استفاده از پله‌ها به جای آسانسور، راهکاری موثر برای حفظ سلامت عضلات

کارهای نشسته‌ مداوم، فعالیت جسمانی افراد را به کمتر از حدی که برای سلامت جسمی لازم است کاهش می‌دهد و قوای بدنی آنها را به تدریج ضعیف می کند.

کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: کارهای نشسته و فکری نیاز به فعالیت ماهیچه‌ای کمتری دارند اما عوارض آنها کمتر از وظایفی نیست که مستلزم فعالیت جسمانی بیشتری هستند. برای مثال منشی‌ها، کارکنان اداری، اپراتورهای کامپیوتر و کلیه افرادی که در وضعیت نشسته کار می‌کنند از دردهای کمری و عضلانی رنج می‌برند.

این در حالی است که عوارض ناشی از نشستن مداوم و طولانی، یکی از مشکلات جدی در بهداشت شغلی است. این مشکل به دلیل روند رو به گسترش این گونه فعالیت‌ها همچنان در حال افزایش است، اما در صورتی که افراد بتوانند وضعیت بدنی خود را از حالت نشسته تغییر دهند، کار نشسته خطری برای سلامتی آنها نخواهد داشت.

مرضیه سلمانی افزود: راه‌های آسانی برای جلوگیری از عوارض نشستن طولانی مدت وجود دارد.

وی ادامه داد: همه ما به خوبی می‌دانیم که هرچه فعال و سرزنده‌تر زندگی کنیم روح و جسم سالم‌تری خواهیم داشت   از طرف دیگر فعال بودن از لحاظ فیزیکی در زندگی و کار باعث می‌شود در کنار سالم و قوی ماندن عضله‌ها، انعطاف آنها نیز حفظ شود.

این کارشناس تربیت بدنی به افراد توصیه کرد: اگر خسته و کوفته از سر میز کار خود بلند شده‌اند، بد نیست حرکات کششی انجام دهند تا در روز بعد دچار گرفتگی‌های عضلانی نشوند.

وی در ادامه بیان داشت: نکته مهم این است که تنها پاها در اثر نشستن طولانی مدت دچار مشکل نمی‌شوند و راه‌رفتن به تمامی عضلات کمک می‌کند تا انعطاف خود را حفظ کنند.

وی افزود: نشستن به صورت طولانی مدت عضلات شکمی، ران‌ها، ساق پا و عضلات نشیمنگاه را نیز ضعیف می‌کند. برای پیشگیری از ضعیف شدن این عضلات پیشنهاد می‌کنیم از هر فرصتی برای تحرک بیشتر استفاده کنید.

سلمانی خاطرنشان کرد: برای نمونه اگر محل کار یا منزل شما در ساختمانی چند طبقه قرار دارد به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.

وی در پایان یادآور شد: تا جایی که ممکن است سعی کنید مسیرهای کوتاه مدت را به صورت پیاده طی کنید. در محل کار نیز از هر فرصتی برای قدم زدن استفاده کنید.

کد خبر 302024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.