۶ میلیون کیلومتر جابه‌جایی عملیاتی؛ روایت امیرجهانشاهی از جنگ تحمیلی سوم

امیر جهانشاهی با اشاره به نقش نیروی زمینی ارتش در جنگ تحمیلی سوم از جابه‌جایی عملیاتی ۶ میلیون کیلومتری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر علی جهانشاهی با تشریح نقش این نیرو در جریان جنگ تحمیلی سوم از استقرار گسترده یگان‌های عملیاتی در سراسر مرزهای کشور، جابه‌جایی گسترده نیروها و تجهیزات و ایجاد بازدارندگی مؤثر در برابر تهدیدات دشمن خبر داد و اظهار کرد: آمادگی و حضور مقتدرانه نیروهای مسلح، نقشه دشمن برای آغاز جنگ زمینی را ناکام گذاشت.

وی گفت: یگان‌های نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با وحدت، انسجام و هماهنگی کامل و با اتکا به حمایت‌های مردم و هدایت‌های فرمانده معظم کل قوا، در جریان جنگ تحمیلی سوم نقش‌آفرینی مؤثری داشتند و عملکردی درخشان از خود به نمایش گذاشتند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: دشمن تصور می‌کرد که می‌تواند در مدت کوتاهی اهداف خود را محقق کرده و با اجرای مجموعه‌ای از اقدامات نظامی و امنیتی، شرایط را به نفع خود تغییر دهد، اما آنچه در میدان رخ داد، نمایش کم‌نظیری از ایثار، فداکاری، روحیه جهادی و آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود.

جهانشاهی با اشاره به برنامه‌های دشمن برای گسترش دامنه درگیری‌ها گفت: بر اساس شواهد و اطلاعات موجود، دشمن علاوه‌بر اقدامات نظامی مستقیم، تلاش داشت با استفاده از برخی گروه‌های تروریستی و تکفیری مستقر در پیرامون مرزهای جمهوری اسلامی ایران، زمینه آغاز تحرکات زمینی را فراهم کند، اما حضور مقتدرانه نیروهای مسلح و آمادگی یگان‌های مستقر در مرزها، این سناریو را با شکست روبه‌رو کرد.

وی تصریح کرد: در طول این دوره، همه یگان‌های رزمی، پشتیبانی رزمی و پشتیبانی خدمات رزمی نیروی زمینی ارتش در نقاط مختلف کشور از شمال‌غرب و غرب گرفته تا جنوب‌غرب، جنوب‌شرق و شمال‌شرق مستقر شدند و مأموریت‌های خود را با موفقیت به انجام رساندند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به حجم گسترده تحرکات عملیاتی انجام‌شده اظهار داشت: یگان‌های نیروی زمینی در این مأموریت‌ها بیش از شش میلیون کیلومتر پیمایش عملیاتی انجام دادند و از اقصانقاط کشور به مناطق مأموریتی منتقل شدند. با توجه به شرایط عملیاتی و برتری هوایی دشمن، بخش عمده جابه‌جایی نیروها، تجهیزات، مهمات و سامانه‌های رزمی به‌صورت شبانه، نفوذی و تاکتیکی انجام شد.

جهانشاهی افزود: انتقال نیروها، سلاح‌ها، مهمات و تجهیزات حساس در شرایط پیچیده عملیاتی با موفقیت انجام گرفت و تمامی یگان‌ها در زمان مقرر در مناطق تعیین‌شده مستقر شدند.

وی از استقرار بیش از ۲۵ هزار نفر از کارکنان نیروی زمینی ارتش در مناطق مرزی خبر داد و گفت: این نیروها علاوه‌بر یگان‌هایی بودند که پیش از آغاز درگیری‌ها در مرزها حضور داشتند. آمادگی، حضور مؤثر و استقرار گسترده این نیروها موجب شد دشمن از اجرای هرگونه عملیات زمینی علیه جمهوری اسلامی ایران صرف‌نظر کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هر زمان که تحرکاتی از سوی گروه‌های تروریستی برای سازماندهی اقدامات ضد امنیتی مشاهده می‌شد، این تحرکات در همان مراحل اولیه شناسایی و با آن‌ها برخورد می‌شد. همین آمادگی و اشراف عملیاتی موجب شد دشمن نتواند از ظرفیت گروه‌های نیابتی و تروریستی خود بهره‌برداری کند.

جهانشاهی تأکید کرد: بازدارندگی ایجادشده در مرزهای کشور به اندازه‌ای مؤثر بود که دشمن به خوبی می‌دانست هرگونه اقدام زمینی با پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو خواهد شد و هیچ فرصتی برای تحقق اهداف خود نخواهد داشت.

وی با اشاره به عوامل موفقیت جمهوری اسلامی ایران در این جنگ اظهار داشت: ایثارگری نیروهای مسلح، حضور آگاهانه مردم در صحنه، پشتیبانی دولت و هدایت‌های فرماندهی کل قوا، مجموعه عواملی بودند که موجب شدند دشمن از ادامه مسیر خود عقب‌نشینی کرده و در نهایت به سمت آتش‌بس و مذاکره حرکت کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه با تأکید بر آمادگی دائمی نیروهای مسلح گفت: ما تا پای جان از ایران اسلامی، استقلال کشور، تمامیت ارضی و امنیت مردم دفاع خواهیم کرد و این مسیر را با همان عهد و پیمانی که با ملت ایران بسته‌ایم ادامه می‌دهیم.

جهان‌شاهی اولویت اصلی نیروی زمینی ارتش را ارتقای مستمر توان رزمی و آمادگی عملیاتی عنوان کرد و افزود: امروز با بهره‌گیری از ظرفیت صنایع دفاعی، شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان کشور و مجموعه‌های جهاد خودکفایی ارتش، برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه توانمندی‌های دفاعی در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: در طول جنگ، روند پشتیبانی یگان‌ها در حوزه تجهیزات، تسلیحات، مهمات و امکانات رزمی بدون وقفه ادامه داشت و هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه وجود نداشت. این پشتیبانی مستمر، امکان اجرای موفق مأموریت‌های عملیاتی را فراهم کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با تأکید بر ضرورت حفظ آمادگی دائمی نیروهای مسلح تصریح کرد: تجربه‌های گذشته نشان داده است که حفظ اقتدار دفاعی، مهم‌ترین عامل بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان است. بر همین اساس، نیروی زمینی ارتش با تکیه بر توان داخلی و روحیه جهادی کارکنان خود، مسیر ارتقای توان رزمی و حفظ آمادگی همه‌جانبه را با جدیت دنبال خواهد کرد.

کد مطلب 982305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.