان آن از ماری‌جوانا و حشیش و مواد مخدر صنعتی کمتر است.  

جوان بی‌انگیزه و بی‌تفاوت محصول ماده مخدر گل

یک روانپزشک و درمانگر اعتیاد با بیان آنکه متاسفانه در حال حاضر مصرف گل در کشور به شدت افزایش یافته و همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم دومین ماده مصرفی کشور اعلام و جایگزین شیشه شده است گفت: اینکه در حال حاضر مصرف کانابیس و مشتقات آن رتبه دوم مواد مصرفی در کشور را به خود اختصاص داده باعث خوشحالی بسیاری شده است، زیرا فکر می‌کنند اینکه گل جایگزین شیشه شده است، خیلی جای خوشحالی دارد که البته این مسئله را قبول ندارم.

محمدرضا قدیرزاده ادامه داد: اینکه تبعات شیشه نسبت به مصرف گل و حشیش بیشتر است، باعث می‌شود بسیاری از این جایگزینی خوشحال باشند اما باید بدانیم گروه سنی که در حال حاضر مصرف‌کننده گل، حشیش و ماری جوانا هستند در سنین پایین‌تری قرار دارند. باوجود آنکه سن مصرف در حال حاضر به طور رسمی اعلام نشده اما متاسفانه آنچه که ما می‌بینیم نشان‌دهنده آن است که سن مصرف به دبیرستان کشیده شده است و به طور کلی از سنین 15 سالگی به بعد شاهد افزایش شیوع مصرف کانابیس هستیم که این ماده مخدر بر سیستم اعصاب مرکزی انسان تاثیر می‌گذارد و در طولانی مدت علائم مختلفی را به همراه دارد.

این روانپزشک معتقد است: ماده مخدر گل همچون شیشه باعث خشونت نشده بلکه بیشتر در فرد باعث بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی می‌شود، همچنین اختلالات رفتاری رانندگی‌های بی‌پروا و مصرف همزمان گل با مواد دیگر به ویژه الکل، باعث افزایش میزان خشونت بین مصرف کنندگان نسبت به سایرین می‌شود.

قدیرزاده عارضه دیگر مصرف گل و خانواده کانابیس را ایجاد «سندرم بی انگیزگی» بین مصرف‌کنندگان اعلام کرد و گفت: مصرف ماده مذکور «انگیزه» افراد را از بین می‌برد و برای قشر جوان که باید به فکر آینده، تشکیل خانواده و ادامه تحصیل و کار باشند مخرب بوده و روند زندگی آنها را به شدت مختل می‌کند.

دومین مخدر پرمصرف ایران

اسدبیگی، رییس اورژانس اجتماعی کشور با بیان آنکه متاسفانه مصرف گل در میان برخی از جوانان و نوجوانان ایرانی به شدت رایج شده است گفت: با وجود آنکه طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر گل پس از تریاک دومین مخدر مصرفی کشور است اما این ماده در دنیا هم بیشترین مصرف را دارد و پرمصرف‌ترین ماده مخدر مصرفی در جهان است.

رییس اورژانس اجتماعی کشور در خصوص نوع مصرف گل نیز اظهار کرد: برخی برای مصرف ماری‌جوانا یا گل آن را با سیگار مخلوط می‌کنند برخی نیز با پایپ مخصوص عمل به مصرف می‌کنند.

 حسین اسدبیگی، در ادامه می‌گوید: به علت آنکه مصرف ماری‌جوانا در برخی از ایالت‌های آمریکا و یا در برخی از کشورها همچون هلند و کانادا کاملا آزاد است برخی تصور می‌کنند این ماده آثار مخرب زیادی ندارد در صورتیکه باید بدانند هر چند گل و ماری‌جوانا از سایر موادمخدر ضعیف‌تر است اما بالاخره مخدر بوده و آثار مخرب خود را بر مصرف‌کننده بر جای خواهند گذاشت.

گل در حالی دومین مخدر مصرفی در کشور اعلام و هشدارها در این عرصه آغاز شده است که به نظر می‌رسد هنوز تحقیقات و بررسی‌های جامع در خصوص اثرات مصرف آن در بین مصرف‌کنندگان و نمود آن در جامعه صورت نگرفته است.

دانشجویان، ‌طرفدار ماده مخدر گل

یک پژوهشگر اعتیاد با تاکید بر اینکه در حوزه دانشجویی اعتیاد داریم و درصدش از جامعه کمتر نیست، می‌گوید: اکنون مصرف ماده گل در میان دانشجویان چشمگیر و قابل ملاحظه است.

البته دانشجویان به بقیه مواد مانند تریاک، هرویین و شیشه گرایش کمتری دارند و از طرفی دیگر داروهایی مانند ریتالین هم وابستگان مصرف مخصوص به خودش را دارد.

هومان نارنجی‌ها می‌گوید: همه فکر می‌کنند علت اعتیاد شاید در قشر دانشجو و سرباز باشد، اما تقریبا علل و ریشه‌ها در همه افراد مشترک است که می‌خواهند با مصرف موادمخدر از مشکلات دوری کنند و در امان باشند.

برای مثال، در بین دانشجویان جبران فشار تحصیلی و نیز حس کنجکاوی سبب می‌شود که برای درس خواندن به دنبال انرژی بیشتر و مضاعف باشند، علاقه به خوشگذرانی و لذت‌جویی که در جمع‌های دانشجویی نسبت به جمع‌های دیگر بیشتر است، ‌ کمبود لذت‌های سالم، ‌ غربت برای دانشجویان غیربومی که به فضایی غیر از محل زندگی برای ادامه تحصیل رفته‌اند که ممکن است استرس افراد را بیشتر کند و داشتن دوستان مصرف‌کننده در دانشگاه و خارج از دانشگاه همه اینها می‌تواند علت گرایش باشد و خطر مصرف موادمخدر را در قشر دانشجو بیشتر کند.

فرآوری یک ماده سنتی و ظهور گل

سرهنگ سید تقی حسینی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ایمنا در مورد ماده مخدر گل گفت: عنوان گل اگرچه جدید است اما مفهوم آن به معنای وجود یک ماده نوظهور جدید نیست ما به صورت سنتی ماده قدیمی حشیش را در ایران و در دنیا داشته‌ایم که از گیاه شاهدانه بدست می‌آمد و برگ آن هم به اسم گراس یا علف مصرف می‌شد.

سرهنگ حسینی در ادامه گفت: همین گیاه را با دستکاری ژنتیک کاری کردند که میزان تراکم برگها افزایش پیدا کرد و مواد موثر اصلی آن در گیاه جدید بیشتر از گراس یا حشیش شد پس این نوع فرآوری شده همان ماده سنتی است و ماده جدیدی نیست.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه گل از لحاظ اثرگذاری چندبرابر از ماده قبلی قوی‌تر است تصریح کرد: در دنیا اصطلاحا به این ماده ماری‌جوانا گفته می‌شود و این ماده در طبقه مواد روانگردان و توهم‌زاست و باعث تغییرات روانی در مصرف‌کننده می‌شود که شامل افزایش فشارخون و ضربان قلب و درجه حرارت و بروز هیجانات استرس و اضطراب در افراد می‌شود و فرد دچار روان‌گردانی می‌شود و دید فرد به آدمها شرایط و غیره را عوض می‌کند و فرد را از واقعیت دور می‌کند و سیستم قضاوت مغز او دچار اختلال می‌شود.

مخدرهای قبلی آرامبخش و مخدرهای جدید هیجان‌آورند

سرهنگ حسینی با تاکید بر اینکه مواد روانگردان فرد را دچار هیجانات می‌کند اظهار داشت: این در حالیست که موادمخدرهای قبلی سست کننده و آرامبخش بودند و صدمات ظاهری داشتند اما مخدرهای جدید هیجان‌آورند و این ماده تخریب عمده‌اش در سیستم اعضاب مرکزی و مغز است و علائم ظاهری خود را با تاخیر بروز می‌کند.

سرهنگ حسینی در مورد تصورات جوانان از این مخدر می‌گوید: جوانان فکر می‌کنند چون این ماده پایه گیاهی دارد و چندان عوارض آن به زودی بروز نمی‌کند فکر می‌کنند اثرات بدی ندارد در صورتی که اجزاء تشکیل‌دهنده این ماده جزء موادی است که به مغز می‌رود و فرد را دچار اعتیاد شدید به این مواد می‌کند و بعد وابستگی جسمی و روانی شدید ایجاد می‌کند.

قیمت پایین و مقدار مصرف کم از دلایل محبوبیت

این مقام انتظامی در حوزه موادمخدر در مورد اثرات روانی این ماده می‌گوید: در هر بار مصرف تعداد زیادی از سلولهای مغزی از بین می‌رود و فرد دچار اختلالات اعصاب و روان می‌شود درست است که این ماده را بعنوان نشاط‌آور مصرف می‌کنند اما درصد بسیار زیاد مصرف‌کنندگان آن دچار افسردگی شدید می‌شوند و زندگی عادی آنها دچار اختلال می‌شود.

سرهنگ حسینی در مورد دلیل استقبال جوانان از این ماده گفت: قیمت پایین و مقدار مصرف کم آن در شروع می‌تواند در استقبال جوانان تاثیرگذار باشد.

البته حشیش هم با تولید بالا و انبوه جزء ارزانترین موادمخدر است اما گل نسبت به حشیش قیمت بالاتری دارد اما با اوضاع اقتصادی جوانان هماهنگ است و هدف تبلیغ آن را برای جوانان و نوجوانان معرفی کرده‌اند و بعنوان یک ماده خوب و شیک به جوانان معرفی شده و متاسفانه در جهان و بسیاری کشورها این ماده منع مصرف ندارد.

این مقام مسئول در خاتمه می‌گوید: وضعیت اصفهان را هم از وضعیت کشور نمی‌توانیم جدا بدانیم و متاسفانه این ماده جدیدا در حال مصرف است و عوارض آن هنوز در بین مصرف‌کنندگان عیان نشده و تاسف بارتر اینکه اینگونه مواد دقیقا هدفشان جوانان سالم و مولد جامعه است که سابقه بزهکاری یا اعتیاد و جرم ندارند و روند استفاده این مواد جدید در بین جوانان در حال افزایش قابل توجهی است و شیوع این ماده در نسل جدید هشداری برای خانواده‌هاست.

گرایش مصرف از شیشه به سمت گل

مرتضی پدریان آسیب‌شناس اجتماعی در مورد دلایل افزایش مصرف گل به خبرنگار جامعه ایمنا گفت: مصرف این ماده به چند دلیل در ایران افزایش داشته است اول اینکه کشت و برداشت آن نیاز به محیط خاصی ندارد و به راحتی در منازل، آپارتمانها یا پارکها و گلخانه‌ها امکان کشت دارد و دوم اینکه جوانان باور نمی‌کنند که این یک ماده مخدر است چون اعتیاد فیزیکی ندارد.

به گفته پدریان این ماده از خانواده مواد توهم‌زاست و این نوع مواد وابستگی فیزیکی ندارد بلکه وابستگی روحی، روانی دارد

این استاد دانشگاه‌های اصفهان با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا مصرف این مواد آزاد است و آن را در قالب مواد مخدر نمی‌دانند گفت: متاسفانه این نوع نگاه می‌تواند به جامعه ما هم سرایت کند و دلیل دیگر محبوبیت آن دسترسی راحت‌تر به این ماده است چرا که امکان کشت بسیار راحتی دارد و منع قانونی خاصی هم برای آن درنظر نگرفته‌اند.

 پس به راحتی در اختیار حوانان است و این ماده که در دنیا به اسم ماری‌جوانا معروف است یک حالت سرخوشی خاصی دارد که نسبت به تریاک یا هروئین برای مصرف‌کننده جوان میزان جذابیت بالایی دارد و مورد دیگر اینکه ابزارآلات خاصی برای مصرف نیاز ندارد و به راحتی در سیگار تعبیه و مصرف می‌شود و حتی روغن آن در قلیان مصرف می‌شود و نئشگی روغن آن فوق‌العاده بالاست.

پدریان با تاکید بر اینکه مصرف شیشه در حال کاهش و منحل شدن است گفت: گرایش از سمت شیشه به سمت گل متمرکز شده است و موارد بالا دلایل گرایش به گل است که این روزها به شدت در اختیار جوانان قرار گرفته است.

مبارزه با معلول یا علت کدامیک؟

این آسیب‌شناس اجتماعی در موضوع کنترل اعتیاد هم گفت: اصل قضیه این است که اعتیاد، موادمخدر، قاچاقچی، همه اینها معلول نظام اجتماعی هستند اینها علت‌های نظام اجتماعی نیستند ما باید علتها را برطرف کنیم.

به گفته پدریان برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت جوانان و غنی کردن اوقات یک جوان و ایجاد فضای شادی در جامعه باعث می‌شود خواه ناخواه کسی به دنبال این مسائل نرود و ایجاد چنین فضاهایی باعث میشود خودبخود موضوع اعتیاد با کاهش استقبال روبرو شود متاسفانه چون در حوزه‌های فرهنگی و فراغتی برای جوانان دختر یا پسر جذابیت ایجاد نشده است جوانان ما به این حوزه‌ها گرایش پیدا کرده‌اند.

اثرات کوتاه‌مدت و درازمدت ماری جوانا

پس از کشیدن ماری‌جوانا، اثرات کوتاه‌مدت پس از چند ثانیه آشکار می‌شود و تا چند دقیقه کاملاً قابل احساس و رؤیت هستند. این اثرات نوعاً به‌مدت 2 تا 3 ساعت دوام می‌آورند

اثرات کوتاه‌مدت روان‌گردان ماری‌جوانا خاصیتی مرحله‌ای دارد و طی 3 مرحله ظاهر می‌شود، مرحلهٔ اول اثرات ابتدایی، شامل حس آرامش، و تا درجه‌ای کمتر، سرخوشی است.

مرحلهٔ دوم اثرات هم این است که در این مرحله مواردی نظیر سهولت در تفکر فلسفی، درون‌نگری و فراشناختی همراه با اضطراب و پارانویا گزارش شده‌ است.

اثرات در مرحله سوم هم می‌تواند شامل افزایش ضربان قلب و گرسنگی (یا گرسنگی مفرط و کاذب) باشد، که این امر به‌ دلیل واکنش فراورده‌های تی. اچ. سی THC‌ در کبد رخ می‌دهد.

جدا از تغییرات ذهنی در ادراک و به‌ ویژه خلق‌وخو، شایع‌ترین اثرات جسمی و عصب‌شناختیِ این ماده شامل افزایش ضربان قلب، کاهش فشارخون، اختلال در حافظهٔ کوتاه‌مدت، اختلال حرکتی، و اختلال در تمرکز است.

مصرف کردن ماری‌جوانا بصورت سیگار می‌تواند ضربان قلب را بیش از 2 برابر به مدت 3 ساعت افزایش دهد.

به همین دلیل برخی افراد درست بعد از اینکه ماری‌جوانا استفاده می‌کنند دچار حمله قلبی می‌شوند همچنین مصرف ماری‌جوانا می‌تواند خونریزی را افزایش دهد، فشار خون را کاهش و قند خون را بیش از حد تحت تاثیر قرار دهد.

 افرادی که ماری‌جوانا را بصورت سیگار بطور منظم مصرف می‌کنند دارای حالت سرفه و مشکلات بهداشتی مرتبط با ریه مانند سرماخوردگی، درد قفسه سینه و عفونت ریه می‌شوند. در مورد اثرات درازمدت مصرف ماری‌جوانا هم باید گفت این اثرات نسبتاً ناشناخته‌است.

اما قطعا اثرات آن بر هوش و حافظه، ریه و افزایش خطر ابتلاء به اسکیزوفرنی و روان‌پریشی، زوال شخصیت و افسردگی، شیزوفرنی، اختلال مسخ واقعیت، اختلال دوقطبی، و حملات پانیک افسردگی ماژور است.

کد خبر 309662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.