راه سخت و جاده قدیم!

خبرگزاري ايمنا: "جاده قدیم" محصولی از سیما فیلم است که با مشارکت شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ساخته شده و شبکه اول سیما هر شب ساعت ده نمایش آن را در برنامه دارد.

بالاخره بعد از پخش خبرهای متناقض راجع به زمان و شبکه پخش، این سریال در معرض نگاه مخاطبین  و دنبال کنندگان برنامه ها و سریال های تلویزیونی قرار گرفته است.
داستان سریال درباره تازه عروس و دامادی است که بعد از عروسی از روستا به تهران برای زندگی نقل مکان می کنند، عروس و داماد دخترعمو پسرعمو هستند و برادر عروس هم آن ها را در این انتقال و روزهای شروع زندگی تازه همراهی می کند. عروس خانم به عنوان جهیزیه گاوی را با خود به شهر آورده است تا با فروش آن وسایل مورد نیاز زندگی را تهیه کنند، اما در میانه راه و در واقع در بدو ورود به شهر بر اثر بی دقتی گاو گم می شود و این شروع ماجراها و دردسرهای زیادی است که برای این سه نفر ایجاد می شود.
تهیه کنندگی سریال بر عهده "علی تقی پور" و کارگردان آن "بهرام بهرامیان" می باشد. نویسندگی سریال را "امید سهرابی" و "امیررضا طلاچیان"بر عهده گرفته اند، از "امید سهرابی"خاطره  سریال موفق و پربیننده "شمس العماره"در ذهن بینندگان باقی مانده است.
حوادث چیدمانی، آدم های ناملموس
داستان سریال"جاده قدیم" همان طور که گفته شد داستان جستن، یافتن و نیافتن است، گاوی که حکم دارایی یک خانواده را دارد و تلاش های افراد خانواده برای یافتن آن، جستجو کردنی که تمام زندگی و اوقات شخصیت های اصلی سریال را تحت الشعاع خود قرار می دهد و نیاز مالی و سیل طلبکارها و همچنین وجود جواهری در شکم گاو هم به عنوان دلایل قانع کننده برای راضی نگه داشتن مخاطب از این همه جستجو مطرح می شوند. حرکت گاو و از این دست به آن دست شدن و آدم هایی که دنبالش هستند بهانه ای است تا به زندگی ها آدم ها و ماجراهای مختلف سرک بکشیم، با وجود این که سریال"جاده قدیم" را نویسنده خوبی چون "امید سهرابی" نوشته و برای هر چرایی جوابی در رفتار و کنش و واکنش های آدم های سریال گذاشته است، به جز چرایی نفروختن گاو در همان روستا و آوردن گاو به شهر! با این وجود همه عناصر در"جاده قدیم" از ماجراها، شخصیت ها و موقعیت ها آن طور که باید جفت و جور نشده اند و در واقع محکم و چفت و بست شده نیستند، بلکه همه چیز باسمه ای تحمیلی و چیدمانی است. مخاطب احساس نمی کند که با زندگی آدم ها و بحران و جستجوی واقعی طرف است؛ بلکه منتظر می ماند تا ببیند نویسنده کارگردان در پیچ و خم جاده ای که طراحی کرده بعد از این پیچ چه قصه ای برایش تدارک دیده و در واقع سرهم بندی کرده است.
"جاده قدیم"به شکل عجیبی  در تصویر و فضا سازی و شکل دهی به شخصیت ها، پا در هوا عمل کرده است. مخاطب به درستی نمی داند که با چه سبک و چه تیپ از آدم ها روبه روست، رفتار سه شخصیت اصلی معرف تیپ خاصی نیست. آن ها در کنش و واکنش های شان در اخلاقیات در اولویت های شان حتی در قدرت هوش و استدلال و در کل در همه چیز معلق و بلاتکلیفند، بالاخره این که در طراحی حوادث و ماجراها هم به نظر می رسد با یک بازی تفننی از طرف نویسنده ها روبه رو هستیم و معلوم نیست ما با یک قصه معمایی یک داستان دزد و پلیس یک گرفتاری احمقانه در دست خلافکاران داستان اعتیاد و مواد مخدر یا با یک ملودرام عاطفی اجتماعی طرف هستیم!
هر چند الزامی وجود ندارد که ما در تعریف و قصه ها با هماهنگی کامل روبه رو باشیم بخصوص که چهارچوب قصه تعریف شده در "جاده قدیم" دست نویسنده و کارگردان را هم برای بازی با تم فضا و حتی ژانر باز گذاشته است؛ اما همین گوناگونی به یکدستی داستان ضربه زده است و کمتر به ذهن مخاطب اجازه همراهی تعامل ونزدیکی با قصه ماجراها و شخصیت ها را می دهد.
سریال طنز و نمایش درست روابط خانوادگی؟!
یکی از نقاط قوت سریال که شاید در فیلم ها و سریال های دیگر کمتر شاهد آن هستیم؛ ترسیم درست روابط خانوادگی است، رابطه زن با همسر و برادرش هر چند دستخوش ملایمات و ناملایمات زیادی است اما تا حد زیادی درست و ایرانی به تصویر کشده شده است. در روابط برادر زن و شوهرخواهر تنش هایی وجود دارد اما چیزی هم به نام احترام و حرمت در میان شان مشاهده می شود که متاسفانه گاها در برنامه های تلویزیونی به قیمت ساختن شوخی های مبتذل و پیش پا افتاده کاملا ندیده گرفته می شود. این نکته مثبت و ارزشمندی است که روابط خانوادگی احترام و نمایش حرمت ها در"جاده قدیم" به بهانه طنز به ابتذال کشیده نشده است.
گریم، لهجه، بازیگر 
بازیگران سریال"جاده قدیم" عبارتند از"حمید رضا آذرنگ" ،"شهرام حقیقت دوست" ،"یکتا ناصر"،"حبیب دهقان‌نسب" و... که بازی های خوبی را از این بازیگران شاهد هستیم. بخصوص در مورد لهجه به کار رفته در سریال که بازیگران به خوبی از عهده اجرای آن برآمده اند و می توان گفت استفاده از لهجه در این کار به عنوان یکی از آیتم های قوت دهنده ظاهر شده است. دیگر ویژگی بارز و قابل مشاهده سریال"جاده قدیم" گریم بازیگران است که توجه مخاطب را به تیتراژ و لیست عوامل سریال جلب می کند و البته دیدن نام عبدالله اسکندری به عنوان گریمور در این سریال جواب مناسب گریم خوب و قابل ملاحظه بازیگران است.
 /محبوبه محمدي/
کد خبر 193386

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.