«گل مریم» در میان لاله‌های جنگ ایران و عراق

خبرگزاری ایمنا: در جامعه غیر مسلمان ایران، مسیحیان ارمنی، حرف اول را می‌زدند. حضور ایرانیان ارمنی در دوران انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی، به نوعی حیرت کشورهای جهانی را برانگیخته بود. مگر نه این که جنگ تحمیلی، جنگ اسلام علیه کفر بود، پس شور مسیحیان و روحیه دفاعی آنان از کجا سرچشمه گرفته بود؟

به گزارش ایمنا، همانطور که مولف کتاب در مقدمه این اثر آورده است، کتاب "گل مریم" به بررسی نقش ارامنه حاضر در جنگ تحمیلی می پردازد.
در بخش نخست این مجموعه به روابط نظامی سه هزار ساله ارمنیان با دیگر اقوام ایرانی در محدوده اقوام هم خانواده آریایی پرداخته شده است و در بحث‌های دیگر به شرکت ارامنه در حماسه دفاع مقدس و سپس به روش دایرةالمعارف، به شهدا، سربازان، مفقودالاثران، آزادگان و جانبازان ارمنی اشاره شده است و سپس به معرفی جانبازان غیر نظامی ارمنی پرداخته شده است.
در قسمتی از این کتاب که به معرفی شهید " نوریک دانیلیلان" آمده است، می خوانیم:
«... در جبهه راننده آمبولانس نیز بود و دائم مجروحان را از خطوط مقدم به بیمارستان‏ها انتقال می‏داد. با همین حال نوریک تا پایان مدت خدمت قانونی در جبهه ماند. در سال‏های بعد از فراغت از خدمت، به کار و تلاش پرداخت و تشکیل خانواده داد که حاصل آن یک دختر است. نوریک بعد از اتمام دوره خدمت سربازی همواره تحت معالجه قرار داشت. در این مدت ترکش به جای مانده نزدیک ستون فقرات را که باعث عفونت شده بود، با عمل جراحی بیرون آوردند اما حال عمومی او روز به روز به وخامت گرایید تا اینکه در شب ژانویه سال ۲۰۰۴ یعنی دهم دی ماه ۱۳۸۲ روح بزرگش به ملکوت اعلی پیوست. شهید نوریک دانیلیان بدون هیچ‏گونه تشریفات، در تهران به خاک سپرده شد.
برای درک حد و اندازه متانت شهید نوریک کافی است ذکر شود که وی در خلال دفاع قهرمانانه در دوران جنگ تحمیلی، به دفعات مورد اصابت ترکش واقع شد و یک نوبت نیز مورد عمل جراحی قرار گرفت؛ موج انفجار نیز یک بار به شدت او را زخمی کرد اما او هرگز سخنی در این باره به خانواده‏اش نگفت.»
کتاب گل مریم توسط نشر حیات با همکاری انتشارات سریر وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و به قلم آرمان بوداغستان در ۸۶۴ صفحه به چاپ رسیده است.
خوانندن این کتاب را به تمامی علاقه‌مندان حوزه دفاع مقدس پیشنهاد می کنیم.

کد خبر 189046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.