رژیم غذایی برای بیماران قلبی-عروقی/مصرف سماق به کاهش کلسترول کمک می‌کند

بیماری رگ های قلب ناشی از رسوب چربی بر دیواره عروق قلب است که با افراد رعایت رژیم غذایی مناسب می توانند از انها پیشگیری کنند.

فوق تخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا گفت: استفاده زیاد از چربی های جامد یا اشباع مانند روغن جامد باعث افزایش کلسترول یا چربی بد خون (LDL) می شود.

دکتر محمود هادی زاده افزود: اگر این کلسترول بالا رود به تدریج می تواند باعث تنگ شدن یا گرفتگی عروق، سکته قلبی یا سکته مغزی شود.

این متخصص قلب و عروق در ادامه بیان داشت: جهت کاهش چربی بد خون ( چربی رسوب کننده در رگ ها) و افزایش چربی مفید افراد می توانند علاوه بر مصرف نکـردن مواد غذایی فوق، در رژیم غذایی از چربی های مفید مثل روغن زیتون و روغن کانولا در حد یک قاشق غذا خـوری در روز، دانه های گیاهی چرب و انواع آجیل های خام مثل گردو، بادام زمینی، بادام، تخمه آفتاب گردان در حـد نصف استکان کوچک در روز(به جز پسته و نارگیل) و ماهی های چرب مثل ماهی آزاد، ساردین و اوزون بـرون به طور هفتگی استفاده کنند.

وی افزود: استفاده از انواع میوه هـا، سبزی ها، حبوبات، سیر، زردچوبه و سماق (که به کاهش کلسترول خــون کمک می کنند) و همچنین نان های سبوس دار، غلات، حبوبات، سویا، میوه ها و سبزیجات توصیه می شوند.

فلوشیپ آنژیوپلاستی ونارسایی قلب به بیماران قلبی عروقی توصیه کرد: چربی هـای قابل مشاهده گوشت را جـدا کنید و پوست و بال مرغ را مصرف نکنیــد. همچنین در صورتی که غذاها به صورت بخارپز یا آب پز تهیه شوند، بهتر بوده و توصیه می شود تا جایی که امکان دارد غذاها سرخ نشوند و در صورت نیاز به سرخ کردن غذا، از روغن مایع استفاده شود.

این فوق تخصص قلب و عروق در ادامه افزود: افراد مبتلا به فشار خون از بادام، جوانه گندم، خمیر یا پوره بادام، انواع سبزی و آب سبزی های معطر، بیشتر استفاده کنند. همچنین مصرف لبنیات مانند شیر و ماست کم چرب، دوتا سه لیوان و مصرف پنیر کم نمک به مقدار ۳۰ گرم (یک قوطی کبریت) در روز برای آنها مجاز است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف دانه ها مثل سویا، کنجد، سبوس گندم، دانه آفتابگردان، نخود، لوبیا سفید، عدس، بادام، بادام هندی، فندق و برگه زردآلو همراه با مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل مرکبات، توت ها، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای به تامین آهن بدن کمک می کند .

وی مصرف حداقل ۲-۱ بار ماهی در هفته به صورت کباب شده یا بخار پز را به افراد توصیه کرد و افزود: بهتر است گوشت سفید (مرغ و به ویژه ماهی) جایگزین گوشت قرمـز شود.

عضوانجمن قلب امریکا وانجمن نارسایی قلب اروپا بیان کرد: مقدار نمک مصرفی که در روز توصیه می شود به اندازه یک قاشق چایخوری است که به طور معمول از طریق مواد غذایی به بدن می رسد. بنابراین نیازی به افزودن نمک هنگام صرف غذا نیست و بهتر است اصولا نمک پاش سر سفره گذاشته نشود .

وی افزود: پیاده روی روزانه حداقل ۳۰ دقیقه (بستگی به توصیه پزشک) به افراد پیشنهاد می شود، اما آنها نباید فعالیت های سنگین که باعث درد قفسه سینه یا تنگی نفس می شود داشته باشند .

وی در پایان به افراد توصیه کرد: از فعالیت های سنگین مانند وزنه برداری و دویدن سریع و ناگهانــی اجتناب کنید. قبل و بعـد و در حین فعالیت بدنی، آب بنوشید و از ورزش بلافاصله پس از غذا پرهیز کنید.

روغن نارگیل، روغن ها و کره های حیوانی، لبنیات پرچرب، کله پاچه، دل و جگر، سیراب و شیردان، مغز، پوست مرغ و قسمت های چرب گوشت و مرغ، غذاهای چرب و غوطه ور در روغن مانند سرخ کردنی ها، سس های چرب مثل مایونز، غذا، شیرینی و کیک هایی که خامه یا روغن زیادی در تهیه آنها به کار رفته است جزو روغن هایی است که موجب افزایش کلسترول بد می شوند.

کد خبر 305098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.