طراحی و ساخت نخستین هواپیمای فوق سبک در ایران به اتمام رسید

خبرگزاری ايمنا: طراحی و ساخت نخسیتن هواپیمای فوق سبک در ایران به وسیله مبتکران دانشگاه آزاد خمینی شهر به اتمام رسیده است.

به گزارش ایمنا سرپرست پروژه طراحی و ساخت نخستین هواپیمای فوق سبک در ایران بیان داشت: طراحی هواپیمای تک سرنشین فوق سبک در 6 مرحله طراحی مفهومی، طراحی نمونه اولیه، طراحی اجزا، ساخت نمونه نخستین، انجام پرواز، ساخت نمونه پروازی، ثبت و دریافت استانداردهای پروازی 6 مرحله طراحی و ساخته شده است.
نويد خزدوز در مورد قابلیت هواپیمای تک سرنشین فوق سبک اظهار داشت: ترابری سبک برای امور پستی، پرواز ایمن در ارتفاعات پایین، سهولت و هزینه پایین آموزشی، گشت زنی و کنترل محیط زیست، فرود و برخواست در کمترین مسافت، فرود در چمن، قیمت پایین و هزینه کم برای نگهداری، قابلیت نصب دوربین و جستجو به صورت ON LINE، قالیت فرود با موتور خاموش و فرود ایمن در صورت از دست دادن موتور از مزیت های این هواپیما است.
وي ادامه داد: از مهمترین قابلیت های این هواپیما نسبت به دیگر هواپیماهای ساخته شده در جهان، باز و بسته شدن اجزای اصلی هواپیما و نقل و انتقال آن و سوار کردن هواپیما در جای دیگر است.
سرپرست پروژه طراحی و ساخت نخستین هواپیمای فوق سبک با بیان اینکه ساخت نمونه نهایی بعد از 2سال تلاش به اتمام رسیده است، تصریح کرد: این هواپیما توانایی حمل یک مسافر را داشته و برای ساخت نمونه نهایی آن 6ساعت پرواز با هواپیما انجام شده است.
خزدوز با اشاره به اینکه برای ساخت و طراحی هواپیمای فوق سبک 2سال وقت صرف شده است، افزود: ساخت 2 نمونه از هواپیمای فوق سبک از مراحل اخذ استاندارد پرواز بوده که به علت کمبود بودجه موفق به ساخت نمونه دوم و دریافت استاندار پروازی نشدیم.
وی خاطرنشان کرد: برای طراحی این هواپیما و ساخت نمونه نخستین آن 7 ماه وقت صرف شده و این نمونه موفق به پرواز 1 ساعت و نیم شده و در نهایت برای ساخت و طراحی نمونه نهایی 2 سال وقت صرف شده است.
سرپرست پروژه طراحی و ساخت نخستین هواپیمای فوق سبک دانشگاه آزاد خمینی شهر در مورد هزینه ساخت هواپیمای فوق سبک گفت: 3میلیون تومان برای طراحی هواپیما و 21 میلیون تومان نیز برای ساخت نمونه نخستین و نهایی به صورت شخصی پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه به علت استقبال کم و به دلیل کمبود بودجه مجبور به فروش این هواپیما شده ايم، به دیگر مزیت های این هواپیما اشاره کرد و بیان داشت:ماکسیم وزن این هواپیما 300 گرم بوده، ماکسیم سرعت عملیاتی آن 140 کیلومتر بر ساعت و ماکسیم سرعت مانور 130 کیلومتر بر ساعت، افت سرعت 57کیلومتر بر ساعت بوده و می تواند یا زاویه 45 درجه دور بزند.
خزدوز در مورد دیگر مزیت های هواپیمای فوق سبک گفت: باد مجاز از روبرو 10 متر بر ساعت بوده و سرعت پروازی آن 65 کیلومتر بر ساعت است همچنین سرعت فرود آن 60 کیلومتر بر ساعت بوده به علاوه مسیر لازم برای بلند شدن این هواپیما 50 متر بوده و حدود 30 متر مسیر برای نشستن و فرود لازم دارد.
وی با اشاره به ویژگی های نمایشی این هواپیما اظهار داشت: سرعت پرواز مستقیم این هواپیما 100 کیلومتر بر ساعت بوده و ماکسیم سرعت پرواز افقی آن 120 کیلومتر بر ساعت است همچنین میزان فاصله از سطح زمین 4 متر بر ثانیه و حد پروازی آن 3 هزار متر است.



کد خبر 18889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.