۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴

گشتی در بازار گیاهان دارویی اصفهان

مصرف بارهنگ در درمان بیماری های کبدی موثر است

ناراحتي‌ دستگاه تنفسي كودكان با مصرف بارهنگ درمان می شود
مصرف بارهنگ در درمان بیماری های کبدی موثر است

خبرگزاری ایمنا: بارهنگ، گياهي است به ارتفاع ۸ تا ۵۰ سانتيمتر و داراي برگ‌هايي با پهنك بزرگ و واقع در سطح زمين كه در پهنك برگ‌هاي آن، ۳ تا ۱۱ رگبرگ‌ سراسري در جهت طولي ديده مي‌شود.

به گزارش ایمنا سابقه استفاده از گیاهان دارویی به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد؛ به‌طوری‌که حتی در کتب قدیمی مانند انجیل و کتاب مقدس باستانی هند (ودا)، استفاده از برخی گیاهان در درمان بیماری‌ها توصیه شده است. اما قدمت استفاده از گیاهان دارویی، به‌معنی روند رو به کاهش آن در دنیای مدرن امروزی نیست. امروزه در جوامع صنعتی و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی برای حفظ سلامتی، به‌دلیل افزایش اعتماد مردم به استفاده از این گیاهان، بسیار چشمگیر است. در همین راستا بازار تخصصی گیاهان دارویی اصفهان به عنوان اولین بازار گیاهان دارویی کشور با سرمایه گذاری و همت سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری در این زمینه قدم برداشته است که در آن مشاوران و اساتید طب سنتی حضور یافته و آموزش های لازم در خصوص فواید گیاهان دارویی و نحوه مصرف آن ها را به شهروندان ارایه می دهند. در زیر خواص دارویی گیاه بارهنگ که توسط اساتید بازار گیاهان دارویی گرد آوری شده آورده شده است. 
نام‌هاي ديگر
بيزوشا-رمحاج ولك-لسان الحمل.
مشخصات ظاهري
بارهنگ، گياهي است به ارتفاع ۸ تا ۵۰ سانتيمتر و داراي برگ‌هايي با پهنك بزرگ و واقع در سطح زمين كه در پهنك برگ‌هاي آن، ۳ تا ۱۱ رگبرگ‌ سراسري در جهت طولي ديده مي‌شود. گلهاي آن داراي جامي به رنگ خاكستري روشن يا تقريبا مايل به قرمز و مجتمع به صورت سنبله‌هاي دراز است. هر يك از اين سنبله‌ها نيز در راس دنباله‌ي بلندي منتهي به وسط برگ‌ها،‌جاي دارد. ميوه‌ي آن، پوشينه، داراي ۲ خانه و محتوي ۴ تا ۸ دانه كوچك و بيضي شكل در هر خانه مي‌باشد.
خواص
از بارهنگ در موارد زير استفاده درماني به عمل مي‌آيد:
تصفيه خون-نزله‌هاي مزمن-آسم-اسهال‌هاي ساده-ورم مخاط دهان-درد دندان-درد گوش-ناراحتي‌هاي دستگاه تنفسي كودكان-خونريزي ريه-اخلاط خوني-بيماري‌هاي كبدي-زردي وجود خون در ادرار-بيماري‌هاي التهابي كليه و مثانه-استفراغ.  
محل رويش
اغلب نواحي ايران از جمله:‌ اصفهان-بلوچستان-آذربايجان-خراسان-تربت جام-كاشان-شيراز-كوه لاله زار كرمان-همدان خرم‌آباد-اروميه-كردستان- سراب-تبريز-مازندران-رشت-گرگان-لاهيجان-كرج-ري-اطراف تهران.  
/66

کد خبر 116030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.