احداث خط انتقال آب تصفیه؛ گامی موثر در استفاده از منابع آبی پایدار

پایدارترین منبع آبی که هم اکنون در دنیا برای حفظ و توسعه فضای سبز بهره برداری می شود، استفاده از آبهای نامتعارف یا به عبارت دیگر پسآب تصفیه شده فاضلاب های شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی اصفهان، نیاز به انتقال آب از جایی به جای دیگر به خوبی احساس می شود تا به جبران خشکسالی های مقطعی یا دراز مدت، اهالی آن محل دچار زحمت نشوند در این میان، سپاهان شهر منطقه ای در جنوب شهر اصفهان است که نیازمند احداث زیرساخت های مناسب در این منطقه است.

یکی از این زیرساخت های لازم برای این منطقه، ایجاد فضای آبرسانی و فاضلاب شهری است که می تواند راهکاری باشد تا فضای سبز این منطقه حفظ و توسعه یابد.

منصور نجفی، مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان نیز در همین رابطه اظهار کرد:‌ خط انتقال پساب از سپاهان شهر تا کمر بندی جنوب نیز با هزینه ای بالغ بر حدود ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در دست اجراست که تا دوماه دیگر تکمیل می شود.

وی یادآور شد: اجرای طرح تصفیه و انتقال پساب سپاهان شهر از مهمترین پروژه های این منطقه در سال جاری است؛ این انتقال آب با مشکلاتی مانند شیب های تند و تعدد پمپ های موجود در مسیر روبروست.

نجفی ادامه داد: خط انتقال پساب حد فاصل مخزن از شهرک شهید کشوری به مخزن فلزی هزار دره با هزینه ای بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۲۹۶ میلیون ریال و به طول ۴۷۰۰ متر و ارتفاع ۵۰ متر در دست اجراست.

امروزه فاضلاب تصفیه شده به عنوان یکی از منابع مهم آب به شمار می‌رود. به همین دلیل مدیران شهری استفاده از فن‌آوری‌های مرتبط با بازیابی و تصفیه آب و فاضلاب را به عنوان یک اصل مهم در مدیریت شهری مدنظر قرار می‌دهند.

در حال حاضر محققان به دنبال توسعه روش منحصر به فردی برای تصفیه فاضلاب هستند که بدون استفاده از مواد شیمیایی گران قیمت، کیفیت آب را در مقایسه با روش‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

حذف موجودات زنده بسیار ریز آخرین مرحله تصفیه آب است. در حال حاضر از کلر به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می‌شود؛ اما همین کلر هم پس از تصفیه ترکیبات ارگانیک زیادی را در آب باقی می‌گذارد. چرا که با وجود این که موجودات زنده ریز را از آب حذف می‌کند؛ اما با آلاینده‌های ارگانیک واکنش می‌دهد و محصولات جانبی تجزیه ناپذیر و سمی تولید می‌کند که نمی‌توان آنها را از آب حذف کرد. انتقال این مواد به محیط زیست و استفاده از آنها می‌تواند مشکلات بهداشتی خطرناکی ایجاد کند. به همین دلیل لازم است تا با استفاده از دستگاه‌های تصفیه فاضلاب به کمک نانو کاتالیزورهای نوری جایگزین مناسبی برای ضدعفونی با کلر پیدا شود تا موجودات زنده و ترکیبات آلی را به طور همزمان حذف و فاضلاب را به یک منبع آب مناسب تبدیل کند. پایدارترین منبع آبی که هم اکنون در دنیا برای فضای سبز بهره برداری می شود استفاده از آبهای نامتعارف یا به عبارت دیگر پسآب تصفیه شده فاضلاب های شهری است.

کد خبر 301018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.