دیگر مشکلی به نام برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد/استقلال روسیه مهمترین برتری این کشور است

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد گسترش ناتو و استقرار سامانه‌های دفاع ضدموشکی در اروپا تهدیدی جدی برای امنیت روسیه بوده و مسکو مجبور به پاسخ مناسب به آنهاست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در قسمت دوم مصاحبه با "اولیور استون" کارگردان آمریکایی که شب گذشته از شبکه تلویزیونی «شو تایم» پخش شد، در مورد پاسخ مناسب مسکو به ناتو و سپر موشکی آمریکا، اوضاع در اوکراین، توسعه دموکراسی در روسیه و سرنوشت "ادوارد اسنودن» صحبت کرد.  

پوتین در صحبت در مورد ناتو گفت: «در رابطه با اقدامات ناتو برای روسیه دو خطر وجود دارد. اول- استقرار سامانه های دفاع ضدموشکی در نزدیکی مرزهای شرقی ماست و دوم- این تهدید است که سامانه های پرتاب موشک مستقر شده در شرق اروپا، روی کشتیها در دریای مدیترانه و دریای شمالی و در آلاسکا، همگی می توانند در عرض چند ساعت به سکوی پرتاب موشکهای تهاجمی تبدیل شوند.»

وی افزود: «روسیه اکنون در محاصره سامانه های دفاع ضدموشکی قرار گرفته است. البته این اقدام اشتباه بسیار بزرگ و راهبردی شرکای ماست، برای اینکه این اقدام روسیه را مجبور به دادن پاسخ مناسب و مشابه نموده که از سو باعث آغاز دور تازه ای مسابقه تسلیحاتی شده و در عین حال توان راهبردی در جهان را برهم زده است. در حالیکه بجای آن میشد در زمینه امنیتی توافق نمود و در زمینه تامین امنیت جهانی مشارکت نمود.»  

دیگر مشکلی به نام برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد

رهبر روسیه همچنین تاکید کرد که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بعد از خودداری ایران از توسعه برنامه هسته‌ای خود، دیگر نیازی به گسترش ناتو و توسعه سپر موشکی در اروپا وجود نداشت. ولی با این وجود آمریکا بطور یکجانبه از توافقات با روسیه در زمینه سپر موشکی خارج شد. وی افزود: «با این وجود به ما گفته می شود سپر موشکی علیه روسیه نبوده و علیه ایران است. در حالیکه اکنون نیز مشکلی به نام برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد، توافق بین المللی در این زمینه امضاء شده و تهران از برنامه هسته‌ای نظامی صرف نظر کرده است. پس این سپر مشکی علیه کیست؟ بنابراین ما مجبور به واکنش نسبت به آن هستیم.»

پوتین اسنودن را فردی شجاع و نه خیانتکار نامید

رئیس جمهوری روسیه معتقد است، "ادوارد اسنودن" کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را نمی توان خیانتکار نامید، او فردی شجاع و شاید تا حدودی «بی پروا» است. به گفته پوتین، اسنودن به کشورش خیانت نکرده، برای اینکه وی منافع کشور خود را زیرپا نگذاشته. تمام آنچه او انجام داده آن بود که اطلاعاتی که فکر می کرده مردم کشورش باید از آن آگاه باشند، منتشر کرده است. هرچند شخصا با این اقدام وی موافق نیست.

ولادیمیر پوتین افزود: «اسنودن هیچ اطلاعاتی در اختیار روسیه قرار نداده است. البته او خواستار مبارزه مشترک شد و زمانیکه من با این مسئله موافقت نکردم، شاید بسیاری را مایوس کرده باشم. ما دارای روابط پیچیده ای با آمریکا هستیم و قصد نداریم آن را از این پیچیده تر کنیم. به همین دلیل هم او ساکت شد و اکنون زندگی خود را می کند.»  

وی یادآور شد: « البته ما بطور کلی بر این عقیده هستیم که جاسوسی کردن از  اقدامات متحدان، اگر واقعا شما آن را متحد واقعی خویش می دانید، کار اشتباهی است. چنین اقدامی اعتماد بین طرفین را از بین برده و در نهایت هم به امنیت ملی خودی آسیب می رساند.»

استقلال روسیه مهمترین برتری این کشور است

رئیس جمهوری روسیه اعتراف کرد که این کشور بعنوان یک کشور مستقل و دموکراتیک، دارای برتریها و نقصهایی است. پوتین گفت: «هرچند تلاش زیادی می شود تا روسیه را شیطانی جلوه دهند، ولی روسیه کشوری دموکراتیک است. کشوری مستقل است. البته مانند هر کشوری، مشکلات خاص خود را دارد و در عین حال یک برتری بزرگ دارد. تعداد کشورهایی که قادر به استفاده از حق حاکمیت خویش هستند، از انگشتان دست کمتر است. بسیاری از کشورها هم بعنوان متحد مسئولیتهایی برعهده داشته و نمی توانند مستقل عمل کنند. ولی روسیه به خوبی از حق حاکمیت خود استفاده کرده و سیاست کاملا مستقلی دارد.»

وی ابراز اطمینان نمود که روسیه مرحله به مرحله در حال توسعه دموکراسی بوده و این یک روند طبیعی است و مشکلات موجود در سیستم سیاسی روسیه نیز بتدریج در حال رفع شدن هستند.

قصد آمریکا ممانعت از نزدیکی اوکراین به روسیه بود

ولادیمیر پوتین در خصوص اوضاع اوکراین نیز گفت: «فلسفه سیاست آمریکا در این منطقه شامل آن می شود که مانع از آن شود تا اوکراین به روسیه نزدیک شود، برای اینکه روابط نزدیک آنها را تهدیدی برای خود دانسته و به همین دلیل تلاش کرد تا به هر قیمت مانع از آن شود.»

رئیس جمهوری روسیه افزود: «در آمریکا و اروپا کسانی هستند که به آزادی شهروندان اوکراینی برای تعیین سرنوشت خویش معتقد نیستند. حمایت آنها از عوامل افراطی و گروههای تندروی ملی گرا در اوکراین، نتیجه خود را داده و این کشور را به سمت بی ثباتی و بحران واقعی سوق داد.»

لازم به یادآوری است، سومین و چهارمین قسمت فیلم مستند «مصاحبه با پوتین»، ساخته "الیور استون"، شبهای چهارشنبه و پنج شنبه از شبکه تلویزیونی «شو تایم» آمریکا پخش خواهند شد.

کد خبر 306822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.