در خیابان که قدم می‌زنی یا از کوچه‌ها و گذرها که می‌گذری، بسیاری را می‌بینی که گوشی همراه به دست در حال حرکت هستند.

شاید دیده باشید افرادی که سر در گوشی از چهارراهی عبور می‌کنند یا راننده‌ای که در هنگام رانندگی موبایل به دست بوده و چند قدم آن‌طرف تر تصادف می‌کند یا عابری که بی ملاحظه به دیگری تنه می‌زند و عبور می‌کند.

شیوع کرونا و فاصله‌های فیزیکی، بسیاری از دورهمی‌ها را بر هم زده و مردم بیشتر به تلفن‌های همراه پناه آورده‌اند و جای خالی یکدیگر را با تماس‌های آنلاین پر می‌کنند.

روزی جولان کرونا در زمین به پایان می‌رسد و آن وقت انسان‌ها باز می‌توانند دور هم جمع شوند و بدون هیچ ماسکی رو در رو با هم گفتگو کنند، اما شاید آن روز دیگر آنقدر به این گوشی‌ها معتاد شده باشیم که اصلاً دلمان نخواهد از آن دور شویم و برایمان یک سبک زندگی شده باشد.

تلفن‌های همراه از اواخر دهه ۸۰ وارد بازار شد و امروز در تمام دنیا بیش از ۵ میلیارد دستگاه موبایل مورد استفاده است. محققان بخش جراحی اعصاب در دانشگاه لوند در کشور سوئد در مطالعات اخیر روی موش‌های صحرایی آزمایشگاهی دریافتند که تابش امواج مایکرویو از تلفن‌های همراه، می‌تواند روی مغز تأثیر منفی بگذارد. این امواج روی ناحیه خاصی از مغز موسوم به «سد خونی – مغزی» تأثیر نامطلوب دارد و با وارد کردن مواد مخرب خون به داخل بافت‌های مغزی و سلول‌های عصبی موسوم به نورون‌ها، آسیب می‌رساند که ادامه این وضعیت عملکرد مغز را دچار اختلال می‌کند.

این تحقیقات نشان داد میزان جذب امواجی که از تلفن همراه به سمت گوش می‌آید بنا به فاصله تلفن همراه از گوش و فرکانس موج، متفاوت است. به طور معمول بیش از ۷۰ درصد امواج توسط بافت جمجمه و مغز جذب شده و به شکل انرژی حرارتی درمی‌آید. گفتنی است هم‌اکنون فرکانس امواج تلفن‌های همراه در ایران در حدود ۹۰۰ مگاهرتز است، اما در این تحقیق با پیش‌بینی ورود محدوده‌های جدید تا ۲۰۰۰ مگاهرتز نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

استفاده مداوم از تلفن همراه و حتی مدل‌های جدید، احتمال ابتلاء به تومورهای مغزی را در کاربران به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. بر این اساس، احتمال ابتلاء به تومورهای مغزی در همان سمت از مغز که تلفن همراه بیشتر استفاده می‌شود بین ۴۰ تا ۲۷۰ درصد افزایش یافته و احتمال ابتلای کاربران تلفن‌های همراه جدید که در طول عمر خود به‌مدت ۲۰۰۰ ساعت از تلفن همراه استفاده کرده‌اند به‌مراتب افزایش می‌یابد.

همچنین در یک آمارگیری که با هدف بررسی آثار گوشی‌های تلفن همراه در انگلستان و اسپانیا انجام شد، آثار سو در کسانی که ۹۷ درصد بیش از حد معمول از گوشی تلفن همراه استفاده می‌کردند، بیشتر بود. استرس، سردرد، خستگی، دلهره، مشکل در تمرکز، اختلال در حافظه، بی‌اشتهایی و مشکلات پوستی از دیگر آثار سو مشاهده شده در این تحقیق بود.

به علت تأثیر مخرب امواج تلفن همراه بر ساختارهای مغز بهتر است بزرگسالان بیش از ۲۳ دقیقه و افراد کمتر از ۱۵ سال بیش از ۱۳ دقیقه در شبانه روز با موبایل صحبت نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.