خانه مشروطیت اصفهان در محور دولت خانه صفوی در ضلع شرقی میدان نقش جهان در محله قصر منشی واقع در خیابان نشاط کوچه چهاردهم (مقصود بیک) واقع شده است. این خانه متعلق به عصر قاجار با معماری چشم نواز است و متعلق به رهبر سیاسی اصفهان در عصر مشروطه یعنی حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی بوده. یک ‌صد سال پیش در این مکان علما، آزادی‌خواهان، رجال سیاسی ـ فرهنگی و مردم اصفهان گردهم می ‌آمدند تا درباره مشروطیت و حکومت غیرمستبدانه و امور مدنی خود مشورت و تفکر کنند. خانه مشروطیت در سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۰۰۹ در آثار ملی ایران ثبت شد.

این خانه با معماری تاریخی، زیبا و چشم ‌نواز دارای دو شاه ‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲اتاق است. اتاق هفت دری این خانه از دو طرف دارای شیشه‌کاری است. این شیشه‌کاری‌ها روی هفت لنگه در که به آن اُرُسی گفته می ‌شده قرار گرفته ‌اند که در زمان تابش نور آفتاب محیطی بسیار زیبا را در این اتاق به وجود می‌ آورند. تالار به تزئینات گچبری و نقاشی های شیر و شکر مزین است. نقاشی ها به شیوه شیر و شکر، گچبری، بخاری گچبری شده، ارسی با شیشه های رنگی از تزئینات به کار رفته در این بنا است که یادآور طرز زندگی، آداب و رسوم نیاکان ما می ‌باشد.

به واقع خانه مشروطیت اصفهان موزه ‌ای است در شهر اصفهان؛ به همین مناسبت، به منظور آشنایی بیشتر علاقه مندان با تاریخ و تحولات سیاسی اجتماعی ایران و به ویژه شهر اصفهان در عصر مشروطه و یادآوری خاطرات غرورآفرین و تجربه اندوزی از گذشته، مجموعه ای گرانبها از تصاویر و اسناد تاریخی در معرض دید عموم بازدید کنندگان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.