در آغاز سال تحصیلی ۱۳۱۵ هنرستانی به نام «هنرستان دولتی» که تابع وزارت پیشه و هنر بود همزمان با تهران، شیراز و مشهد در رشته های فلزکاری و درودگری در اصفهان تأسیس شد .

سال ۱۳۱۶ اداره کل پیشه و هنر در استان اصفهان تشکیل و این هنرستان تابع آن شد. در همان سال رئیس این اداره جهت رونق بخشیدن به هنر دستور داد طرحی برای تأسیس هنرستان هنرهای زیبا تهیه شود و عیسی بهادری مسئولیت طرح و تصویب آن را پذیرفت. فرماندار وقت اصفهان ۲۴ هزار متر زمین در حاشیه شمال زاینده رود، واقع در شمال خیابان شهید مطهری کنونی از قرار متری هشت ریال خریداری کرد و به احداث هنرستان اختصاص داد که با نظارت مهندسان آلمانی ساخت این بنا انجام شد، اما چون در این طرح کارگاه به تعداد کافی پیش بینی نشده بود، در ضلع غربی هنرستان چند کارگاه هنری دیگر در مدت چهار ماه احداث شد.

بنای این هرستان بر روی یک صفه سنگی به ارتفاع ۱۱۰ سانتی متر است. در فضای این هنرستان دو ساختمان به صورت جدا از هم و هر کدام در دو طبقه ساخته شده است. ایوان مرتفع با ۲۵ ستون باربر رو به جنوب، این دو ساختمان را با هم مرتبط کرده است. ساختمان اداری بوسیله کتیبه‌ای از کاشی معرق با زمینه لاجوردی و نقوش سنتی که توسط استاد عیسی بهادری طراحی شده و با خط زیبای نستعلیق استادحبیب اله فضایلی " نام هنرستان هنرهای زیبا و تاریخ تأسیس ۱۳۱۵ "را در بر دارد، تزئین شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.