بیش از ۷۰ درصد نمای ساختمان ها شهر اصفهان باید آجری باشد

به گفته رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان مطابق قانون سیما و منظر شهری، بیش از ۷۰ درصد قالب نمای ساختمان ها در شهر اصفهان باید از آجر و مابقی از سنگ و یا مصالح ترکیبی باشد چون اصفهان شهری صاحب سبک بوده و ساختمان های قبلی مبتنی با آجر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در راستای تحقق مفاد « آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر اصفهان» مصوب جلسه مورخ هفدهم خرداد ماه ۱۳۷۸ در نخستین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان « کمیسیون عمران » تشکیل شد. کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزون بر رسیدگی به طرح ها ولوایح ارجاعی از سوی ریاست شورا، وظایف متعددی بر عهده دارد.

برای آشنایی با فعالیت ها وعملکرد این کمیسیون گفتگویی انجام داده ایم با عبدالرسول جان نثاری - رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان که در ادامه می خوانید:

لطفاً خوانندگان ما را با شرح وظایف این کمیسیون آشنا کنید؟

همانگونه که از نام کمیسیون مشخص است، این کمیسیون در سه حوزه مختلف عمران شهری، طرح های معماری و طرح های کلان شهرسازی نظارت دارد.

شورای شهر دو وظیفه اصلی قانون گذاری و نظارت بر فرآیندهای جاری در شهرداری ها را به عهده دارد. در مباحث قانونگذاری ابتدا کاری که در در دوره چهارم شورا شروع شد اینکه مشکلات این کمیسیون شناسایی و احصا شد و سپس جلسات متعددی را با نخبگان، NGOها و متخصصین این حوزه ها برگزار کردیم و بخش عمده مشکلات احصا شد.

در جلسات پیگیری با مسئولان مربوطه مشکلات را مطرح کردیم تا سدهای موجود را کاهش دهیم.

آنچه مردم در مناطق ۱۵ گانه مواجه هستند، در صدور پروانه و پایان ساخت به حوزه معماری و شهرسازی بازمی گردد و در کنار آن طرح های شاخصی که در سطح شهر انجام می شود، که طرح های شهری هستند، در قسمت هایی که در این باره تعریف شده مثل سازمان طراحی که یا خودشان پروژه ها را طراحی می کنند و یا به مشاوران امین واگذار می کنند.

در بخش عمران دو قسمت در شهرداری وجود دارد، یکی واحدهای عمران مناطق ۱۵گانه است که پروژه های خرد را انجام می دهند و دیگری معاونت عمران شهرداری اصفهان که متولی پروژهای شاخص و بزرگ شهر مثل میدان استقلال، میدان ۲۵ آبان، خیابان های در حال احداث، مرکز همایش ها و غیره هستند.

احیای بافت فرسوده  هم جزء پروژه های شاخص به شمار می روند؟

هم می توان در پروژه های شاخص و هم به عنوان رویکردی در حوزه معماری و شهرسازی مطرح کرد. در این خصوص برای شهروندانی که در بافت فرسوده درخواست صدور پروانه دارند باید به سمتی حرکت کنیم که بافت قدیمی را احیا و بازآفرینی کنیم.

به نظر شما  این کمیسیون تا چه اندازه بر روی ساخت و سازهای شهری تأثیر داشته است؟

در این باره مردم باید نظر بدهند اما آنچه تکلیف ما است اشاره به اقداماتی می کنم و نکاتی که زنگ خطر آنها را به صدا در آوردیم.

هر چند دامنه وسیعی از فعالیت ها در شهرداری تعریف شده و شهرداری از تولد تا مرگ به نوعی متولی بخشی از امور است، اما اعتقاد ما این است آنچه که جزء وظایف ذاتی شهرداری است، بیشتر مربوط به این کمیسیون است.

مردم انتظار دارند در بخش صدور پروانه که این از وظایف ذاتی شهرداری است، رسالت خود را از جمله: کنترل ساخت و ساز، خلاف سازی ها، عدم تضییع شهر و شهروندان انجام دهد.

شهرسازی الکترونیک به کجا رسیده است؟

یکسال است که موضوع الکترونیکی شدن خدمات شهرداری در حوزه معاونت شهرسازی معماری شهرداری اصفهان پررنگ شده، پروژه شهرسازی و برون سپاری کلید خورده و با حمایت شهردار اصفهان و معاونان وی خوشبختانه در ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان برنامه ریزی های لازم انجام و این سیستم عملیاتی شده است.

بر این اساس مردم به راحتی و در هر ساعتی از شبانه روز در هر جایی از دنیا که باشند، می توانند به سایت http://Esup.isfahan.ir که پیشخوان ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان است، مراجعه کنند.

در این سایت ۲ بخش وجود دارد، در بخش اول شهروندانی که درخواستی از شهرداری ندارند، مثل دانشجویان، مهندسان، شهروندان عام و غیره، اما می خواهند اطلاعاتی از شهر و طرح های مصوب داشته باشند و یا اطلاعات عام در رابطه با خیابان هایی که قرار است در شهر احداث شوند و در میزان تعریض گذرها و ارتفاع ساخت  پلاکی که مالک آن هستند یا قصد خرید آن را دارند، کدنوسازی و ضوابط ساخت آنها را مشاهده کنند، به این سایت مراجعه می کنند.

در این بخش شهروندان همچنین می توانند از طریق سامانه شهرنما که ۵۲۰۰ کیلومتر معابر و فضاهای عمومی شهر را تصویر برداری هوایی ۳۶۰ درجه کرده، بازدید مجازی از شهر اصفهان داشته باشند.

در حال حاضر برای ۷۰۰ هزار ملک در شهر اصفهان کد نوسازی و دقیق سازی بر روی نقشه هوایی اصفهان پیاده سازی و۳۴۰۰ شیت نقشه طرح های قدیمی از سال ۵۳ تاکنون بارگذاری شده است.

با راه اندازی این سامانه، مردم به راحتی می توانند به سایت مراجعه و از آخرین تغییرات کاربری ها و طرح های شهری مطلع شوند.

در این بخش دسترسی به اطلاعات محرمانه ملک امکان پذیر نیست بنابراین در بخش دوم این سایت، صرفاً مالک می تواند برای یکبار به شهرداری مراجعه و گذرواژه و رمز عبور دریافت نماید و از این طریق اطلاعات محرمانه پلاک خود را مشاهده کنددر این بخش۲۵۶ لایه اطلاعاتی بارگذاری شده و اطلاعات مربوط به ملک را ارایه می کند.

سعی شده سامانه به گونه ای طراحی شود تا افرادی که خیلی اطلاعات نرم افزاری ندارند هم بتوانند به سایت مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را به صورت لایه های کاربری به فارسی دریافت کنند.

نمای ساختمان ها مبتنی بر شهر اسلامی نیست، آیا در این باره فکری کرده اید؟

ما در گذشته در شهر اصفهان صاحب سبک معماری بودیم، شهر تاریخی هستیم و شهر ما از سازه ها و ساختمان هایی که مفاخر ملی به شمار می روند مملو است.

وقتی قرار است در شهر توسعه ای اتفاق بیفتد، باید با احترام به سبک معماری و ساختمان های قدیمی و فرهنگ ساخت و ساز قدیم، ساخت و سازهای جدید شکل بگیرد.

اینکه شهرداری بعضی از مناطق موانعی را برای ارتفاع بیشتر اعمال می کنند مرتبط با همین موضوع است.

نظارت ها بر انجام ساخت و ساز و ارتفاع با دقت انجام می شود. بحث بعدی سیما و منظر شهری است، وقتی در جامعه ای زندگی می کنیم باید به مردم هم احترام بگذاریم، نمی توانیم ساختمانی را احداث کنیم که عدم هارمونی را با ساختمان های همجوار ایجاد کنیم.

بر این اساس مطابق قانون سیما و منظر شهری، بیش از ۷۰ درصد قالب نمای ساختمان ها در شهر اصفهان باید از آجر و مابقی از سنگ و یا مصالح ترکیبی باشد چون اصفهان شهری صاحب سبک بوده و ساختمان های قبلی مبتنی با آجری است.

هر چند تخلفاتی هم انجام می شود که بررسی و برخورد می شود و حتی در برخی از موارد در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، حکم بر تخریب نما صادر می شود.

کد خبر 303983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.