مصرف زولبیا و بامیه در هنگام سحر، باعث افت سریع قند خون می شود

تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.

به گزارش ایمنا روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی زیادی به همراه دارد، ضمن اینکه باید رعایت نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست، بلکه آنچه مهم است نحوه رژیم غذایی در این ماه است.

در واقع بدن انسان مکانیسم های تنظیم کننده ای دارد که در طی روزه داری فعال می شوند و سوخته شدن مؤثر چربی بدن در این ماه رخ می دهد. یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طی ماه رمضان کافی است. اختلالات به وجود آمده در این ماه ناشی از مصرف زیاده از حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب کم است.

این در حالی است که هر ساله پس از ماه مبارک رمضان اکثر افراد یا افزایش وزن پیدا می کنند و یا ضعیف شده و دچار بیماری های گوارشی می شوند.

در خصوص رعایت اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان با دکتر الهه زکی زاده، دکترای تغذیه به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

با توجه به این موضوع که در ماه رمضان تغذیه افراد شامل وعده سحری و افطاری است، چگونه افراد می توانند اصول تنوع وتعادل را در ایام روزه داری رعایت کنند؟

 تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات سال، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است. تنوع به معنی استفاده از 6 گروه غذایی اصلی(لبنیات، میوه، سبزی، چربی، گوشت، غلات) و تعادل به این معنی است که از این گروه های غذایی به مقدار کافی مصرف شود.

 وعده های غذایی در ماه رمضان به سه وعده افطاری، شام و سحری تقسیم می شوند و افرادی که در ماه رمضان روزه می گیرند باید به این نکته توجه داشته باشند که خوردن افطاری و سحری با رعایت اعتدال ضروری است. در حقیقت وعده سحری به جای ناهار، افطار اول به جای صبحانه و افطار دوم به جای وعده شام است.

از آنجا که خوردن سحری برای روزه داری بسیار اهمیت دارد، حذف این وعده غذایی چه عوارضی را در بدن افراد ایجاد می کند؟

به افراد توصیه می شود که وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنند، زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد. همچنین حذف وعده سحری باعث ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن شده و نهایتاً باعث بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی، سوزش سر دل، افزایش ناراحتی معده، بی خوابی و عصبانیت می شود .

بهترین گزینه برای انتخاب وعده غذایی سحری چیست و مصرف غاهای سرخ کردنی چه تاثیری در تشنگی افراد دارد؟

برای اینکه افراد هنگام روزه داری کمتر تشنه شون، د بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهای سرخ کردنی و همچنین غذاهای چرب و پرنمک و پرادویه که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنند.

همچنین انواع پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات (ماش پلو و لوبیا پلو، سبزی پلو) به همراه مرغ، ماهی یا گوشت و یا خورش ها در کنار سبزی های تازه مانند سبزی خوردن یا سالاد برای این وعده مناسب است.

خوردن زولبیا و بامیه در هنگام سحر چه تاثیری بر روزه داری دارد و پیشنهاد شما برای حلوگیری از تشنگی افراد در طول روز چیست؟

خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه علاوه بر افزایش وزن، سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود. بعد از خوردن سحری، بهتر است افراد هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنند.

همچنین به افراد توصیه می شود در ماه رمضان میوه های آب دار و سبزیجات بیشتری (کاهو، کلم، هندوانه، خربزه و ...)  مصرف کنند تا در طول روز دچار تشنگی نشوند. بهتر است برای رفع عطش افراد از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ و یا از شربت خاکشیر و تخم شربتی استفاده کنند.

افراد روزه دار در فاصله زمان سحر تا افطار باید چه میزان آب مصرف کنند و بهترین موقع برای نوشیدن آب چه زمانی است؟

خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید. بهترین زمان برای نوشیدن آب کافی، یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحری است. این در حالی است که مصرف میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار چه تاثیری بر عملکرد بدن روزه داران دارد و توصیه شما برای جلوگیری از سوزش معده در ایام روزه داری چیست؟

از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای به خصوص در هنگام سحر اجتناب نمایید چون کافئین موجود در این نوشیدنی ها باعث دفع زیاد ادرار و در نتیجه کم آبی و از دست دادن مواد معدنی مورد نیاز بدن در طول روز می شود.

برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری افراد  دچار سوزش معده و ترش کردن نشوند، بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنند. در ضمن مایعات را همراه غذا نخورند و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروند.

توصیه شما برای انتخاب غذای مناسب در وعده افطار چیست و مصرف آش رشته چه عوارضی برای روزه داران در پی دارد؟

 بهتر است افطار را با نوشیدنی های گرم مانند آب جوشیده ولرم، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کرد. پس از آن می توان از خرما یا کشمش و به طور کلی از یک قند طبیعی استفاده کرد. سوپ آبکی،   فرنی، شیربرنج و حلیم کم روغن نیز می تواند در آغاز افطار مناسب باشد

مصرف غذاهای سنگین و حجیم، دیرهضم، پرچرب، سرخ شده و غذاهای آماده هنگام افطار مناسب نیست.  آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ که حاوی روغن زیادی است و به وفور در افطار مصرف می شود غذای مناسبی برای افطار نیست، زیرا موجب سوء هاضمه و عوارض دیگر می شود. بنابراین بهتر است از مصرف آن خودداری نموده و یا از آش رشته یا آش جو رقیق و بدون روغن در وعده افطار استفاده شود. همچنین توصیه می شود به جای غذاهای چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده شود.

کد خبر 304057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.