جهاني شدن اصفهان با عقد 14خواهرخواندگي

خبرگزاری ایمنا: شهرهاي تاريخي جهان بعضاً به واسطه زمينه هاي تاريخي فرهنگي مشترکي که دارند، سعي در حفظ و حراست از آنها داشته و در اين راستا نسبت به ايجاد يک رابطه غير متمرکز از طريق انعقاد قراردادي موسوم به خواهرخواندگي اقدام نموده و سعي مي کنند با اعزام گروههاي کارشناسي از تجربيات يکديگر استفاده نمايند.

 شهر اصفهان نيز به عنوان اولين قدم در اين زمينه با شهر تاريخي شيان از جمهوري خلق چين رابطه خواهرخواندگي برقرار و پس از آن يادداشت تفاهم ديگري با شهر کوالالامپور در کشور مالزي منعقد کرد.
براساس قرارداد خواهر خواندگي اين شهرها در زمينه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، عمراني با يكديگر همكاري مي كنند. شهر اصفهان نيز تاكنون پذيراي هيات هاي زيادي از شهرهاي خواهرخوانده اش بوده كه حاصل اين ديدارها تحولات به وجود آمده در اين شهر تاريخي است.
هم اکنون اصفهان با 14شهر عقد قرارداد خواهرخواندگي دارد که عبارتند از:
بارسلونا- اسپانيا، فلورانس- ايتاليا، سن پيترزبورگ - روسيه، ياش - روماني ،كوالالامپور – مالزي، فرايبورگ- آلمان،استانبول ترکیه، ايروان - ارمنستان، هاوانا – کوبا، کويت – كويت، شيان- چين ، لاهور پاكستان و بلبعک لبنان بر اساس قرارداد خواهرخواندگي که در زمينه هاي مختلف فرهنگي - اجتماعي - عمراني و ... منعقد مي شود. شهرهاي مذکور پذيراي هيئتهای زيادي بوده اند. حاصل اين ديدارها، تحولات بوجود آمده در اين شهر تاريخي است.
آنچه مهم است، اين است كه شهرهاي تاريخي جهان به واسطه زمينه هاي تاريخي، فرهنگي مشتركي كه دارند دست به ايجاد يك رابطه غيرمتمركز از طريق انعقاد قراردادي موسوم به خواهرخواندگي مي زنند و سعي مي كنند با اعزام گروه هاي كارشناسي از تجربيات يكديگر در حفظ و حراست از داشته هاي كهن خود بهره برند. اين زمينه ارتباطي شامل تبادلات فرهنگي، هنري، آموزشي، اعزام گروه هاي كارشناسي و همكاري اتاق هاي بازرگاني و دانشگاه ها است.
اما يكي از عوامل گسترش ارتباط خواهرخواندگي گاه به شهر خواهرخوانده و تمايل يا توان و ظرفيت او براي ارتباط بستگي دارد.
از فواید دیگر خواهر خواندگی این دو شهر را می توان بدین ترتیب نام برد؛
- حرکت در مسیر دو رخداد مهم جهانی :"شهری شدن جهان" و "ظهور شهرهای جهانی”
- تکیه بر مشارکت آگاهانه شهروندان و به ویژه تشکلهای غیردولتی و داوطلب
- حرکت در مسیر تحقق سیاست تمرکز زدایی و ایجاد دموکراسی در مدیریت واحد شهری
- آموزش مستمر و جریان دانایی و به هنگام بودن پیکر مدیریت شهری به دانش و درک جدید و بکارگیری دستاوردهای نوین جهان
- ایجاد فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و بهره گیری از ظرفیت های سرمایه گذاران خارجی در راستای رشد و شکوفایی شهر
- ایجاد فرصت های گردشگری و تعاملات فرهنگی در راستای معرفی همه جانبه شهر در عرصه بین المللی
جدای از موقعيت ويژه ای که اصفهان به واسطه شرايط خاص در عرصه ملی به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی کسب کرده ، پیمان خواهرخواندگی با شهرهای بزرگ دنيا جايگاه بارزی در عرصه بين الملل بدان بخشيده است. که به طور معمول این قرارداد بین شهرهایی منعقد می شود که دارای منافع، خصوصیات و وجوه مشترک مانند سابقه تاریخی، شهرهای دانشگاهی، شهرهای گردشگری و مانند آن هستند و در قالب این تفاهم نامه در صدد تعمیق روابط ميان خود می باشند./۷

کد خبر 97613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.