پروژه های مشارکتی محرک رونق اقتصاد شهری

شاخصه های مختلفی برای ارتقا جایگاه شهرها در برنامه های شهری دنیا قرار دارد که از جمله این برنامه ها می توان به توجه به رونق اقتصادی شهرها اشاره کرد.

به گزارش ایمنا، اقتصاد شهری از جمله شاخصه های مهمی است که در کنار مباحثی همچون خدمات شهری، رفاه شهری، حمل و نقل شهری، بهداشت شهری و سایر مولفه های مهم ارتقا جایگاه شهر نشینی جاخوش کرده است و با توجه به رگ حیاتی شهرها یعنی همان اقتصاد رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و بر اهمیت آن افزوده شده است.

با توجه به این موضوع مدیریت شهری که داعیه دار تحقق این مهم است به سیاست های قبلی خود در حوزه تحقق منابع مالی پایان داده است و از متدهای روز دنیا بهره می برد.

به عنوان مثال یکی از مسائلی که شهرداری ها در گذشته با آن همراه شده بودند و تحقق منابع خود را صرفا از طریق همین امر ممکن می دانستند «فروش تراکم» بود.

وابستگی شهرداری های کشور و به طبع آن شهرداری اصفهان به قدری در این حوزه زیاد است که طبق آمار شهرداری اصفهان و بنا به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان ۷۰ درصد از منابع مالی شهرداری ها از این طریق محقق می شود.

این میزان از آمار نشان دهنده اتکا به تنها روش درآمد شهری است در حالی که در دنیای امروزی و با پیشرفت امروزه شهرها در حوزه اقتصادی این موضوع باید آخرین گزینه کسب درآمد باشد.

اما روش های نوین درآمدی

پس از آنکه بازار ساخت و ساز ساختمان ایران به دلیل رکود اقتصادی از رونق افتاد و همراه آن با کاهش صدور پروانه های ساختمانی روبرو شدیم شهرداری ها نیز به فکر تامین درآمد های خود از طریق سایر روش های درآمد روی آوردند.

یکی از این روش ها توجه به انجام پروژه های مشارکتی است که به گفته شهردار اصفهان در خصوص جذب سرمایه های خصوصی انقلابی صورت گرفته است، به طوری که تنها در سال قبل (۹۵) دو برابر ۱۰ سال گذشته سرمایه گذار بخش خصوصی جذب بازارهای مشارکتی شهرداری شدند و با شهرداری در پروژه ها مشارکت داشتند.

این موضوع باعث می شود تا شهرداری با حرکت به سمت و سوی انجام چنین پروژه هایی علاوه بر خم نشدن کمر شهرداری در قبال تامین این هزینه ها و صرف نظر نکردن از انجام سایر پروژه ها به دلیل تامین منابع مالی یک پروژه، با سرعت بالاتری هم به بازدهی اقتصادی پروژه مشارکتی برسد.

در صورت امتداد این رویه و تحقق سایر منابع پایدار مالی شهرداری ها می توان امیدوار بود که در سال های آتی مجموعه ای از سرمایه های کوچک و بزرگ برای شهرداری فراهم شود و از طریق آنها هزینه های خود را استخراج کند.

کد خبر 305933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.