آیا بارداری در بیماران مبتلا به ام اس خطرناک است ؟

متخصص مغز و اعصاب گفت :بانوانی که مبتلا به بیماری ام‌اس هستند اگر شرایط پایدار داشته باشند و تخت نظر پزشک معالج باشند ، می‌توانند بارداری را تجربه کنند و بارداری با ریسک بالا رخ نمی‌دهد ، بعد از زایمان باید مراقبت بیشتری انجام شود 

سمانه کبیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، بابیان اینکه ابتلا به بیماری ام اس در زنان شیوع بیش‌تری دارد، اظهار کرد: مطالعاتی در این زمینه انجام شده که بیانگر این افزایش شیوع است ،همچنین تغییرات هورمونی در سیر و روند این بیماری اثرگذار است و نقش دارد، این موضوع در بانوان بیش‌تر رخ می‌دهد.

وی افزود: زنان سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و باعث می‌شود بیماری‌های خود ایمنی در این قشر نسبت به مردان روند افزایشی داشته باشد.

متخصص مغز و اعصاب گفت: به دلیل افزایش هورمون‌ها در دوران بارداری حملات در بیماران مبتلا به ام اس کاهش می‌یابد و بعد از زایمان ریسک حمله نسبت به قبل از بارداری روند افزایشی دارد .

وی ادامه داد: در ایام بارداری به ویژه در سه ماه‌های دوم و سوم بارداری این تغییرات نقش محافظتی را ایفا می‌کنند، اما پس از زایمان به دلیل کاهش هورمون ها ریسک حملات افزایش می‌یابد ، بنابراین بیماران تجربه حمله را خواهند داشت.

کبیری اضافه کرد: اگر فردی که مبتلا به بیماری است ، درمان دارویی داشته باشد و پس از زایمان روند درمان ادامه داشته باشد ، احتمال عود مجدد علائم و حملات بسیار کاهش می‌یابد، اما اگر بیمار درمان دارویی نداشته باشد، پس از زایمان در هفته‌های اول ریسک عود علائم بیماری بیشتر خواهد بود.

متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: بانوانی که مبتلا به بیماری ام‌اس هستند اگر شرایط پایدار داشته باشند و تخت نظر پزشک معالج باشند ، می‌توانند بارداری را تجربه کنند و بارداری با ریسک بالا رخ نمی‌دهد ، بعد از زایمان باید مراقبت بیشتری انجام شود

وی با اشاره به اینکه غلظت خون با بیماری ام اس ارتباط ندارد، گفت: اگر بیمار کم خونی و فقر آهن نداشته باشند نیازی به تزریق آهن نیست و میان غلظت خون در بدن و ابتلا به بیماری ام اس ارتباطی وجود ندارد و بیماری علت غلظت خون نیست.

کد مطلب 983438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.