افراد بالای ۲۰ سال، هر پنج سال یک بار چربی خون خود را آزمایش کنند

آزمایش چربی خون به دو دسته تقسیم می شود که شامل اندازه گیری کلسترول تام و اندازه گیری تری گلیسرید است. به افراد بالای 20 سال توصیه می شود که حداقل هر ۵ سال یک بار آزمایش چربی خون را انجام دهند.

فوق تخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: رسوب چربی های خون درعروق بدن باعث تنگی عروق شده که این موضوع می تواند علایم وبیماری های بعدی را به دنبال داشته باشد.

دکتر محمود هادی زاده افزود: علایم وبیماری های حاصله ازرسوب چربی های خون درعروق بستگی به شدت ومحل رسوب چربی ها دارد.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از ارکان مهم سلامت و پیشگیری ازبیماری های عروقی اعم ازسکته های قلبی یا سکته های مغزی، اندازه گیری چربی های خون بوده که می تواند اطلاعات مهمی را در اختیار پزشکان قراردهد.

این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: آزمایش چربی خون به دو دسته تقسیم می شود که شامل اندازه گیری کلسترول تام و اندازه گیری تری گلیسرید است. به افراد بالای بیست سال توصیه می شود که حداقل هر ۵ سال یک بار آزمایش چربی خون را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به مردان بالای ۳۵ سال و زنان بالای ۴۵سال توصیه می شود که با فواصل کمتری آزمایش چربی خون را انجام دهند.

فلوشیپ آنژیوپلاستی ونارسایی قلب در مورد میزان "کلسترول تام" بیان داشت: درافراد سالم وبالغ میزان کلسترول تام اگرشخص بدون مشکلات قلبی عروقی باشد درحد کمتر از ۲۰۰ مناسب است.

وی افزود: اگر میزان کلسترول بین ۲۰۰-۲۳۹ باشد، فرد در مرز خطر بالا رفتن حملات قلبی بوده و اگر بالای ۲۴۰ باشد احتمال خطر حمله قلبی ومشکلات قلبی عروقی طبق نتایج برخی مقالات به میزان ۶ برابر بیشتر از سایر افراد وجود دارد که باید با دریافت دارو و رژیم غذایی وعمل به توصیه های پزشکی مناسب آن را کاهش داد.

هادی زاده خاطرنشان کرد: علاوه برکلسترول خون، یکی دیگرازچربی های مهم خون تری گلیسیرید است، به صورتی که افزایش تری گلیسرید نیز می تواند باعث ایجادعلایم وبیماری های مختلف عروقی وغیر آن شود. بنابراین لازم است سطح تری گلیسرید نیز به دقت پایش ودرمان لازم در مواقع لازم صورت پذیرد.

وی افزود: تری گلیسرید کمتر از ۱۵۰ میلی گرم مناسب، ۱۵۰-۱۹۹ در مرز خطر و ۲۰۰-۴۹۹ خطرناک وتری گلیسرید بالاترازآن بسیار خطرناک است که باید کنترل شده و کاهش یابد.

 وی در مورد میزان  مناسب LDL بیان داشت: در افراد بدون مشکلات قلبی میزان ۱۰۰-۱۲۹ مناسب، ۱۳۰-۱۵۹ در مرز خطر، ۱۶۰-۱۸۹ بالا و بالای ۱۹۰ بسیار خطرناک است. این در حالی است که خطرناکترین قسمت تشکیل دهنده چربی ها درحقیقت همین LDL  است. این میزان ازLDL در بیماران در معرض خطر مشکلات قلبی_عروقی باید زیر ۱۰۰ میلی گرم و درافراد دارای بیماری قلبی بهتراست که زیر ۷۰ میلی گرم باشد. مقادیر بالاتر باید با دریافت دارو و رعایت رژیم غذایی مناسب کاهش یابد.

عضوانجمن قلب امریکا وانجمن نارسایی قلب اروپا در مورد میزان HDL بیان داشت:   درحقیقت  HDL چربی خوب بدن است. اگر این میزان بالای ۶۰ میلی گرم باشد مناسب، ۵۰-۵۹ متوسط و کمتر از ۴۰ در مردان و کمتر از ۵۰ در زنان خطرناک بوده و خطر بروز مشکلات قلبی و سکته را افزایش می دهد.

کد خبر 305122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.