استفاده از انرژی خورشیدی، گزینه‌ای قابل اعتماد و تجدیدپذیر برای از بین بردن فقر در جهان به حساب می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به این که کمبود منابع یکی از دلایل اصلی و اساسی فقر و بیماری در کشورهای در حال توسعه است، بهره‌گیری از منابع تجدیدپذیر گامی مؤثر برای داشتن آینده‌ای پایدار به حساب می‌آید. یکی از مشکلات اساسی موجود در مسیر پیشرفت این کشورها کمبود دسترسی به الکتریسیته است که در کنار نبود روشنایی، مسائلی همچون شیوع بیماری‌ها، بحران آب و محرومیت از تحصیل را نیز برای این مناطق در پی دارد.

درنتیجه تأمین منابع اولیه برا زندگی در کشورهای در حال توسعه یکی از راهکارهای اساسی در مبارزه با فقر است که با توجه به کمبود امکانات و سرمایه استفاده از منابع تجدیدپذیر در این راه امری ضروری به حساب می‌آید. بنابراین می‌توان گفت که در این کشورها استفاده از انرژی خورشیدی راه‌حلی پایدار برای از بین بردن فقر است چرا که در کنار فراهم آوردن روشنایی کم‌هزینه و پایدار، در مبارزه با مشکلات دیگری که این مناطق را درگیر کرده است، نقش بسزایی دارد. در ادامه به بررسی سه کشور در حال توسعه می‌پردازیم که به کمک این منبع ارزشمند در حال مبارزه با فقر هستند.

واکسیناسیون در سودان جنوبی

بنا بر گزارش یونیسف، سودان جنوبی در آفریقا کشوری با کمترین میزان دسترسی به الکتریسیته است و با وجود سوتغذیه فراوان، ناامنی‌های حاصل از جنگ و شیوع بیماری‌هایی همچون سرخک، فلج اطفال، کزار و یک مورد مرگ و میر نوزاد از هر ۱۷ تولد، تاکنون مشکلات بسیاری را متحمل شده است.

به منظور رفع این بحران در این کشور، یونیسف با سرمایه‌گذاری سازمان‌های ECHO (سازمان کمک‌های بشردوستانه اروپا)، اتحادیه عمومی واکسیناسیون (GAVI)، صندوق مرکزی واکنش‌های اضطراری (CERF) و بانک جهانی اقدام به بهره‌گیری از انرژی خورشیدی با استفاده از یخچال‌های خورشیدی کرده است که به منظور نگهداری از واکسن‌های مورد نیاز در دمای مناسب و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این فناوری تاکنون یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در این منطقه واکسینه شده‌اند.

پمپ آب در مالاوی

کمبود آب آشامیدنی پاکیزه در روستاهای مالاوی بر تمام جنبه‌های زندگی روزمره روستاییان این کشور تأثیر می‌گذارد. بسیاری از کودکان این مناطق از بیماری‌های مربوط به کمبود آب تمیز رنج می‌برند و با توجه به وضعیت سلامتی از حق طبیعی تحصیل نیز محروم می‌شوند. علاوه بر این به دست آوردن آب در این مناطق نیازمند طی کردن مسافت‌های طولانی و دشوار است.

نصب پمپ آب خورشیدی در این مناطق امکان دسترسی به آب پاکیزه را در نزدیکی مناطق روستایی مالاوی فراهم کرده است که حتی در طول فصل‌های خشکسالی نیز برای روستائیان آب فراهم می‌کند. این پمپ‌ها در کنار تأمین آب آشامیدنی، آب مورد نیاز برای کشاورزی را نیز فراهم می‌کنند و بدین ترتیب استفاده از راهکاری ارزان‌ و دوستدار محیط  زیست، امکان از بین بردن فقر در مالاوی و حرکت به سوی آینده‌ای پایدار را برای آن، ایجاد کرده است.

آموزش و پرورش در جزایر سلیمان

پیاده‌سازی پروژه آزمایشی نیروی خورشیدی در این جزایر که تنها ۱۷ درصد از ساکنان آن باسواد بودند با هدف بهبود وضعیت نامناسب کلاس‌های درس انجام گرفت. این پروژه با نصب پنل‌های خورشیدی در مدارس و فراهم آوردن نور، تهویه مطبوع و وسایل سرمایشی در کلاس‌های درس موفق شد با از میان برداشتن موانع، توانایی دانش‌آموزان برای یادگیری را ارتقا دهد. علاوه بر این، استفاده از این طرح در خانه‌های مناطق در کنار کمک به بهبود وضعیت انجام تکالیف دانش‌آموزان، نقش بسزایی نیز در بهبود وضعیت معاش خانواده‌ها ایفا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.