24 فوريه 1304؛ زادروز ابن بطوطه؛ مؤلف و سفرنامه‌نگار مشهور

خبرگزاری ایمنا: در چنین روزی در سال 1304 میلادی؛ ابن بطوطه سفرنامه‌نگار مشهور مغربی چشم به جهان گشود، وی 30 سال از عمر خود را در سفر گذرانيد و از اسپانيا، شمال آفريقا، عربستان، سوريه، عراق، آناتولی (تركيه امروز)، ايران، آسيای ميانه، هند، چين، سريلانكا، جزاير مالديو و آفريقای شرقی و مركزی ديدن كرد.

"زادروز محمد ابن بطوطه مؤلف و سفرنامه‌نگار معروف"، "جهاني شدن تقويم ميلادي گريگوري"، "روز استقلال مکزیک از اسپانیا"، "تصويب محاكمه‌ي پارلماني «اندرو جانسون» رئيس‌جمهوري وقت آمریکا"، "پایان دوره‌ي اول جنگ‌هاي شمال آفريقا"، "کشته شدن احمد ماهر پاشا نخست‌وزير وقت مصر به ضرب گلوله"، "به رسميت شناختن بنگلادش توسط دولت پاکستان" و... از جمله‌ی مهم‌ترين رخدادهای امروز (بيست و چهارم فوريه) در تقویم تاریخ میلادی است.

● بيست و چهارم فوريه‌ی سال 1304 ميلادی:
24 فوريه زادروز محمد ابن بطوطه مؤلف و سفرنامه‌نگار معروف است.
و‌ي در 1304 ميلادي در شهر طنجه كشور مغرب (مراكش) به‌دنيا آمد و 74 سال عمر كرد. ابن بطوطه كه 30 سال از عمر خود را در سفر گذرانيد و از اسپانيا، شمال آفريقا، عربستان، سوريه، عراق، آناتولي (تركيه امروز)، ايران، آسياي ميانه، هند، چين، سريلانكا، جزاير مالديو و آفريقاي شرقي و مركزي ديدن كرد؛ شرح اين مسافرت و اوضاع بلاد مورد بازديد را نوشت كه معتبرترين جغرافياي قرون وسطا به‌شمار مي‌رود.
ابن بطوطه كه سال‌ها پس از حمله‌ي چنگيز، از شمال شرقي ايران و ايران شرقي (افغانستان امروز) ديدن كرده نوشته است كه ويراني‌هاي قشون مغول چنان بوده است كه هنوز مرمت نشده‌اند. از نوشته‌هاي ابن بطوطه چنين برمي‌آيد كه در نقاط مورد حمله‌ي مغول، نوعي فرهنگ ترسيدن و بي‌علاقگي به آينده (پيشرفت) برقرار شده و در مردم شوق ابتكار، انگيزه و خلاقيت ديده نمي‌شود و به‌نظر مي‌رسد كه به گذران عمر در حداقل قانع و راضي هستند و اميد به آينده را از دست داده‌اند.
وي از شيراز ديدن كرد و از سياست حاكم فارس و كرمان كه با رفتار خود مانع حمله‌ي مغول به ايران جنوبي و مركزي شده بود، تمجيد كرده است. او در طول سفر خود هشت سال در دهلي اقامت كرد تا با هندوئيسم و فلسفه‌ي هند آشنا شود. "تاريخ فرهنگ اجتماعي اسلام" نيز از تأليفات ابن بطوطه مغربي است.

● بيست و چهارم فوريه‌ی سال 1582 ميلادی:
گريگوري سيزدهم پاپ وقت 24 فوريه‌ي 1582 ضمن صدور اعلاميه‌اي، بر اصلاحات تقويمي دکتر آلوسيوس ليليوس صحه گذارد.
تقويم تازه که مشکل قمري ـ شمسي ندارد و مسأله‌ي سال کبيسه در آن حل شده است جاي تقويم ژوليان را گرفت و اينک جهاني (يونيورسال) شده است و تاريخ و قراردادهاي بين‌المللي را به آن مي‌نويسند. اين سالنما به تقويم گريگوري (گريگوريان) معروف است.
ايتاليائي‌ها، اسپانيايي‌ها، پرتغالي‌ها و لهستاني‌ها بلافاصله پس از دريافت تأييديه‌ي پاپ اين تقويم را جانشين تقويم ژوليان (تهيه شده به دستور سزار ژوليوس در قرن يکم پيش از ميلاد) كردند و كشورهاي ديگر به تدريج آن را پذيرفتند و روز و ماه را بر پايه‌ي آن تنظيم کردند. براي مثال؛ چهارم اكتبر، پانزدهم قرار گرفت.

● بيست و چهارم فوريه‌ی سال 1821 ميلادی:
در چنين روزي در سال 1821 ميلادي؛ مکزيک استقلال يافت.
مکزيک کشوري است نيمه کوهستاني در جنوب ايالات متحده‌ي آمريکا و در طرفين مدار رأس‌السرطان، بين خليج مکزيک و اقيانوس کبير. نژاد مردم اين کشور سفيد و سرخ و سياه و دورگه و زبان رايج در ميان آنان اسپانيولي است. اکثر مردم اين کشور کاتوليک‌اند. نوع حکومت اين کشور جمهوري فدرال است که در سال 1821 ميلادي پس از مبارزات فراوان از اسپانيا مستقل شد و در تاريخ هفتم نوامبر سال 1945 ميلادي به عضويت سازمان ملل متحد درآمد.

● بيست و چهارم فوريه‌ی سال 1868 ميلادی:
24 فوريه 1868 مجلس نمايندگان آمريكا با 126رأي موافق در برابر 47 رأي مخالف، محاكمه‌ي پارلماني «اندرو جانسون» رئيس‌جمهوري وقت اين كشور را به اتهام بي‌اعتنائي نسبت به يك قانون موضوعه و نيز انتصاب افرادي كه شهرت به نادرستي داشتند، تصويب كرد.
اين محاكمه و مقدمات آن سه ماه طول كشيد. 132 سال بعد، ويليام (بيل) كلينتون دومين رئيس‌جمهوري آمريكا بود كه مجلس نمايندگان اين كشور براي او كيفرخواست صادر كرد.
طبق قوانين آمريکا، در يک محاکمه‌ي پارلماني؛ کميسيون قضايي مجلس نمايندگان کار بازپرس را انجام مي‌دهد و درصورت صدور قرار مجرميت، اين قرار را به مجلس مي‌فرستد که در حکم دادستان است و رأي عمومي مجلس "کيفرخواست" محسوب مي‌شود که جهت محاکمه‌ي متهم به سنا فرستاده مي‌شود. جلسات محاکمه در سنا به رياست رئيس ديوان عالي تشکيل مي‌شود زيرا که رئيس سناي آمريکا معاون رئيس‌جمهور اين کشور است و معاون يک مقام قاعدتاً نمي‌تواند رياست محاکمه او را بر عهده داشته باشد. در پايان محاکمه، رأي‌گيري مي‌شود و محکوميت و برائت بسته به شمار آراء سناتورهاي مخالف و موافق است.

● بيست و چهارم فوريه‌ی سال 1941 ميلادی:
در چنين روزي در سال 1941 ميلادي؛ دوره‌ي اول جنگ‌هاي شمال آفريقا پايان يافت.
دوره‌ي اول جنگ‌هاي شمال آفريقا ميان نيروهاي ايتاليايي به فرماندهي مارشال گرازياني و ژنرال ويول فرمانده‌ي نيروهاي انگليس رخ داد که طي اين جنگ که با بيش از يک‌صد و پنجاه هزار کشته به انجام رسيد، انگلستان توانست با اشغال بندر بنغازي و ليبي در جنگ پيروز شود.

● بيست و چهارم فوريه‌ی سال 1945 ميلادی:
احمد ماهر پاشا نخست‌وزير وقت مصر 24 فوريه‌ي سال 1945 پس از قرائت متن اعلان جنگ مصر به كشورهاي محور (آلمان و متحدانش) در پارلمان آن کشور، همانجا به ضرب گلوله كشته شد.
در ماه‌هاي پيش از پايان جنگ جهاني دوم، بسياري از كشورها براي اين كه از قافله‌ي فاتحان جنگ عقب نمانند، و يا به توصيه‌ي انگلستان و آمريكا به آلمان و متحدانش و نيز ژاپن اعلان جنگ دادند که جنبه‌ي سمبوليک داشت.
يك روز پيش از مصر، تركيه و دو روز بعد سوريه، فنلاند و... به آلمان اعلان جنگ داده بودند. جنگ جهاني دوم در جبهه‌هاي اروپا دو ماه و چند روز بعد و در خاور دور (جبهه‌ي ژاپن) در ماه اوت (مردادماه) پايان يافت.

● بيست و چهارم فوريه‌ی سال 1949 ميلادی:
در چنين روزي در سال 1949 ميلادي؛ قرارداد آتش‌بس و متارکه‌ي جنگ ميان رژيم صهيونيستي و جمهوري مصر امضا شد.
مصر از مدت‌ها قبل عليه رژيم صهيونيستي وارد مبارزه شده بود که سرانجام با اين پيمان ميان آن‌ها متارکه‌ي جنگ صورت گرفت.

● بيست و چهارم فوريه‌ی سال 1953 ميلادی:
24 فوريه 1953 به كنگره‌ي آمريكا پيشنهاد شده بود: اينك كه جنگ سرد كمونيسم و كاپيتاليسم و درنتيجه معارضه‌ي دولت‌هاي پيرو اين دو ايدئولوژي، يك واقعيت روز شده است بايد در جوار دستگاه حكومتي آمريكا يك مديريت واحد جنگ سرد (آشگار و يا غيرعلني) ايجاد شود و كار برنامه‌ريزي‌ها و مخصوصاً اداره‌ي سياست‌هاي تبليغاتي و فعاليت‌هاي رسانه‌اي را به دست گيرد و صداي آمريكا نيز از وزارت امور خارجه جدا گردد و... زيرا كه دستگاه‌هاي تبليغاتي، كارشناسان روابط عمومي و رسانه‌ها اسلحه‌ي جنگ سرد هستند.
براي تصويب اين طرح همچنين استدلال شده بود كه سلاح اتمي مانع جنگ جهاني ديگري خواهد شد بنابراين هرگونه معارضه در آينده، به شكل جنگ سرد (نطق، نوشته و بازي‌هاي ديپلماتيك، تهديد و ارعاب، قهر و آشتي) خواهد بود و برنده‌ي اين جنگ؛ بلوك، جناح و دولتي خواهد بود كه سياست تبليغاتي و رسانه‌اي بهتر و منجسم، روزنامه‌نگاران بسيار ماهر و ديپلمات‌هاي زبردست داشته باشد.
اين طرح، با مختصري تغيير و اضافه شدن يک بند مبني بر توجه هرچه بيشتر به سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا (از لحاظ بودجه، تجهيزان و نيروي انساني) به تصويب رسيد كه مورخان، فروپاشي بلوك شرق (ازجمله شوروي) و عقب‌نشيني كمونيسم را از نتايج آن به‌شمار آورده‌اند.
در پي پيروزي اين طرح بود كه كانون‌هاي فكر و مطالعه به‌صورت انستيتوها، مراكز پژوهش، انجمن، NGOها (سازمان‌هاي غيردولتي) و... به‌وجود آمدند و ديپلمات‌ها و مأموران اطلاعاتي بازنشسته، پي.آر.پي‌ها (كارشناسان روابط عمومي و مديران تبليغات) و... به آن‌ها پيوستند و هرروز هم تقويت مي‌شوند.
در اين زمينه، در دو دهه‌ي گذشته برخي از كشورها به اقتباس از آمريكا به اجراي چنين طرح‌هايي دست زده‌اند. به باور برخي از مفسران، واشنگتن روش قديم انگلستان مبني بر خريد و يا بر سر كار آوردن بعضي از رجال كشور مورد نظر (هدف) به علاوه‌ي رسانه‌ها و دست‌اندرکاران آن‌ها را مورد مطالعه و بررسي قرار داده است.

● بيست و چهارم فوريه‌ی سال 1974 ميلادی:
در چنين روزي در سال 1974 ميلادي؛ دولت پاکستان بنگلادش را به رسميت شناخت.
بنگلادش کشوري است در جنوب آسيا در ساحل شمالي خليج بنگال بين هند و ميانمار. مردم آن از نژاد زرد و سفيد هستند. نزديک به نود درصد از مردم اين کشور مسلمان و بقيه برهمايي و مسيحي و بودايي‌اند. زبان رسمي آنان بنگالي و نوع حکومتشان جمهوري است. بنگلادش تا هفدهم آوريل 1971 تابع پاکستان بود و پاکستان شرقي خوانده مي‌شد و در اين سال نمايندگان انتخابي مردم، مجمع مؤسسان را تشکيل دادند و اعلاميه‌ي استقلال کشور را که به‌وسيله‌ي شيخ مجيب‌الرحمان اعلام شده بود، تصويب کردند. کشور جديد بنگلادش نهايتاً در سال 1974 ميلادي تشکيل شد و در هفدهم سپتامبر 1974 به عضويت سازمان ملل متحد درآمد.

● برخی دیگر از مهم‌ترين رخدادهای بيست و چهارم فوريه در تقویم تاریخ میلادی:
- در چنين روزي در سال 1541 ميلادي؛ شهر سانتياگو توسط پدرو دو والويديا تأسيس شد.
- در چنين روزي در سال 1684 ميلادي؛ کاترين اول امپراطور روسيه به دنيا آمد. وي بين سال‌هاي 1725 تا 1727 ميلادي بر اين کشور حکومت کرد.
- در چنين روزي در سال 1793 ميلادي؛ نيروهاي فرانسوي وارد جنوب غربي هلند شدند و اين منطقه را به اشغال خود درآوردند.
- در چنين روزي در سال 1810 ميلادي؛ هنري کاونديش فيزيکدان و شيمديان انگليسي چشم از جهان فرو بست. او در حوزه‌ي عناصر متشکله در هوا تحقيقات فراواني کرد.
- در چنين روزي در سال 1848 ميلادي؛ دومين دوره‌ي جمهوري فرانسه با استعفاي لويي فيليپ آغاز شد. در اين دوره يازده تن از روزنامه‌نگاران جمهوري‌خواه به اداره‌ي امور مملکتي مشغول بودند.
- در چنين روزي در سال 1852 ميلادي؛ جرج اي‌مور نقاش و نويسنده‌ي ايرلندي به دنيا آمد. «استر واترز» عنوان مهم‌ترين اثر اوست.
- در چنين روزي در سال 1854 ميلادي؛ دکتر اميل فون بهرينگ پزشک و محقق آلماني ديده به جهان گشود. وي سرم ديفتري را کشف کرد و در اثر اين کشف مهم در سال 1901 ميلادي نخستين جايزه‌ي نوبل را در رشته‌ي طب، دريافت داشت.
- در چنين روزي در سال 1894 ميلادي؛ نيکاراگوئه، تگوسيگالپا پايتخت هندوارس را به اشغال خود درآورد.
- در چنين روزي در سال 1895 ميلادي؛ جنگ‌هاي استقلال‌طلبانه در کوبا آغاز شد.
- در چنين روزي در سال 1903 ميلادي؛ دولت آمريكا پايگاه نيروي دريايي خود را در گوانتانامو كوبا تأسيس كرد.
- در چنين روزي در سال 1909 ميلادي؛ ماکس بلاک فيلسوف آلماني به دنيا آمد. «فلسفه‌ي تحليلي» عنوان مهم‌ترين اثر اوست.
- در چنين روزي در سال 1920 ميلادي؛ مجلس يونان اعلان جمهوري کرد.
- در چنين روزي در سال 1924 ميلادي؛ مهاتما گاندي از حبس آزاد شد.
- در چنين روزي در سال 1933 ميلادي؛ جامعه‌ي ملل از ژاپن خواست که از منچوري خارج شود اما ژاپن به اين درخواست وقعي ننهاد. منچوري پيش‌تر به اشغال نيروهاي ژاپني درآمده بود. جامعه‌ي ملل به‌دليل فقدان يد اجرايي نتوانست بر ژاپن اعمال قدرت نمايد.
- در چنين روزي در سال 1941 ميلادي؛ نشست ضد نازيسم در آمستردام شکل گرفت.
- در چنين روزي در سال 1945 ميلادي؛ سوريه و مصر نيز عليه نازي‌هاي آلمان اعلان جنگ کردند.
- در چنين روزي در سال 1948 ميلادي؛ حزب كمونيست چك اسلواكي كه مورد حمايت شوروي بود زمام امور اين كشور را به دست گرفت و 41 سال به حكومت خود ادامه داد.
- در چنين روزي در سال 1946 ميلادي؛ خوان پرون به‌عنوان رئيس‌جمهور آرژانتين انتخاب شد.
- در چنين روزي در سال 1960 ميلادي؛ دولت آنتونيو سگني در ايتاليا سقوط کرد. وي دو بار بين سال‌هاي 1955 تا 1957 و 1959 تا 1960 نخست‌وزير اين کشور شد.
- در چنين روزي در سال 1971 ميلادي؛ الجزاير کمپاني‌هاي نفت فرانسوي در اين کشور را ملي اعلام کرد.
- در چنين روزي در سال 1976 ميلادي؛ کوبا داراي قانون اساسي شد.
- در چنين روزي همه ساله؛ به‌عنوان روز آزادي در کشور غنا گرامي داشته مي‌شود.
- در چنين روزي همه ساله؛ به‌عنوان روز پرچم در کشور مکزيک گرامي داشته مي‌شود.
کد خبر 25051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.