تای چی؛ یک انتخاب فوق العاده برای مبتلایان به دیابت نوع ۲

ورزش یکی از راه های پیشگیری ابتلا به دیابت و همچنین کنترل دیابت است. به همین دلیل به همه افراد به ویژه بیماران دیابتی توصیه می شود ورزش را جزء برنامه های روزانه خود قرار دهند.

به گزارش ایمنا، اگر شما مبتلا به بیماری دیابت هستید، این ورزش ها به شما کمک خواهد کرد که با چربی های بدنتان بجنگید، توده عضلانی خود را افزایش دهید و استرس خود را کم کنید. این ورزش ها همچنین ممکن است نیاز شما به انسولین را کم کند.

مرضیه سلمانی، کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: ورزش کردن باعث افزایش عملکرد انسولین در بدن می شود و قند خون را در حد طبیعی نگه می دارد. همچنین از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع دو، دچار افزایش وزن هستند، ورزش کردن باعث بهبود این علائم می شود.

 وی در خصوص  ورزش های مناسب برای مبتلایان به دیابت افزود: این افراد باید قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنند و ورزش ها را به آرامی انجام دهند. با گذشت زمان، آنها می توانند شدت و مدت ورزش را زیاد کنند.

این کارشناس تربیت بدنی ورزش های مناسب برای مبتلایان به بیماری دیابت را شامل موارد زیر دانست:

۱ -پیاده روی

پیاده روی یکی از آسان ترین ورزش ها است و تنها به یک جفت کفش و محل مناسب نیاز دارد. این در حالی است که پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای افراد دیابتی نیز محسوب می شود و پیاده روی سریع که باعث افزایش ضربان قلب شود، همان ورزش هوازی است.

پزشکان به افراد دیابتی توصیه می کنند که ۴ تا ۵ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنند. تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به دیابت اگر حداقل سه روز در هفته و یا ۱۵۰ دقیقه در هفته، ورزش هوازی را انجام دهند، بسیار مفید است.

انجمن دیابتی های آمریکا  به افراد دیابتی توصیه می کند که ورزش هوازی را نباید بیشتر از دو روز پی در پی متوقف کنند.

تای چی

تای چی یک ورزش آرام و آهسته است که بیشتر از ۳۰ دقیقه انجام می شود. این ورزش یک انتخاب فوق العاده برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو است.

از آنجا که تای چی، تناسب اندام را فراهم می کند و استرس را کم می کند، برای افراد مبتلا به دیابت مناسب بوده و همچنین این ورزش باعث جلوگیری از عوارض بیماری دیابت می شود و آسیب اعصاب را کم می کند.

وزنه برداری

وزنه برداری، موجب ساختن توده عضلانی می شود و این موضوع یک امر مهم در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ محسوب می شود.

اگر شما توده عضلانی خود را از دست بدهید، حفظ قند خون در شما مشکل می شود.

توصیه می شود که حداقل دو بار در هفته، وزنه برداری را انجام دهید و این را بدانید که سه بار در هفته برای ورزش کردن بسیار خوب است و باید همیشه یک روز استراحت بین ورزش ها داشته باشید.

همچنین هر جلسه ورزشی باید شامل ۵ تا ۱۰ نوع مختلف وزنه برداری باشد.

برای افزایش قدرت، هر ورزش را ۳ تا ۴ مجموعه و هر مجموعه را ۱۰ تا ۱۵ بار انجام دهید.

۴ - یوگا

تحقیقات نشان داده است که یوگا برای دیابت مفید است. علاوه بر این یوگا به کاهش چربی بدن کمک می کند، با مقاومت انسولین مبارزه می کند و عملکرد اعصاب را بهبود می بخشد.

مانند ورزش تای چی، یوگا هم باعث کاهش استرس می شود. هنگامی که استرس زیاد شود، میزان قند خون نیز بالا می رود.

بنابراین شما هر چه بیشتر این ورزش را انجام دهید، از فواید بیشتری برخوردار خواهید شد.

- ۵ دوچرخه ثابت

دوچرخه سواری نیز یکی از ورزش های هوازی است که قلب را قوی تر می کند و عملکرد ریه را بهتر می سازد.

دوچرخه ثابت برای افراد دیابتی ورزش خوبی است، زیرا افراد می توانند این ورزش را داخل خانه انجام دهند و سرد و یا گرم بودن هوای بیرون تاثیری بر آنها ندارد.

همچنین دوچرخه سواری باعث بهبود جریان خون در پاها می شود و کالری زیادی را می سوزاند. بنابراین برای افراد دیابتی که حس پاهای خود را از دست می دهند و وزن خود را نمی توانند متعادل کنند، این ورزش بسیار مفید است.

۶ - شنا کردن

به دلیل آنکه شناکردن، فشاری را بر مفاصل وارد نمی کند، از این لحاظ برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

غالبا افراد دیابتی دچار کاهش جریان خون در عروق خونی کوچک می شوند و در نتیجه حس پاهای خود را از دست می دهند.

افراد دیابتی باید از زخمی شدن، بریدگی کوچک و یا تاول زدن پاها جلوگیری کنند، زیرا طول مدت بهبودی زخم پوست در این بیماران طولانی است و بیماران مستعد به عفونت می شوند.

بنابراین به آنها توصیه می شود کفش های مخصوص در استخر بپوشند تا از خراش پاها و یا لیز خوردن آنها جلوگیری شود.

 نکته آخر:

شدت ورزش مهم نیست، بلکه مهم این است که افراد هیچ‌گاه ورزش را ترک نکنند. به افراد دیابتی توصیه میشود  که ۴ تا ۵ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنند.

کد خبر 301488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.