"عباس آباد" محله‌ای با درختان سر به فلک کشیده، مغازه‌های کوچک و قدیمی و خانه های چندین ساله در مرکز شهر اصفهان قرار دارد. محله‌ای که با سکونت تبریزی‌ها در آن و به احترام شاه عباس که آنها را در این محله جای داده بود، عباس آباد نام گرفت.

عباس‌آباد از خیابان‌های قدیمی اصفهان است که با وجود درختان چنار ۹۰ ساله در آن به خیابانی منحصر به فرد تبدیل شده است. در این محله می‌توان گوشه‌هایی از تاریخ دوره‌های مختلف را جست و جو کرد.
ژان شاردن فرانسوی که نیم‌قرن پس از تأسیس عباس آباد در اصفهان به سر می‌برد، در توصیف این محله می‌گوید: «محله عباس‌آباد از دروازه سلطنتی (دروازه دولت) شروع می‌شود. این محله را محله تبریزی‌ها می‌گویند که یکی از بزرگترین محله‌های خارج از شهر هم است. بیش از ۲ هزار باب خانه و اماکن عمومی که عبارت است از ۱۲ مسجد، ۱۹ حمام، ۲۴ کاروانسرا و پنج مدرسه در این محله وجود دارد. عباس‌آباد از پل الله وردیخان شروع و تا پل مارنان که بیش از نیم فرسخ است ادامه می‌یابد. عباس‌آباد با عمارت‌های مجلل و باشکوه از زیباترین نواحی شهر اصفهان است و کوچه‌های آن برخلاف سایر کوچه‌های شهر، مستقیم و راست و در بیشتر آنها جوی آب روان است. در آن دو ردیف درخت یکی کنار نهر و دیگری نزدیک دیوارها قرار دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 0
    خب!؟
  • خدیجه IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    بسیار زیبا و آرامش خاصی داره
  • hojat khodsiani IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    عباس آباد در ابتدا و در زمان شاه عباس صفوی محل زندگی گرجی های اصفهان بود کلیساهایی که در حال حاضر هست بر روی بقایای کلیساهای گرجی ساخته شده . بعد ها شاه عباس به علت خطری که از گرجیان مسیحی و تابع کلیسای بیزانس بودند احساس کرد گرجی ها را به فریدن و فریدونشهر کنونی کوچ داد