شهرداری ها زمینه ساز صلح و دوستی شوند

رئیس هیئت مدیره مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان گفت: شهرداری ها به واسطه در اختیار داشتن بودجه می توانند در بسیاری از مسائل فرهنگ سازی کنند و در توسعه سازمان های مردم نهاد داوری ، میانجیگری و صلح و دوستی به میدان بیایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز، رضا برادران اصفهانی، رئیس هیئت مدیره مجمع امور داوری و میانجیگری اصفهان  در سمپوزیوم بین المللی حقوق داوری اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ غلطی که در جامعه جا افتاده که هرکس مشکلی پیدا می کند باید برای حل آن به نهادهای قضایی مراجعه کند در صورتی که در تمامی کشورهای دنیا وقتی اختلافی پیش می آید در گام اول از طریق مذاکره، داوری و میانجی گری نسبت به حل آن اقدام می کنند.

وی ادامه داد: در همه کشورهای دنیا آخرین راه حل اختلافات، مراجعه به نهاد قضایی است که باید برای رسیدن به این امر فرهنگ سازی مناسب از سوی نهادهای اجرایی و سازمان های مرتبط با این امر همچون شهرداری ها و دولت صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: بودجه ای که هم اکنون در سیستم قضایی صرف می شود می تواند با کارآمدی بیشتر در حوزه پیشگیری و فرهنگ سازی برخورد با اختلافات استفاده کرد.

برادران اصفهانی در ادامه گفت: سمپوزیم بین المللی حقوق داوری برای اولین بار در کشور در اصفهان با موضوعات تخصصی حقوقی برگزار شده و از بالاترین مقام قضایی فرانسه یعنی رئیس سابق دیوان عالی فرانسه دعوت به عمل آمده است.

وی افزود: هدف از برگزاری این سمپوزیوم، فرهنگ سازی و توسعه داوری در بین حقوقدان های کشور است چراکه متاسفانه قشر حقوقی کشور، کمتر به این مقوله وارد شده اند که این یکی از نقاط ضعف جامعه حقوقی به شمار می آید.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم مربوط به داوری استقلال داور است به دلیل اینکه برخی تصور می کنند وقتی دعاوی به داوری می رود، داور همچنان زیر نظر دادگاه نظر می دهد اما این امر فقط در اجرای احکام و ابطال رأی زیر نظر دادگاه است و به خودی خود داور در سراسر دنیا استقلال دارد.

 رئیس هیئت مدیره مجمع امور داوری اصفهان یادآورشد: سازمان های جهانی در زمینه داوری و توسعه صلح و دوستی در کشورهای مختلف از جمله سوئیس و فرانسه مستقر هستند و در تلاش هستیم که با رعایت استانداردهای لازم اولین سازمان مردم نهادی از سوی ایران باشیم که در این سازمان ها عضو می شویم.

وی ادامه داد: ۳۷۶ نفر عضو مجمع داوری و میانجیگری اصفهان هستند که دوره های مختلفی را گذارنده اند و این مجمع، ۲۷ داور دارد که به پرونده ها رسیدگی می کنند و در سال گذشته ۳۷۶ پرونده منجر به صدور رای شده است.

وی اضافه کرد: کلینک حقوقی نیز در مجمع راه اندازی شده که بیش از هزار مشاوره حقوقی در آن  صورت گرفته است و سعی کرده ایم مردم را به صلح، سازش و دوستی هدایت کنیم.

برادران اصفهانی با اعلام اینکه اگر در داوری، داور اختیار صلح و سازش داشته باشد هر دو طرف برنده هستند، گفت: مهرماه ۱۳۹۴ فعالیت مجمع شروع شده و بهمن ماه ۱۳۹۴ آیین گشایش آن صورت گرفته است و خوشبختانه اصفهان که به عنوان یکی از بال های حقوقی کشور بعد از تهران نام گرفته، حقوق دانان آن از این مجمع استقبال کرده و به آن می پیوندند.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری ها به واسطه در اختیار داشتن بودجه می توانند در بسیاری از مسائل فرهنگ سازی کنند و در توسعه سازمان های مردم نهاد داوری، میانجیگری و صلح و دوستی به میدان بیایند و با استفاده از فارغ التحصیلان رشته های حقوق، جامعه شناسی و روانشناسی و علوم تربیتی زمینه را برای ایجاد فعالان صلح و دوستی فراهم کنند.

کد خبر 302617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.