دانش هسته‌ای، پشتوانه علوم و فن‌آوری‌های مدرن ایرانی

دست‌یابی به فن‌آوری هسته‌ای یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی در دهه‌های اخیر است، این دانش، به عنوان مادر علوم و صنایع مدرن ایرانی در سال‌های آینده مطرح خواهد بود.

همت جوانان غیور ایرانی روز 20 فروردین را به عنوان روزی ماندگار در تقویم رسمی کشور ثبت کرد؛ در این روز به همگان ثابت شد که با وجود تمامی ترفندهای استکبار جهانی، می‌توان فعل خواستن را صرف کرد، رخداد غرورآفرین پیوستن ایران اسلامی به باشگاه هسته‌ای جهان با عنوان "روز ملی فناوری هسته‌ای" در تقویم‌ها این نکته را برای همگان ثابت کرد که ایرانیان ستارگان بی بدیل آسمان علم و دانایی هستند.
مردم ایران همواره به داشتن هوش و فراست و زیرکی در بین اقران و امثال خود مشهور بوده‌اند. با نگاهی گذرا به روند تکاملی تاریخ ایران در می‌یابیم، ایرانیان بنیان‌گذار بسیاری از دانش‌های بشری بوده‌اند.
اصول معماری و شهرسازی، روش‌های حکومت، ساختاربندی و نظام سپاه و لشکر، استفاده از ادوات جنگی، توسعه مراکز علمی و نشر علوم و تربیت دانشمندان تنها بخش‌هایی از آنچه است که برای نخستین‌بار از سوی ایرانیان به جهانیان عرضه شده است.
متاسفانه استقرار حکومت‌های شاهان نالایق قاجار در ایران مقارن با دوران اوج شکوفایی علوم و فنون در مغرب زمین بود؛ در زمانی که ایران در خوابی 200 ساله به سر می‌برد، اروپاییان از خواب غفلت هزار و 500 ساله بیدار شدند، همین مسئله باعث شد تا ایران در دوران قرون ۱۹و ۲۰ با نگاه به اروپا و تقلید از دوّل آن به پیش رود.
شاید اگر دوران رکود 200 ساله گذشته در کارنامه ما نبود، اکنون علاوه بر آنکه بخش‌های وسیعی از کشور توسط دوّل استعمارگری نظیر انگلستان، فرانسه و پرتقال و روسیه تزاری جدا نمی‌شد، هم‌اکنون این اروپاییان بودند که برای استفاده از علوم و فناوری های مدرن به ما محتاج بودند.
اما وقوع انقلاب اسلامی و تغییر نگرش سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای که در بخش‌های مختلف ایجاد گردید باعث شد تا بار دیگر روح خودباوری در رگ‌های ایرانیان جریان یابد و با تلاشی مضاعف در فکر احیای تمدن باشکوه ایرانی اسلامی خود باشند.
خودکفایی گسترده در تولید علوم در شاخه های مختلف به ویژه رشته های علوم انسانی و پزشکی و مهندسی و تربیت خیل عظیمی از کارشناسان در این رشته‌ها باعث شد زمینه ایجاد تحولات مثبت علمی و فن‌آوری با سرعت بیشتری در کشور ایجاد شود.
دستبابی به انرژی اتمی و فناوری هسته‌ای نیز یکی از جدیدترین زمینه‌های دانش و فناوری است که به همت دانشمندان ایرانی در کشور ایجاد شده است.
انرژی هسته‌ای در واقع انرژی گرمایی آزاد شده حاصل از شکافتن اتم اورانیوم است که از آن برای تولید بخار آب و گرداندن توربین‌های تولید برق استفاده می شود. این فناوری جزو بهترین گزینه‌های موجود در جهان برای انجام فعالیت‌های مختلف علمی و صنعتی به شمار می آید. انرژی هسته‌ای به تمامی انرژی‌های دیگر قابل تبدیل است ولی هیچ انرژی به انرژی هسته‌ای تبدیل نمی شود.
از سوی دیگر فناوری هسته‌ای نیز عبارت است از توانایی تبدیل اورانیوم طبیعی که در طبیعت وجود دارد، از طریق شکاف اتم، به اورانیوم غنی شده که دارای انرژی بسیار است، در مقطع کنونی حدود 10 کشور در دنیا این دانش را در اختیار دارند که ایران نیز جزء آن‌هاست.
برخی از کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته‌ای عبارتند از تولید برق، مصارف پزشکی و امور بهداشتی، دامپزشکی و دامپروری، دسترسی به منابع آب، صنایع غذایی و کشاورزی و شناسایی مین‌های ضد نفر.
پس از دستیابی ایران به فناوری با توجه به مخالفت و کارشکنی قدرت‌های جهانی در روند تکمیل تاسیسات هسته‌ای که در قالب اعمال تحریم‌های اقتصادی گسترده ظهور و بروز پیدا کرد، تلاش تیم دیپلماتیک کشورمان در دفاع و صیانت از این حق مسلم ملی، گام موثری در روند تثبیت آن در کشور شد. 
اعتراف طرف‌های مذاکره کننده ایرانی به حق برخورداری ایران از توانمندی دستاورد بزرگی در این راه محسوب می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر و ستودنی است.
به هر صورت فناوری هسته‌ای دستاوردی مهم و در عین حال برای تأسیسات و زیرساخت‌های کشور بسیار ضروری است که تثبیت و استفاده آن در کشور، به فرموده مقام معظم رهبری جز در سایه استقامت ایجاد نمی‌شود./
کد خبر 225930

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.