در سال‌های اخیر و با پایان رسیدن مرمت سقف ایوان عالی‌قاپو داربست‌ها به سوی دیگر میدان و گنبد شیخ لطف الله کوچ کردند تا با ابزار مرمت جانی تازه به زیباترین الماس هنر معماری نقش جهان بخشد.

مرمت این مسجد با این دلیل که "ملات بین کاشی‌ها و جدار گنبد مسجد شیخ لطف الله در طول زمان طولانی رو به تخریب رفته و با ریزش کاشی‌ها همراه بوده است" صورت پذیرفت. اما حالا بعد از گذشت زمان و تکمیل مرمت تنها نمایی دورنگ از گنبد به جا مانده است . دورنگی که برخی  علت آن را پاک‌سازی و بندکشی‌های انجام‌شده می دانند. کاشی قسمت‌های دیگر بند ندارد و به همین خاطر پررنگ به نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامیار IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    1 0
    علت اصلی این دو رنگ شدن به خاطر اینه که کاشی های اون قسمتی که مرمت کردن رو برداشتن شستن و اون ها در کنار کاشی هایی شسته نشده -که آلودگی و غبار این سالها روشون نشسته- به این صورت به نظر میرسن، کاری که میشه کرد اینه که یا بقیه گنبد رو بشورن که ممکنه باعث بشه پوسته داخلی گنبد نم بگیره، یا بردارن کل کاشی های گنبد رو مرحله به مرحله بردارن و بشورن که احتمالا بودجش رو ندارن که نکردن. اابته چیزی که میبینیم کاشی های این ترگ باید با ترگ های کناری چفت و بس بشن و هنوز این کار انجام نشده (هنوز مرمتش تموم نشده)