سفیدگری عبارتست از سفید کردن ظروف مسی با قلع، که بصورت دوره ای و معمولاً هر دو سال یک بار انجام می‌شود. معمولاً در اثر مرور زمان که ظروف سفیدی خود را از دست می‌دهند و رنگ آن‌ها تیره می‌ شود آن را جهت سفید کردن به سفیدگر می‌دهند.

مراحل سفیدگری عبارتند از

- دیزاب دادن ظروف: در این مرحله دیزاب را در آب جوشانده و به هم می‌زنند تا خوب حل گردد. بعد از سرد شدن، مقدار خیلی کمی از مایع را در ظروف می‌ریزند و آن را با حرارت کوره داغ می‌کنند. سپس با پارچه‌ای ضخیم آن را به تمام بدنه ظرف می‌مالند و بعد آن را شستشو می‌دهند.

- ساییدن ظروف: این کار به‌وسیله شن و پوست بز انجام می‌شود، بدین ترتیب که، مقداری از شن را بر روی پوست می‌ریزند و به بدنه ظروف می‌کشند و یا جهت ساییدن پشت ظروف، آن‌ها را بر روی مقداری شن قرار می‌دهند و در داخل ظرف می‌ایستند و با گرفتن دو دست به دیوار آن را به دو جهت چپ و راست می‌چرخانند که با انجام این کار بدنه بیرونی ظروف تمیز می‌گردند. بعد از ساییدن آن را شستشو داده و آماده سفید کردن می‌شوند.

- شروع سفیدگری: در این مرحله ظرف را در دهانه کوره قرار می‌دهند تا خوب داغ شود. سپس مقداری نشادر در داخل ظرف می‌ریزند و با پنبه آن را به تمام نقاط داخلی و بیرونی ظرف می‌مالند و به‌دنبال آن مقدار خیلی کمی قلع به بدنه داخلی و خارجی ظرف می‌کشند و مجدداً نشادر در داخل ظرف ریخته و پنبه را خیلی محکم به تمام قسمت‌های ظرف می‌کشند و بعد آن را در آب فرو می‌برند و مجدداً آن را خشک می‌کنند تا ظرف رنگ سفید شفاف به خود می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.