تب کریمه کنگو کاملا کنترل شده است

وزیر بهداشت در خصوص آخرین آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور گفت: می توانیم بگوییم که به احتمال فراوان دیگرشاهد موارد جدید ابتلا نخواهیم بود واگرهم باشیم بسیارنادر است؛ مردم نگران نباشند.  

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، با آغاز فصل گرما، اخبار گوناگونی در رابطه با شیوع انواع بیماری ها منتشر می شوند که پیرو همین روند، امسال،  «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو»  در ایران دوباره تیتر اصلی بسیاری از رسانه ها و خبرگزاری ها را تشکیل داده است.

براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۳۱ نفر در کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که سه نفر فوت کرده‌اند. البته باید اشاره کنیم که این بیماری در کشور جدید نیست و در سال های اخیر در فصول گرم سال وجود داشته و تعدادی به آن مبتلا گشتند. در این میان نیز برخی به علت تاخیر در اقدام به درمان جان خود را از دست دادند.

تب کریمه کنگو کاملا کنترل شده است

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز شنبه درحاشیه مراسم افتتاح مرکزکاکرین ایران درخصوص آخرین آمار مبتلایان گفت:می توانیم بگوییم که به احتمال فراوان دیگرشاهد موارد جدید ابتلا نخواهیم بود واگرهم باشیم بسیارنادر است؛ مردم نگران نباشند.  
وی تاکید کرد: البته این بدان معنی نیست که دیگر مردم اصول بهداشتی را رعایت نکنند و از مراکز غیراستاندارد گوشت و فراورده های گوشتی تهیه کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد:امسال با توجه به اینکه در فضای مجازی به این موضوع بیشتر پرداخته شد؛ شاهد توجه بیشتر مردم به این موضوع هستیم اما این بیماری نسبت به سال های قبل خیلی تغییری نکرده است.  
هاشمی ادامه داد: برخی از مواردی که در این زمینه ادعا می شده که مبتلا هستند تاکنون اثبات نشده و مشخص شده که آنها مبتلا به این بیماری نبوده اند.
سازمان دامپزشکی: دام زنده نخرید

مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تاکنون حدود ۴ میلیارد تومان سم برای مقابله با کنه ناقل بیماری تب کریمه کنگو، مصرف شده است.

وی با اشاره به اینکه سموم مصرفی از سال گذشته خریداری شده بود، افزود: برای خرید سموم مورد نیاز اقدام کرده و تلاش شد تا جایی که امکان دارد برای رعایت ضوابط زیست محیطی با اجرای روش‌های مدیریت پیشگیری، از سموم کمتری استفاده شود.

وی گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت درباره مشاهده موارد بیماری در انسان‌ها، مبارزه با عوامل بیماری زا در بخش دام در روستاها و شهرستان‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، اصفهان و مازندران تشدید شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: تاکنون سازمان تمام سموم خریداری شده را در استان‌ها توزیع کرده است و استان‌ها نیز از منابع استانی برای تأمین سموم مورد نیاز اقدام کرده‌اند.

خلج گفت: جلوگیری از کشتار دام در کشتارگاه‌های غیرمجاز و کشتار در مکان‌های غیر از کشتارگاه‌های صنعتی، مبارزه با انگل‌ها و کنه‌ها، الزام رعایت اصول نگهداری گوشت در سردخانه و یخچال به مدت ۲۴ ساعت از جمله اقدامات سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو بویژه در ۵ استان مورد گزارش وزارت بهداشت بوده است.

وی افزود: گردشگران طبیعی بهتر است از پمادهای دورکننده کنه‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: افرادی که برای تفریح به مناطق روستایی می‌روند، اگر در این مناطق گوشت قرمز تهیه می‌کنند حتماً گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داشته و سپس مصرف کنند.

خلج تاکید کرد: ویروس بیماری تب کریمه کنگو در طبیعت پایدار است و بر اساس شواهد علمی قابل حذف نیست؛ بنابراین صاحب‌نظران جهانی برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری بر آموزش عمومی تاکید دارند

 رییس سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند تب کریمه کنگو، به مردم توصیه کرد دام زنده نخرند و آن را در فضای بیرون از کشتارگاه‌های صنعتی ذبح نکنند.

 تشدید مبارزه با تب کریمه کنگو در پنج استان از جمله اصفهان

شهرام موحدی، مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: سابقه بیماری تب کریمه کنگو از حوزه تأیید شدن به ۵۰ سال قبل باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری بومی کشور محسوب می‌شود و جدید نیست، افزود: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است و مخزن اصلی آن هم معمولاً جوندگان در طبیعت هستند اما این بیماری به حیوانات اهلی و وحشی هم ارتباط پیدا می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: زمانی که دام به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا می‌شود هیچ گونه علائمی در دام مشاهده نمی‌شود و این علائم ظاهر نمی‌شوند.

موحدی ادامه داد: زمانی که دام به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا می‌شود اگر کنه‌ای این دام بیمار را بگزد، کنه به ویروس نیز مبتلا می‌شود و می‌تواند این ویروس را به شکل یک بیماری به انسان در اثر گزش منتقل کند.

وی با بیان اینکه کف اماکن دامی هر روز باید تمیز شود، گفت: هم‌چنین دامداران حتماً باید نسبت به سم‌پاشی و ضدعفونی کردن مکان نگهداری دام اقدام کنند.

موحدی افزود: مردم باید جدا از گرفتن کنه و له کردن آن به وسیله دست جدا خودداری کنند چرا که یکی از موارد ابتلای انسان به بیماری تب کریمه کنگو همین موضوع بود.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان مردم نباید دامی را خودشان ذبح کنند، خاطرنشان کرد: مردم باید فرآورده‌های گوشتی خود را اعم از گوشت سفید و قرمز از مراکز و قصابان مجاز به فعالیت تهیه کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: مردم باید گوشت شترمرغ و قرمز را به مدت ۲۴ ساعت در برودت یخچال نگهداری کنند و دقت داشته باشند که این اقدام فقط به وسیله یخچال صورت بگیرد و نه فریزر.

وی در ادامه با بیان اینکه درجه حرارت در هنگام پخت و پز باعث از بین رفتن ویروس می‌شود، عنوان کرد: پس از این اقدام ترجیحاً مردم به وسیله دستکش گوشت‌ها را خرد کنند و پس از آن، آن‌ها را مصرف کنند.

موحدی تأکید کرد: مردم حتماً باید از مصرف جگر خام به طور جدی خودداری کنند، از مصرف گوشت‌هایی که به طور غیرمجاز کشتار می‌شوند، خودداری و جلوگیری به عمل آورند و به هیچ عنوان دام را خودشان فعلاً ذبح نکنند.

وی در رابطه با اقدامات دامپزشکی در حوزه بیماری تب کریمه کنگو گفت: فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از ابتدای اردیبهشت ماه برای مقابله با این بیماری آغاز شد چرا که این بیماری از قبل در کشور وجود داشت و دامپزشکی از احتمال مبتلا شدن به آن آگاه بود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در قالب یک کارگروه چند جلسه مهم در رابطه با بیماری کریمه کنگو با مدیریت بحران استانداری اصفهان تشکیل شد، اظهار کرد: هم‌چنین بیش از ۱۰ هزار بروشور برای آگاهی مردم از این بیماری توسط دامپزشکی پخش شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار پیامک به مردم در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو ارسال شد، ادامه داد: هم‌چنین مصاحبه‌ها و هشدارهای متعدد در خصوص بیماری تب کریمه کنگو از دیگر اقدامات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص این بیماری بود.

موحدی افزود: در تمام کشتارگاه‌ها برای قصابان کلاس‌های آموزشی گذاشته شد و پیام‌های بهداشتی را حتی به آموزش و پرورش برای تمام مدارس سطح استان اصفهان ابلاغ کردیم.

وی ابراز کرد: با وجود تمام کمبودها، توانستیم با استفاده از اعتبارات استانی و سازمان دامپزشکی کشور ۷ هزار لیتر سم برای جلوگیری از انتشار ویروس تب کریمه کنگو در بین دام‌ها خریداری کنیم که این میزان در بین شهرستان‌های استان اصفهان تقسیم شد؛ قطعاً این مقدار سم کل استان را کفاف نخواهد داد اما سعی داریم تا با استفاده از این میزان سم، حداقل کانون‌های بیماری را سم‌پاشی کنیم.

آمادگی کامل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای مقابله با تب کریمه کنگو

دکتر کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مجموعه اقدام های انجام شده در استان درباره بیماری تب کریمه کنگو، اظهار کرد: شرح وظایف واحدهای مختلف بهداشتی و درمانی در این زمینه بر اساس مصوبه های وزارت بهداشت برای همه واحدها در سراسر استان ارسال شده است.  
وی  افزود: در هر بیمارستان یک رابط علمی در این زمینه مستقر شده است تا نحوه بستری و درمان بیماران مشکوک را تعیین کند و اطلاعات را به طور مرتب به وزارت بهداشت گزارش دهد.  
 وی با بیان اینکه داروها و امکانات لازم برای بیماران مشکوک تب کریمه کنگو در اصفهان فراهم شده و موجود است، گفت: رئیس شبکه بهداشت هر شهرستان و رئیس هر بیمارستان نیز به عنوان رابط اجرایی مسئول پیگیری وضعیت بیماران مشکوک بستری شده در مراکز درمانی هستند.  

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان به طور کامل تحت کنترل و نظارت اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. به طور کلی ۱۰ مورد مشکوک و مبتلا در کل استان اصفهان داشتیم که حال هیچ کدام از بیماران وخیم نبوده و رو به بهبود هستند.

کد خبر 306266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.