ماجرای دردسر های زیبایی در بنگاه های آرایشی

آرایشگاه ها به علت تخلفات بسیاری از جمله رعایت نکردن اصول بهداشتی، عدم پروانه کسب و فالگیری و رمالی در محیط آرایشگاه و انجام کارهای بهداشتی پزشکی همچون تاتو ابرو و بدن به صورت غیر بهداشتی پلمپ می شوند.

به گزارش ایمنا، هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک تر می شویم حجم انبوهی از مشتریان را می بینیم که به دنبال یافتن آرایشگاهی با  بهترین کادر و امکانات هستند.
اگر در طول سال هم دغدغه  رنگ مو و کوتاهی و اصلاح را نداشته باشی حتما برای شب عید گذرت به یکی از سالن های آرایشی بهداشتی می خورد.
امروز هم که در هر کوچه و خیابانی چشم بگردانی به تعداد انگشتان دست سالن های انستیتو زیبایی می بینی که با هم به رقابت پرداخته اند.
به یکی از سالن های زیبایی سر می زنیم که از بخت بلند صاحبش در یکی از خیابان‌های دهان‌پرکن شهر اجاره شده و از صبح تا شب کلی مشتری آنجا رفت و آمد دارند و تراول چک‌های مشتری‌ها هر روز پُر پر و پیمان‌تر از قبل می‌شود و کار و کاسبی اش سکه است، اما ماجرای روزهای آخر اسفند و وقت‌ قبلی گرفتن های  شب عید حکایت دیگری دارد.
از اواخر بهمن برگه  تایپ شده ای با این مضمون  سر در آرایشگاه ها می نویسند که از اول اسفند باید برای شب عیدشان وقت بگیرند و درغیر این صورت هیچ عذری در روزهای پایانی پذیرفته نیست.
منشی‌های سالن چند خانم خوش بر و رو هستند که حسابی به خودشان رسیده‌اند و در جایگاه مخصوص درست روبه‌روی در ورودی نشسته‌اند و جوابگوی مشتریان هستند، اینجا آن‌قدر شلوغ است که صدا به صدا نمی‌‌رسد، به همین سبب منشی‌ها وقت پول دادن که می‌شود مشتری‌ها را از بلندگوی مخصوص صدا می‌زنند تا بیایند و حساب‌شان را تسویه کنند.
وقتی به مرحله ی تسویه حساب می رسی گویا پول نقد دادن بی‌کلاس است چرا که  بیشتر مشتری‌ها یا کارت می‌کشند یا چند برگه ایران چک تقدیم می‌کنند  و خوشحال و مسرور از پرداخت هزینه های هنگفت در قبال آرایش و پیرایش مورد قبولشان راهی خانه می شوند.
کار دنیا برعکس شده، مشتری‌ها همه کارهایشان را باید با وقت آرایشگاهشان هماهنگ کنند، وقت‌ها از ساعت 4 صبح تا  10 شب به مشتریان داده می شود؛ هرچند سالن از روز سوم عید به بعد هم باز است البته  با ارائه خدمات خاص و فقط در ساعت محدود.
از قیمت‌ها هم نگویید که حسابی مشتری‌ها را نقره داغ می‌کند، از اول اسفند قیمت‌ها به بهانه شب عید تا 50 درصد هم بالا می‌رود، برای مشتری‌های این سالن باکلاس هم که چانه زدن و دلیل پرسیدن این قیمت بالا اوج بی کلاسی است، پس همه با همان لبخند تصنعی که روی لبشان است نرخ‌های جدید را بی‌چون و چرا می‌پردازند.
این در حالی است که غلامرضا صالحی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص  میزان هزینه های توافقی آرایشگاه ها می گوید: به هیچ عنوان  تعرفه توافقی نداریم و همه مکانیزم ها مشخص شده است؛ اگر موردی را اتاق اصناف، شکات و یا سازمان  صنعت و معدن و تجارت به ما  ارجاع دهند حتما برخورد می کنیم چرا که نرخ تعرفه ها  مصوب است و همه ی آرایشگران باید با آن نرخ  تعییین شده اقدام کنند.

رونق بازار پزشکی در آرایشگاه ها
اما قصه در همین جا تمام نمی شود چرا که تراژدی زیبایی و مدل شدن،  فقط به مراکز درمانی و آرایشگاه های لوکس و زیبا خلاصه نمی شود و تقریبا تمام آرایشگران انستیتو زیبایی دستی در پاکسازی پوست، لیزر، سوراخ کردن گوش، تزریق ژل زیر پوست، کاشت نگین، بوتاکس گونه و پیشانی،  سولاریوم تمام بدن، تاتوی کامل ابرو و خالکوبی طرح مارمولکی، ماساژ با ماساژور تایلندی دارند و به بازار خود رونق می بخشند.
وقتی سراغ آرایشگاهی با قیمت مناسب تر را از دوستانم پرسیدم آدرسی را نزدیک به محل کارم گرفتم و به سراغش رفتم. وقتی به آدرس مورد نظر رسیدم بر در ورودی هیچ تابلو و نشانه‌ای نداشت تنها از روی آدرسی كه در دست داشتم  متوجه شدم  راه را درست آمده ام.
وارد سالن شدم و با نگاهی كوتاه به اطراف هر كس را به كار خودش مشغول  دیدم به طوری که هیچ كدام متوجه تازه واردی كه با بهت به آنها نگاه می‌كند، نمی‌شوند.
دیوارهای كاذب قسمت‌های مختلف آرایشگاه را از هم جدا كرده است، تابلوی كوچكی مراجعان را به سمت اتاق بوتاكس راهنمایی می‌كند و تابلویی دیگر نشان از انجام تاتو در اتاق بعدی دارد و تزریق ژل نیز با قیمتی مناسب زیر نظر خانمی مجرب انجام می‌شود، تناسب اندام زیر نظر مربی كار آزموده از دیگر خدماتی است كه در این آرایشگاه انجام می‌شود.
گوشه دیگر آرایشگاه برای اینكه حوصله مشتریانی كه در نوبت نشسته‌اند سر نرود میزی به گرفتن فال اختصاص یافته است؛ اگر چه گفته می‌شود این كارفقط برای تفنن و پر كردن وقت مشتریان است اما گرفتن فال قهوه ۱۵ هزار تومان، فال ورق ۸ هزار تومان و فال نخود ۴ هزار تومان برای مشتری آب می‌خورد.
پشت سر منشی آرایشگاه نیز قفسه‌ای به چشم می‌خورد كه در آن انواع و اقسام مكمل‌های رژیمی چیده شده تا مشتریانی كه برای تناسب اندام به این محل مراجعه می‌كنند دست خالی بیرون نروند.
اتاق تاتو از همه بخش‌های دیگر آرایشگاه شلوغ‌تر است، زنانی كه به داخل اتاق می‌روند بعد از دقایقی طولانی با چهره‌ای متفاوت بیرون می‌آیند و از دیگران درباره نحوه انجام كار خانم تاتو كار روی صورتشان می‌پرسند و زمانی كه با تایید همكاران خانم تاتو كار مواجه می‌شوند با رضایت كامل هزینه تاتو را پرداخت می‌كنند.
اگر بخواهم وضعیت بهداشت و لوازم آرایشی را توصیف کنم باید طوماری عظیم بنویسم، چرا که متاسفانه بیشتر افراد شاغل در آرایشگاه‌ها کارت بهداشت ندارند و یا مدعی می‌شوند که این کارت‌ها را در محلی به غیر از آرایشگاه نگهداری می‌کنند و لوازم آرایشی چیده شده روی میزشان صدبار مصرف شده است.

پلمپ 17 آرايشگاه زنانه متخلف در اصفهان
نرگس محمودی معاون سابق اتحادیه آرایشگاه زنانه استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: آرایشگاه ها به علت تخلفات بسیاری از جمله رعایت نکردن اصول بهداشتی، عدم پروانه کسب و انجام سایر کارها از قبیل فالگیری و رمالی در محیط آرایشگاه و انجام کارهای بهداشتی پزشکی همچون تاتو ابرو و بدن به صورت غیر بهداشتی پلمپ می شوند اما نکته قابل توجه عدم رعایت اصول بهداشتی از جمله مصرف لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته یا نخ های اصلاح غیر بهداشتی و کثیف روی میز کارشان است.
محمودی می گوید: آمار دقیقی از تعداد بازرسی های انجام شده  از آرایشگاه های زنانه را ندارم اما حدود ۱۰ بازرس  در شهرستان اصفهان ماموریت دارند که با آرایشگران متخلف برخورد کرده و آنها را به اتحادیه یا مراکز بهداشتی معرفی کنند.
این در حالی است که چندی پیش سرهنگ اكبر عاصمي رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان از پلمپ 17 آرايشگاه زنانه متخلف در اصفهان خبر داده و گفته است در راستاي ارتقاء امنيت اجتماعي، طرح ضربتي كنترل و نظارت بر آرايشگاه هاي زنانه در شهر اصفهان توسط مامورين اداره نظارت بر اماكن عمومي به مدت يك هفته به اجرا گذاشته شده  و ماموران نظارت بر اماکن عمومي از 303 واحد صنفي بازديد به عمل آوردند كه در نهايت 17 واحد صنفي به دليل عدم رعايت برخي موارد قانوني و تخلفات صورت گرفته پلمپ شدند.

معاون سابق اتحادیه آرایشگاه زنانه استان اصفهان در خصوص شروع دوباره کار و فعالیت آرایشگران گفت: اگر متخلفین بخواهند کار خود را از نو آغاز کنند باید مدارک مورد نیاز را به  اتحادیه آورده و پس از رفع تذکرات و تخلفات داده شده دوباره اقدام به دریافت پروانه  کسب و کار نمایند.
وی ادامه داد: بعضی از متقاضیان اصلا واجد شرایط نیستند و اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند، در این حالت  بازرسی اصناف، اتحادیه ها و اماکن عمومی  آن را تایید نمی‌کنند.
محمودی عمده مشکلات اتحادیه آرایشگری زنانه را مکان مورد نیاز برای ایجاد سالن آرایشگاه دانست و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت به هیچ عنوان اجازه تاسیس آرایشگاه را در مکان های غیر تجاری مثل خانه ی مسکونی، پارکینگ یا واحدهای آپارتمانی را نمی ‌دهد  و آرایشگاه ها حتما باید در محیط های تجاری باشند.
 معاون سابق اتحادیه آرایشگاه های زنانه استان اصفهان در خصوص قانونی بودن یا غیر قانونی بودن کارهای پزشکی در محیط آرایشگاه های زنانه گفت: تا قبل از سال 94 هیچ گواهینامه  و مجوزی  از طرف فنی حرفه ای صادر نمی شد اما از آبان ماه 94، این اقدام  انجام شد و از طرف فنی حرفه ای قرار بر این شد مراکزی که  واجدشرایط هستند،معیارهای  تتو  (شامل اتاق ایزوله،  اتاق کار و  اتاق هنرجو ) را دارند و متقاضی شدند مجوز آن را دریافت کنند. 
حدود 20 آموزشگاه واجد شرایط در سطح شهر اصفهان، به صورت تخصصی و غیر تخصصی  هنر جو پذیرفتند  و حدود 12 دوره امتحان تتو گرفته و برای متقاضیان گواهینامه صادر شده است، حدود 300 الی 400 نفر با شرکت در کلاس های تئوری و عملی به مدت 205 ساعت، گواهینامه  فنی حرفه ای دریافت کردند.
ویدا آزاد مشاور امور زنان و خانواده سازمان تعزیرات حکومتی افزود: براساس بخشنامه‌ای که در سال 90 صادر شده، آرایشگاه‌ها بدون مجوز اجازه کاشت ناخن و انجام تاتو را در سالن‌های آرایشی ندارند و این درحالی بود که ما امروز خلاف این موضوع را شاهد هستیم و اکثر آرایشگرها در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی می‌ کنند، اما مردم می‌توانند برای حفظ بهداشت و سلامت پوست خود شکایت هایشان را از واحدهای صنفی و همچنین آرایشگاه‌ها به سامانه 30005691 اعلام کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
مجازات آرایشگاه‌های متخلف
اگر آرایشگاهی توسط ماموران مورد رصد و شناسایی قرار بگیرد در بعضی از تخلفات صنفی، لغو پروانه صورت می‌گیرد و در بعضی دیگر، باعث نصب پارچه و تعطیلی موقت واحد صنفی می‌شود، اما عموما مجازات بخش صنفی از جزای نقدی شروع شده و در مراحل بالاتر به نصب پارچه و تعطیلی موقت یا لغو پروانه منجر می‌شود.
بنا بر این گزارش مراجعه خانم‌ها به سالن‌های آرایشی در روزهای آخر سال بسیار زیاد است و آرایشگاه‌‌ها یکی از پرخطر ترین مکان‌ها برای سلامتی افراد به شمار می رود.
 بد نیست بدانید حجم زیاد مراجعه کنندگان به این مکان‌ها باعث می‌شود تا فضای این محیط‌ ها بیش از پیش آلوده شود و هوای سمی و رعایت نکردن نکات بهداشتی به دلیل مشغولی‌های کارکنان خطرات زیادی را برای سلامتی‌تان به وجود آورد.
بررسی‌ها نشان می‌دهند "مشکلات تنفسی و ریوی" از عمده مشکلات کارکنان این بخش‌ها به شمار می‌آید و بد نیست بدانید در حالت عادی به ازای هر نیم ساعت قرار گیری در این محیط‌ها بیش از 50 درصد از مواد شیمیایی مستقیما وارد ریه‌های شما می‌شود، این در حالی است که در روز‌هایی که میزان رفت و آمد در این محیط‌ها بیشتر است حتما قبل از ورود از ماسک استفاده کنید و مراقب سلامتی خود باشد چرا که دنیا ارزش ضرب المثل معروف "بُکشم و خوشگلم کن را ندارد "! 01183/142/25
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 272359

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.