در حکومت حضرت مهدی (عج) هیچ ویژگی ای به اندازه «عدل و قسط» روشنی ندارد

در هیاهوی انتخاباتی به سر میبریم که مصادف شده با میلاد منجی عالم بشریت و بهترین موضوع در این ایام بررسی ویژگی های آرمان شهر حضرت مهدی (عج) است .

به گزارش ایمنا، به میلاد با برکت حضرت مهدی (عج) که می رسیم بیشترین صحبت ها در مورد ظهور و مهدویت به میان می آید و اینکه با ظهور منجی عالم بشریت حکومتی زیبا و با عدل و داد رقم می خورد و کمتر به این موضوع پرداخته شده که با ظهور حضرت مهدی چه ویژگی هایی می توان برای دولت کریمه حضرت تصور کرد.

به همین منظور به سراغ حضرت آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی یکی از روحانیون برجسته شهر اصفهان رفته ایم که سال هاست در حوزه مهدویت تلاش می کند و مدیریت مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) را نیز بر عهده داشته و پژوهش های مختلفی در موضوع های مختلف مربوط به امام زمان (عج) انجام داده است.

عصر انقلاب حضرت مهدی (عج) جهش علمی به همراه دارد

آیت الله بحر العلوم ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فرخنده مهدویت و اشاره به این نکته که بررسی دولت کریمه امام زمان (عج) و بررسی آرمانشهر حضرت نیاز به ساعت ها گفت و گوی مفصل دارد افزود : یکی از مهم ترین خصوصیاتی که باید در مورد این آرمان شهر به آن پرداخته شود علم است که همه چیز را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: عصر ظهور، زمان گسترش و شکوفایی علم و دانایی است، و مدینه فاضله اسلامی، شهر علم و دانش است، با آمدن منجی عالم، همان گونه که ظلم و بیداد جای خود را به عدل و دادگری می‌سپارد، و نابسامانی‌های اجتماعی به سامان می‌گراید؛ جهل و نادانی نیز جای خود را به علم و دانایی می‌دهد و جهان از نور عقل و دانش آکنده می‌شود، علوم و دانش‌هایی که در طول اعصار و قرون در پشت پرده‌ها مکنون مانده بود، ابراز می‌گردد و مرز دانایی و یادگیری تا سراپرده منازل و اعماق وجود تک تک انسان‌ها، گسترش می‌یابد.

آیت الله بحرالعلوم افزود: امام صادق (ع) در این باره فرموده است که علم و دانش ۲۷ حرف است و ۲۷ شعبه و شاخه دارد. تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آوردند، دو حرف بیش نبود و مردم تا کنون جز آن دو حرف را نشناخته‌اند. اما هنگامی که قائم ما قیام کند ۲۵ حرف و شاخه و شعبه دیگر را آشکار و در میان مردم منتشر می‌سازد و دو حرف دیگر را با آن ضمیمه می‌کند تا ۲۷ حرف کامل و منتشر گردد.

وی ادامه داد : این حدیث ‌به روشنی، جهش فوق العاده علمی عصر انقلاب مهدی (عج) را مشخص می‌سازد؛ یعنی، تحول و پیشرفتی به میزان بیش از دوازده برابر، نسبت‌به تمامی علوم و دانش‌هایی که در عصر همه پیامبران راستین به بشریت اعطا شده است، پیش می‌آید و درهای تمامی رشته‌ها و شاخه‌های علوم مفید و سازنده، به روی انسان‌ها گشوده می‌شود و راهی را که بشر طی هزاران سال پیموده، به میزان بیش از دوازده برابر آن در اندک زمانی پیموده می‌شود.

مدیر مرکز جهانی حضرت ولی عصر افزود :بدین ترتیب، در پرتو ارشاد و هدایت‌حضرت مهدی (عج) و در زیر دست عنایت او، مغزها در مسیر کمال به حرکت در می‌آید و اندیشه‌ها شکوفا می‌شوند. کوته بینی‌ها، تنگ‌نظری‌ها و افکار پست و پلید - که سرچشمه بسیاری از تضادها و برخوردهای خشونت‌آمیز اجتماعی است -، برطرف می‌گرددو مردمی بلند نظر، با افکاری باز و سینه‌هایی گشاده و همتی والا و بینشی وسیع، پرورش می‌یابند، لذا هر ۲۷ حرف علم پیاده می‌شود.

عدل شاخص ترین بارز حکومت حضرت مهدی (عج)

مدیر مرکز جهانی حضرت ولی عصر در ادامه به یکی از موضوعات مهم در آرمان شهر حضرت مهدی (عج) یعنی عدل پرداخت و افزود : در اسلام، مساله عدل، از روز نخست در تمام زمینه‌ها مورد توجه و عنایت‌بوده است؛ از بعد عقیدتی و دینی گرفته تا بعد فقهی و اجتماعی، از قرآن و سنت‌بر می‌آید که عدل و مظاهر آن، پسندیده و موجب خشنودی حضرت حق است؛ اما قدر و منزلت آن، به علت گستردگی و اقامه آن در سطح وسیع اجتماعی است؛ یعنی، مردم آن قدر به رشد معنوی و کمال روحی نایل گردند که تمام افراد یا حداقل اکثر آنان، خواهان عدل باشند و خود عملا آن را به اجرا گذارند.

وی افزود: پیامبران الهی، در ماموریت آسمانی خود، خواهان اقامه عدل در جهان و در بین همه انسان‌ها بوده‌اند و می‌خواستند مردم را طوری تربیت کنند که آنان خود قسط و عدل را به پا دارند؛ نه آن که به زور و قدرت حاکم به عدالت تن دهند. قرآن کریم می‌فرماید: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات وانزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط» .

وی ادامه داد : از این آیه استفاده می‌شود که پیامبران می‌خواستند، مردم را طوری تربیت کنند تا خود، قیام به قسط نمایند و عدل را بر پا دارند؛ لذا فرمود: «لیقوم الناس بالقسط» و نفرمود: «لیقیموا الناس بالقسط» تا معنایش این باشد که پیامبران به عنوان حاکم عادل، مانند سایر زمامداران عادل، مردم را با نیروی نظامی و انتظامی و قدرت‌های اجرایی، به رعایت عدل وا دارند؛ زیرا فرق است‌بین این که حاکمی خود عادل باشد و بخواهد در حکومت او عدل اجرا شود و به کسی ستم نگردد و بین آن که مردم در جامعه، از نظر کمالات و درک عقلانی به جایی برسند که خود اقامه عدل نمایند و بفهمند که عدل برتر از ظلم است و در آنان کششی نسبت‌به ظلم نباشد.

بنابراین کلمه عدل، واژه غریبی نیست؛ اما حقیقتی قریب هم نیست. بشر در طول تاریخ زندگی خود، همواره منتظر بوده که روزی، این خواب تعبیر شود و عدل در جوامع بشری حاکم گردد. انسان‌های بسیاری نیز با اندیشه عدل و عدالت‌خواهی، به فکر تعبیر این رؤیای شیرین بشری بر آمده و تلاش بسیار کرده‌اند؛ اما تلاش آنان در بیشتر موارد کم ثمر یا بی‌ثمر مانده و عدالت در معنای حقیقی آن، همچنان در عالم رؤیا باقی مانده است. وه چقدر سخت است تعبیر نشدن این رؤیای شیرین و دلپذیر! رؤیایی که تمامی اجزای وجود انسان، در طول تاریخ، با آن عجین بوده و نگاه پر انتظار او، در تعبیر آن خسته و کم سو گشته است.

وی افزود: با همه این احوال، هیچ گاه آرزوی تعبیر شدن این رؤیا، در اعماق دل و جان انسان‌ها به یاس و ناامیدی تبدیل نشده است؛ اما هر چه بر شماره اوراق تاریخ افزون می‌گردد، از شماره انتظار ما کاسته می‌شود و این همان چراغ امیدی است که قرن‌ها در دل انسان‌ها، به عشق آمدن آن منجی، روشن و فروزان است. به عشق او که نامش «عدل» است:«السلام علی العدل المشتهر» و «اللهم صل علی ولی امرک القائم المؤمل و العدل المنتظر».

وی در ادامه به دو شاخصه مهم و اصلی حکومت حضرت مهدی اشاره کردو افزود : یکی حکومت واحد جهانی که تنها او است که چنین حکومتی را ایجاد می‌کند و دیگری عدل جهانی که تنها در جامعه‌ای که او تشکیل می‌دهد و خود در راس آن قرار می‌گیرد، عدل با تمام ابعادش گسترده می‌شود، همان گونه که حکومت او جهانی است، عدل او نیز گسترده و جهانی است و در روایات، این شاخصه از سایر شاخصه‌های دیگر حکومت‌حضرت مهدی (عج)، بارزتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه به حدیثی از پیامبر اسلا در این رابطه اشاره می کند که حضرت می فرمایند: مژده می‌دهم شما را به مهدی که او در امت من، به هنگام اختلاف و سختی‌ها بر انگیخته می‌شود. پس زمین را پر از قسط و عدل می‌سازد؛ همان طوری که از جور و ستم پر شده باشد. ساکنان آسمان و زمین از او راضی می‌شوند و...» .

این کارشناس مذهبیبا اشاره به اینکه در مدینه فاضله اسلامی و در عصر ظهور آن منجی عالم، عمدتا از عدل و قسط سخن به میان می‌آید گفت: دامنه عدالت او تا اقصی نقاط منازل و زوایای ناپیدای جامعه، گسترده می‌شود، عدالت همانند گرما و سرما در درون خانه‌های مردمان نفوذ می‌کند و مامن و مسکن وجود آنان را سامان می‌بخشد. باید در نظر داشت در حکومت آن حضرت هیچ ویژگی به اندازه «عدل و قسط»، برجستگی و روشنی ندارد و مردم آن حضرت را عمدتا از عدل او می‌شناسند و الآن نیز آنچه در اولین لحظه از نام مبارک او در ذهن خطور می‌کند، عدل او است.

تربیت در عصر ظهور

آیت الله بحرالعلوم در ادامه به مبحث تربیت در عصر ظهور پرداخته و افزود : بشر در چندین قرن اخیر، برای آسایش تن، هر چه فرمول اقتصادی و سیاسی و هر چه امکانات علمی و تکنیکی در اختیار داشته، به استخدام در آورده است تا شاید بتواند آسایش این جهانی انسان را بدو باز گرداند.

وی ادامه داد: حال آن که او، پس از این همه تلاش، هیچ گونه آرامشی در خود نمی‌یابد، جهان را تنگ و تاریک و سرد می‌بیند و در آن احساس حقارت و پوچی می‌کند و این حالت‌به اعتقاد منتقدان درون این نظام (انسان محوری و انسان‌مداری)، جز به نابودی انسان نمی‌انجامد.

وی با بهره گیری از این مقدمه افزود: اما در مدینه فاضله اسلامی، تنها سخن از آسایش تن و وفور ثروت و رفاه مادی نیست؛ بلکه در تصویر مهندسان این مدینه فاضله، انسان موجودی است دارای ابعاد مختلف که تکامل و رشد او در گرو رشد متوازن تمامی آن ابعاد است.

وی خاطر نشان کرد : مدینه فاضله و بهشت زمینی موعود، تحقق نمی‌یابد؛ مگر آن که بارقه‌ای از آسمان در آن حلول کند، تربیت و پرورش روح انسان‌ها و توجه به اخلاق و فضایل معنوی، که از اساسی‌ترین برنامه‌های ظهور است  در همین راستا معنا می‌یابد.

مدیر مرکز جهانی ولی عصر با تاکید بر اینکه مدینه فاضله در عین این که شهر عدالت است، شهر رفاه، امنیت، تربیت، سجایا و فضایل انسانی نیز هست عنوان کرد: در آن محیط، انسان‌های صالح تربیت می‌یابند تا جامعه‌ای آرمانی و صالح بنا نهند. انسان‌ها علاوه بر دستیابی به غنای مالی، از غنای قلبی و روحی نیز بهره‌مند خواهند شد و در کنار اتمام نعمت و وفور ثروت، به اکمال اخلاق و فضیلت‌های انسانی نیز راه خواهند یافت، کینه‌های اخلاقی از قلب‌ها ریشه کن می‌گردد، دروغ، تزویر و نامردمی، در روابط اجتماعی، جای خود را به یک رویی و یک رنگی می‌بخشد، در واقع، در چنین بستری رفاه و عدالت و امنیت نیز معنا پیدا می‌کند و حقیقت‌خویش را باز می‌یابد، جز با این نگرش همه جانبه به انسان و در کنار هم چیدن اجزای حقیقی او نمی‌توان به تعبیر رؤیای همیشگی انسان در تاسیس مدینه فاضله انسانی دست‌یافت.

حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)

آیت الله بحرالعلوم در انتهای گفت و گو ضمن اشاره به اینکه این موارد گفته شده تنها جزء مهم ترین خصوصیات حکومت حضرت مهدی (عج) به شمار می آید به نکته اساسی مباحث خود اشاره کرد و افزود : آرمانشهر حضرت مهدی موعود(ع)، آرمانشهری جهانی است و همه زمین بر پهنه حکومت عدل و داد آن بزرگوار خواهد بود.

وی افزود: دین اسلام در سراسر زمین احیا و جهان شمول خواهد گشت. دین و اخلاق در آرمانشهر حضرت مهدی موعود(ع) در تمامی اقوام و ملل یکسان خواهد بود و احکام اسلام قلمروئی به گستردگی جهان خواهد یافت

مدیر مرکز جهانی ولی عصر افزود: جهان شمولی آرمانشهر مهدی موعود(ع) و جهانی بودن حکومت آن حضرت سبب احیاء دوباره اسلام و جهان شمولی آن؛ یکسانی دین در تمامی زمین؛ یکسان بودن دستورها و برچیده شدن دستورات متناقض؛ رهبریت یگانه زمین؛ انطباق مردم با احکام و فرمانها و قوانین جهانی آرمانشهر دینی؛ و... خواهد گردید./

کد خبر 302504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.