حفظ محیط زیست با تولید ضدیخ پیشرفته آسفالت

یکی از کارآفرینان دوره سیزدهم جشنواره شیخ بهایی ایده محلول ضد برف و ضد یخ مخصوص آسفالت را مطرح کرده که طرحی سازگار با محیط زیست است.

به گزارش ایمنا، سیزدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی روزهای 7 و 8 اردیبهشت‌ سالجاری در اصفهان برگزار خواهد شد.
جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی به عنوان یکی از جشنواره های مطرح کشور اردیبهشت ماه هرسال به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با هدف ترویج و توسعه فن‌آفرینی، خلاقیت و نوآوری، معرفی فن‌آفرینان به عنوان موتور حرکت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد فضای تعامل در میان فعالان عرصه‌های مختلف فن‌آفرینی برگزار می‌شود.
هر ساله در این جشنواره ایده های نو از سوی کارآفرینان به بازار تجارت معرفی می شود. علیرضا قنبری، یکی از کارآفرینان دوره سیزدهم جشنواره شیخ بهایی است که در خصوص ایده تولید ماده ای پیشرفته و سازگار با محیط زیست به خبرنگار ایمنا گفت:

علیرضا قنبری ، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان و اهل کرمانشاه محصول تولیدی خود را این گونه معرفی می کند: نام کامل محصول اختراعی " محلول ضد برف و ضد یخ مخصوص آسفالت بر پایه دولومیت " است که این محصول را به اختصار "محلول ضد برف و ضد یخ پیشرفته" نامیده ایم.

وی ادامه می دهد:  محلول ضد برف و ضد یخ پیشرفته، به مدیریت بحران برف  و یخبندان کمک می کند. به این صورت که برف و سرما هرچند که موهبتی الهی محسوب می شوند، اما عدم مدیریت و پیامدهای ناشی از آنها می تواند منجر به ایجاد بحران های متعدد شود. به عنوان مثال هنگامی که در یک جاده استراتژیک به لحاظ حمل و نقل، برف و یخبندان ایجاد شود و مدیریت کارآمدی در جهت رفع معضلات ناشی از این انسداد راه وجود نداشته باشد، ممکن است با بحران هایی از جنس امنیتی، بهداشتی، غذایی، نظامی و.....مواجه شویم. همچنین طریقه مواجهه با برف و یخ و یخبندان هم می تواند بحران های ثانویه ای مانند آلوده شدن آب و خاک و محیط زیست در پی داشته باشد. متاسفانه از آغاز مدیریت بحران در راه های کشور، نمک سدیم کلراید و شن و ماسه تنها ابزار مهار برف و یخ بوده اند و تقریبا ما شاهد کمترین نوآوری هادر این زمینه بوده ایم.

این کارآفرین در مورد طرح های مشابه این محصول افزود: در سال های اخیر طرح ها و محصولات جدیدی برای مدیریت بهتر بحران به وزارت راه و شهرداری ها پیشنهاد شده است که به علت پائین بودن بیش از حد قیمت شن و نمک تقریبا هیچ رغبتی به جایگزینی مواد پیشرفته جدید در بین مدیران وجود نداشته است و تنها در  مواردی محدود همکاری و خرید اتفاق افتاده است. یکی از این موارد محدود شهرداری کرمانشاه است که از زمستان ۱۳۹۴ مصرف محلول ضد برف و ضد یخ با فناوری پیشرفته را در سبد کاری خود قرار داده است.

قنبری در پاسخ به این سوال که ایده محلول ضد برف و ضد یخ پیشرفته در چه سالی و چگونه شکل گرفت؟، گفت: ایده تولید ماده ای پیشرفته و سازگار با محیط زیست، جاده ها و وسائط نقلیه در سال ۱۳۹۳ در کرمانشاه شکل گرفت. همان سال نمونه اولیه ای از یک محلول کاملا بومی و نوآورانه در اختیار شهرداری کرمانشاه قرار گرفت و پس از مصرف در شرایط واقعی برف و یخبندان مورد تائید این شهرداری واقع شد. در سال۱۳۹۴ حدود ۱۵۰ تن ازاین محلول در شهرداری کرمانشاه مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۳۹۵ نیز به همین میزان مصرف شد.

وی با اشاره به مواد تشکیل دهنده این محصول گفت: ساختار شیمیایی این محلول از یون های کلسیم و منیزیم تشکیل شده است و مواد نگهدارنده و بازدارنده خوردگی فلزات و سازه ها به صورت طبیعی از مواد ساده و تجزیه پذیر در طبیعت گزینش شده است. همچنین افزودنی های طبیعی در این محلول، ماندگاری و چسبندگی آن را به سطوح آسفالت و بتن افزایش می دهد و مانع از آبشویی سریع آن می شود.

قنبری تاکید کرد: بیش از دو سال است که وزارت راه بصورت آزمایشی در نقاط متعددی از کشور این محلول را مورد تست قرار داده و در حال حاضر در جهت ملی نمودن مصرف آن نشست های متعددی برای بررسی موضوع برگزار می شود.

وی اضافه کرد: استفاده از این محلول علاوه بر افزایش قابلیت مبارزه با برف و یخ می تواند از آلوده شدن آب و خاک و محیط زیست به شدت جلوگیری کند و به عنوان عاملی مهم در توسعه اقتصاد پایدار تلقی شود.

کد خبر 300024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.