مراسم عزاداری روز تاسوعا در روستای قورتان با عنوان مراسم زارخاک مطرح است . از حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ سال قبل سادات و بزرگان قورتان با توجه به شناخت و علمی که از اهل بیت خصوصاً امام حسین (ع) داشتند این نحوه از عزاداری را بنا نهادند.

اهالی روستا به دو دسته تقسیم می شوند ، یکی دستۀ سادات و دیگری دستۀ عام (عموم مردم) می باشند ، سادات شال سبز به گردن می آویزند و عوام هم از رنگهای دیگر استفاده می کنند و در هنگام شروع عزاداری شالها را می گردانند که اصطلاحاً به آن شال گردانی گفته می شود. زمان برگزاری مراسم خاک زار تقریبا نزدیک غروب آفتاب است و در آن، دسته سادات در جلو دسته عام‌ها حرکت می کنند و زار را شروع می‌کنند. این برنامه هر روز از ابتدای محرم تا روز تاسوعا برگزار می‌شود و «زار» اصلی در روز تاسوعا است. این برنامه از دو ساعت قبل از تاریکی هوا آغاز می‌شود و تا بعد از اذان مغرب ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohsen IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    0 0
    با سلام ممنون‌از زحمات شما و عکس‌های زیبایی ک‌در این روز از مراسمات روستای ما گرفته اید عکس های بسیار زیبایی گرفته بودین نسبت به سایت های دیگه همچی عالی وخوب بود فقط اگر امکانش هست از عکس های اصلی و رنگی میباشد استفاده کنید چونکه این مراسم به صورتی ک‌مشاهده کردین‌از دو دسته مردم تشکیل شده بود و تصاویر دسته ی سید ها شال سبزشان زیبایی خاصی به تصاویر میدادن اگر امکانش هست تصاویر رنگی و اصلیشان هم در سایت بگذارید به غیر از ان‌هايی ک‌الان‌موجود هست در سایت ک سیاه و سفید هست بازم از زحماتتون تشکر میکنم انشاالله ک روز خوبی در روستای ما رقم‌خورده باشه برایتان
  • سید حسین فاطمی قورتانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    0 0
    سلام و خسته نباشید خدمت آقای علی خدایی عکاس حرفه ای و درجه یک خبرگزاری ایمنا. واقعا عکسهای خیلی خوبی گرفتین که همه جوره تونسته این مراسم منحصر به فرد رو به تصویر بکشه. فقط تنها اشکالی که داره سیاه و سفید بودن تصاویر. لطفا اگه میشه عکسهای رنگی این مراسم رو به تصویر بکشید. در غیر اینصورت لطفا عکسهای رنگی رو در صورت امکان برایم ایمیل کنید.
  • سید حسین فاطمی قورتانی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    0 0
    سلام دوباره. همونطور که در توضیحات بیان کرده اید که این مراسم در دودسته سادات و عموم مردم تشکیل شده است پس چه دلیلی داره که عکسها رو سیاه و سفید گذاشته اید. رنگی باید باشه که توضیحات شما رو ملت بفهمند.