روستای سعادت‌آباد در ۸۰ کیلومتری اصفهان در بخش جرقویه سفلی قرار دارد. یکی از مزارع این روستا در نزدیکی محمدآباد، "مزرعه آرا" نام دارد که مردم روستا از سال‌های دور با درآمد حاصل از کشاورزی در آن روزگار می گذرانند.

کشاورزان این منطقه محصولاتی چون صیفی‌جات، هندوانه، خربزه، گرمک، گندم، جو، سنجد، پیاز، پنبه، کنجد و حتی گل آفتابگردان را در زمین‌های تقسیم شده می‌کاشتند، اما در ۱۰ سال گذشته بی آبی و خشکسالی امان از زمین‌های کشاورزی این مزرعه و کشاورزان بریده است.

به خاطر بی آبی، زمین‌های قابل کشت بسیاری خشک و بدون محصول رها شده و محصولاتی چون گندم که با زحمت بسیار کشت شده، پیش از به بار نشستن، خشک می‌شود و زحمات کشاورزان بی نتیجه می‌ماند.

اکنون زمین‌های کشاورزی دارای محصول در این مزرعه بسیار کم است و محصولاتی چون یونجه، آلو انار، زردآلو و گل محمدی در سطح بسیار کم کشت می‌شود. گروهی از کشاورزان نیز به کاشت محصولاتی چون پسته و زعفران به دلیل نیازمندی کم آن‌ها به آب، روی آورده‌اند.

در این میان یکی از مشکلات عدیده این روستا تداوم آبیاری سنتی است. روستاییان بارها درخواست لوله‌کشی کرده‌اند، اما تاکنون به آن توجه نشده است.

این روزها نگاه رنجور روستانشینان مملو از دردی است که از بی‌رونقی کشاورزی و نبود درآمد کافی نشآت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.