حمل‌ونقل عمومی؛ محور خدمات در هسته مرکزی شهر قم

مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر لزوم رویکرد واقع‌بینانه در تصمیم‌گیری‌های ترافیکی هسته مرکزی شهر گفت: حمل‌ونقل عمومی از هسته مرکزی شهر قم حذف‌شدنی نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، حامد خسروی امروز _یکشنبه هفتم دی_ در جلسه بررسی طرح جامع هسته مرکزی شهر قم اظهار کرد: هرگونه مداخله در میدان مطهری باید بر اساس تحلیل‌های دقیق حمل‌ونقلی انجام شود و حذف حمل‌ونقل عمومی از این محدوده بدون پیش‌بینی سازوکار جایگزین، منجر به اختلال در عملکرد فضایی و اجتماعی میدان خواهد شد.

وی با اشاره به الزامات اجرایی محدوده طرح ترافیک افزود: اجرای طرح ترافیک تنها در صورتی امکان‌پذیر است که حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان ستون فقرات جابه‌جایی در محدوده مرکزی فعال باشد؛ چراکه حذف هم‌زمان ترافیک و حمل‌ونقل عمومی، به ایجاد فضای مرده شهری منجر خواهد شد.

مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به سیاست‌های پارکینگ در هسته مرکزی شهر تصریح کرد: وضعیت موجود پارکینگ‌ها در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تثبیت شده است و حوزه ترافیک به‌دنبال افزایش بی‌رویه پارکینگ در داخل محدوده طرح ترافیک نیست.

خسروی ادامه داد: سیاست مدیریت ترافیک شهرداری قم مبتنی بر هدایت پارکینگ‌ها به پیرامون محدوده طرح ترافیک است تا ضمن کاهش فشار ترافیکی در هسته مرکزی، دسترسی شهروندان و زائران از طریق حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌محوری تقویت شود.

وی تأکید کرد: اتخاذ تصمیم‌های شتاب‌زده در خصوص فضاهای کلیدی هسته مرکزی شهر می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیر داشته باشد و لازم است سیاست‌های ترافیکی این محدوده با رویکردی یکپارچه، تدریجی و مبتنی بر شواهد کارشناسی تدوین و اجرا شود.

مدیر دفتر مطالعات حمل نقل و ترافیک شهرداری قم تاکید کرد: روزانه ۱۰ هزار نفر در میدان مطهری از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و ۱۸ خط تاکسی و ۸ خط اتوبوس از این میدان تردد دارند که این حجم از جابه‌جایی حذف‌شدنی نیست.

کد خبر 936417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.