شهرستان کوهرنگ یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری است که مرکز آن، شهر چلگرد می‌باشد. شهرستان کوهرنگ به دلیل وجود زردکوه (دومین قله مرتفع زاگرس)، سرچشمه زاینده رود، کارون و دز می‌باشد.

منطقه کوهرنگ از سردترین مناطق ایران است که به پایتخت برفی ایران شهرت دارد که متأسفانه با تغییر الگوی بارش از برف به باران این منطقه هم اکنون با کسری قابل توجه برف مواجه شده است.

با ورود سامانه بارشی گذشته به منطقه بارش‌هایی در شهرستان کوهرنگ صورت گرفت که عمدتاً به صورت باران بوده و هم اکنون حجم برف در ارتفاعات شهرستان کمتر از ۱۰ سانتی متر می‌باشد! و همچنین هم اکنون شهر چلگرد پوشش برف ندارد.

شهرستان کوهرنگ که سرچشمه دو رود زاینده‌رود و کارون به شمار می‌رود، اکنون نسبت به بلندمدت ۱۷ درصد کمبود بارش دارد و از طرفی باید دارای حدود ۴۳ سانتی‌متر ارتفاع برف باشد اما اکنون هیچ برفی ندارد.

همچنین فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از این ناحیه در فضای مجازی پس از بارندگی هفته گذشته نمایان گر بارش برف چند متری می‌باشد که این تصاویر مربوط به سال‌های قبل بوده و هم اکنون ارتفاعات کوهرنگ در حسرت برف سال‌های گذشته است.

گفتنی است در سال‌های گذشته با بارش اولین برف پاییزی به دلیل حجم بالای برف ارتباط مناطق روستایی با مرکز این شهرستان تا بهار سال بعد قطع می‌شد.

بر اساس آمار هواشناسی، بارندگی‌های امسال در سرشاخه زاینده رود نسبت به سال گذشته با ۲۱ درصد کاهش بارش همراه شده و ۳۳ درصد نیز نسبت به متوسط بلندمدت بارش‌ها کاهش داشته است و چشم امید مردم این منطقه به بارش‌های پیش رو و فصل زمستان است تا زمستان واقعی در این منطقه شکل بگیرد.

چهارمحال و بختیاری سال‌هاست که با کم‌آبی و اکنون بی‌آبی روبروست و در طول این سال‌ها پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است به طوری که نفس‌های استان را به شمارش انداخته است.

بیش از یک دهه از وقوع پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در این مدت کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آب سطحی و پایین رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی این استان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.