قصر شیرین، یادگاری از شهرسازی ایران باستان

قصر شيرين از شهرهاي قديمي ايران است که بناي اين شهر به خسرو پرويز ساساني منسوب است.

به گزارش ایمنا، قصر شیرین در عصر هخامنشيان نيز آباد بوده است. در اطراف شهر فعلي، ويرانه‌هاي قصر شيرين كهنه باقي مانده كه گفته مي‌شود در زمان سلطنت خسرو پرويز، باغي وسيع با قصرهاي دلپذير و فرح انگيز بود و قصر زمستاني محبوبه او شيرين نيز در آن قرار داشته است. افسانه معروف شيرين و فرهاد از نام اين شهر اخذ شده است. پس از حمله عرب‌ها، قصر شيرين ويران شد و تا سال 1270 هجري قمري مانند قصبه كوچكي باقي ماند. در جنگ جهاني اول، قصر شيرين مرز سربازان دولت‌هاي آلمان و عثمانها از يك طرف و روسيه و انگلستان از طرف ديگر بود. اين شهر هم اكنون گسترش يافته و به شهري بزرگ و جذاب تبديل شده است.
شهرستان قصر شيرين از شمال و باختر به خاك كشور عراق، از خاور به شهرستان های سر پل ذهاب‌ و گيلان‌ غرب، از جنوب و جنوب خاوری به شهرستان ايلام و از جنوب باختری نيز به خاك عراق محدود می‌شود. قصر شيرين مركز شهرستان قصرشيرين، در 167 كيلومتری شهر كرمانشاه، در مسير راه اصلی اسلام آباد غرب– خسروی قرار دارد. رود حلوان(لوند) از وسط شهر می‌گذرد و در مسير خود زمين ها و باغ های فراوانی را‌ آبياری می‌كند. آب‌و هوای قصر شيرين نسبتا گرم و خشك است. مسيرهاي دسترسي به اين شهرستان را راهی به سوی جنوب خاوری به درازای 35 كيلومتر تا سر پل ذهاب، راهی به سوی جنوب باختری به درازای 20 كيلومتر تا خسروی(مرز ايران و عراق) و از آن جا به درازای 60 كيلومتر به سوی جنوب باختری تا نفت شهر تشكيل مي‌دهد.
 

صنايع قصر شيرين به دو دسته صنايع توليدی و صنايع دستی تقسيم می شود. كارخانه‌های قندسازی و كارخانه های آرد، از جمله صنايع شهرستان قصر شيرين به شمار‌ مي آيند. صنعت نفت در محدوده اين شهرستان پايه‌ريزی و تشكيل شده و جمعيت زيادي را از اطراف، به خود جذب نموده است. مهم‌ترين منابع زيرزمينی قصر شيرين نفت است. اولين چاه های آن در ‹‹نفت شهر›› در سال 1308 برابر با 1929 با فعاليت های پی‌گير اكيپ نفت انگليس به سرپرستی ويليام دارسی به نفت رسيد.
عبور رود حلوان از ميان شهر، سبب حاصل خيزی زمين ها و باغ های فراوان شهرستان قصر شيرين شده و سدی كه بر اين رود زده شده مايه رونق كشاورزی منطقه شده است. در قصر شيرين درصدی از مردم به كشاورزی و بيش‌تر مردم به امور بازرگانی و دولتی اشتغال دارند. محصولات كشاورزی اين شهرستان را گندم، جو، تره بار، مركبات، انگور و خرما تشكيل‌مي دهند.آب مورد نياز برای‌كشاورزی اين منطقه، از رود و چاه‌ها تأمين‌می شود. در زمينه دام‌داری قصر شيرين به علت داشتن مراتع قشلاقی از رونق خاصی برخوردار بوده و فرآورده های دامی از جمله صادرات قصر شيرين به شمار می‌رود. محصولات گندم، جو، تره بار، روغن حيوانی، مركبات، و خرما جزو محصولات صادراتی شهرستان محسوب می شوند.
تنها موزه در شهر قصر شیرین، موزه مردم شناسی است که از سال ۱۳۸۷ راه اندازی شده است. در این موزه که در کاروانسرای عباسی قصر شیرین واقع است، ابزار زندگی کشاورزی و عشایری، پوشاک کردی کردان جنوب کردستان و وسایل زندگی عشایری به نمایش گذاشته شده است.
12168/135/8
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnane
کد خبر 277246

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.