تلاش برای ثبت جهانی منطقه جنگلی ناژوان

مدیر شرکت شهر و خانه گفت: منطقه جنگلی ناژوان به دلیل محیطی بکر و منحصر به فرد ، زمینه به ثبت رسیدن در سطح جهانی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعدازظهر امروز نشستی با عنوان تجارب شهرسازی و معماری به میزبانی کانون شهرسازان و معماران خلاق در سالن خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

قهرمان صمیمی مدیر بخش شهرسازی شرکت شهر و خانه در این جلسه اظهار کرد: کلمه ناژوان از دو کلمه ناژ به معنای درخت صنوبر و وان به معنای محل رویش درختان است که در مجموع به ناژوان اطلاق می شود، این منطقه با وسعت هزار و ۱۶۰ هکتار  و 7 کیلومتر طول در غرب کلانشهر اصفهان واقع شده است.

وی ادامه داد: روند توسعه شهری پارک جنگلی ناژوان از سال  ۶۱ شروع شده و پس از آن در سال ۷۵، ساخت و سازها محدود شد و از سال ۸۸ به بعد تخلف ساخت و ساز نداشته ایم.

صمیمی در تشریح جغرافیایی ناژوان، عنوان کرد: ۳۰۰ هکتار از این منطقه کشاورزی، ۴۰۰ هکتار آن باغ ها و حدود ۱۵۰ هکتار آن مسکونی است.

وی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی منطقه ناژوان از سال ۱۳۷۵ شروع شد، اذعان کرد: شهرداری اصفهان در آن سال پیشنهاد ۷۲ عنصر اقتصادی در این محل داد که با مخالفت مسئولان طرح ساماندهی ناژوان ۳ عنصر ارزش افزوده اقتصادی از جمله باغ پرندگان ایجاد شد.

مدیر بخش شهرسازی شرکت شهر و خانه تاکید کرد: در تلاش بوده و هستیم تا منطقه ناژوان همچون میدان نقش جهان به ثبت جهانی برسد چراکه زمینه های طبیعی و محیطی، کشاورزی و عملکردهای کاربردی بکر و منحصر به فردی دارد.

وی افزود: بزرگترین چالش ناژوان وجود منطقه مسکونی است که در طرح ساماندهی آن سعی بر این بود تا تمامی خانه های این محدوده به منطقه ای در زینبیه جابه جا شود که تاکنون موفق نشده ایم؛ وجود چایخانه ها نیز در منطقه ناژوان معضلی بود که تا حدودی برطرف شده است.

صمیمی با تاکید بر اینکه ناژوان، تنفس گاه شهر اصفهان محسوب می شود، یادآورشد: ۳ رویکرد اقتصادی، حفاظتی و اکولوژیکی برای این منطقه وجود دارد که بر مبنای حفظ و توسعه باغ های کشاورزی و گردشگری طبعیت محور تدوین شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس شبکه ارتباطی معابر و مسیرهای این منطقه باید پیاده راه شوند و بر همین مبنا طی یک روز آخر هفته از ورود ۲۵ هزار سواری به این منطقه جلوگیری و پارکینگ های چند منظوره ۲ هزار متری در اطراف ناژوان ایجاد شد.

کد خبر 302170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.