نمایشگاه خوشنویسی «آینه دار خط» در موزه هنرهای معاصر

نمایشگاهی از آثار خوشنویسی حبیب الله فضائلی با عنوان "آینه دار خط" در موزه هنرهای معاصر برپا شده است.

به گزارش ایمنا، از سوی موزه هنرهای معاصر اصفهان، وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نمایشگاهی با عنوان "آینه دار خط" برگزار شده است. در این نمایشگاه آثاری از خوشنویس، محقق و مولف بزرگ اصفهان "حبیب الله فضائلی" نمایش داده شده است.

حبیب الله فضائلی خوشنویس، شاعر، نویسنده، کاتب، محقق، خطاط، ادیب، مولف و پژوهشگر ایرانی در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۰۱ در سمیرم چشم به جهان گشود.  به سال ۱۳۲۵ رهسپار اصفهان شد. در مدرسه درکوشک اقامت گزید و به تحصیل علوم دینی در حوزه اصفهان پرداخت.  از استادان او می توان به حاج آقا سیداحمد مقدس، شیخ عباسعلی ادیب، سیدحسن مدرس هاشمی، ملا حسینعلی صدیقین، محمدباقر زند کرمانی، حاج آقافخر کلباسی، حاج آقا جمال الدین خوانساری و آیت الله سیدعبدالحسین طیب اشاره کرد. خوشنویسی یک هنر موروثی در خانواده آن ها بود که آن را نزد پدر فراگرفته بود.  او این هنر را در اصفهان دنبال کرد. از میر محمد مهدی خلیقی پور، علی اکبر کاوه و حسن زرین خط مشق گرفت تا این که موفق به دریافت گواهینامه از استاد کاوه و از هنرستان هنرهای زیبا شد.  او همچنین به مشق کردن از روی کتیبه های آثار تاریخی اصفهان و سنگ مزارهای تخت فولاد پرداخت و در نگارش هفت خط توانایی یافت، و به ویژه در نسخ و ثلث به استادی رسید.  وی به سال ۱۳۴۸ شعبه انجمن خوشنویسان ایران را در اصفهان پایه گذاری کرد و سرپرستی آن را به عهده گرفت. کتیبه های حرم امام رضا(ع) در مشهد، حرم حضرت زینب(س) در سوریه، حرم حضرت رقیه(س)، حرم امام علی النقی(ع)، حرم امام حسن عسکری، حرم امام حسین(ع)، مسجد ها و حسینه های اصفهان، شیراز، اهواز و تهران به قلم توانای او نگارش یافت و نمایشگاه هایی از خط او در داخل و خارج کشور برپا شد.  استاد فضائلی مدت ها ۱۲ آبان سال ۱۳۷۶ در در هفتاد و پنج سالگی در اصفهان دیده از جهان فروبست و در قطعه نام آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

اطلس خط(تحقیق در خطوط اسلامی)، تعلیم خط(در قواعد خطوط اسلامی)، بوستان هنر خط، ابرقو در رابطه با داستان اصحاب رس و زمان و مکان احتمالی آن ها، گنجینةالاسرار و قصائد عمان سامانی، قرآن کریم با کتابت استاد به خط  نسخ شیوه ایرانی، مردآفرین روزگار، حضرت زینب (ع)، آیه نور یا گنج حقیقی، سرمشق های چلیپای نستعلیق، ازجمله آثار حبیب الله فضائلی است، ضمن اینکه دیوان اشعار با تخلص فضائل با خط او نوشته شده است.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲۳ تیرماه صبح ها ساعت ۹ تا ۱۲ و بعدازظهرها ساعت ۱۶ تا ۲۰ به موزه هنرهای معاصر اصفهان، واقع در خیابان استانداری، جنب کاخ موزه چهلستون مراجعه کنند.

کد خبر 307299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.