تحمیل هزینه‌های زیست محیطی تولید انرژی کشور به مردم اصفهان عادلانه نیست

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سوزاندن مازوت برای تأمین انرژی، نه صرفاً برای اصفهان، بلکه برای برق و سوخت کل کشور انجام می‌شود، اما آیا منصفانه است که مردم اصفهان هزینه‌های زیست‌محیطی آن را پرداخت کنند؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد شریعتی امروز _یکشنبه هفتم دی_ در تذکری در دویست‌ودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: روز بصیرت و میثاق امت با ولایت را گرامی می‌داریم و باید وفاداری و عهد مردم با نظام و ولایت را قدر بدانیم؛ چراکه بزرگ‌ترین سرمایه کشور همین مردم هستند.

وی افزود: این روزها به‌ویژه در ساعات بامدادی و سپیده‌دم، پدیده وارونگی هوا به‌وضوح در شهر اصفهان مشاهده می‌شود؛ وضعیتی که بدون بارندگی، هوا را مه‌آلود کرده و همراه با بوی دود است. این شرایط ناشی از تجمع آلاینده‌ها در لایه‌های پایین جو بوده و از نظر پزشکی، آثار بسیار نگران‌کننده‌ای بر سلامت شهروندان دارد و جان مردم را به‌طور جدی تهدید می‌کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر اساس آماری که در همین جلسه توسط رئیس اداره محیط‌زیست ارائه شد، سالانه حدود ۵۵ هزار مورد مرگ‌ومیر در اصفهان به آلودگی هوا نسبت داده می‌شود که لازم است با نگاهی دقیق بررسی کنیم که واقعاً چه اتفاقی برای شهر اصفهان در حال رخ دادن است؛ سوزاندن مازوت برای تأمین انرژی، نه صرفاً برای اصفهان، بلکه برای برق و سوخت کل کشور انجام می‌شود، اما آیا منصفانه است که مردم اصفهان هزینه‌های زیست‌محیطی آن را پرداخت کنند؟

شریعتی ادامه داد: اصفهان بار تأمین انرژی کشور را بر دوش می‌کشد؛ از نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها گرفته تا زیرساخت‌های حیاتی، اما در مقابل، تبعات آلودگی و آسیب‌های زیست‌محیطی آن متوجه شهروندان این شهر است و حتی عوارض آلایندگی نیز از مردم دریافت می‌شود؛ این وضعیت ناعادلانه است و امروز به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شده است و انتظار می‌رود استاندار و دستگاه‌های مسئول با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کنند؛ چراکه مردم اصفهان تحت فشار سنگینی قرار دارند.

وی با اشاره به گلوگاه‌های ترافیکی شهر تصریح کرد: با اجرای چند طرح ساده و مبتنی بر نگاه کارشناسی، می‌توان بسیاری از ترافیک‌های مزمن شهر را کاهش داد؛ به‌عنوان نمونه، مسیر جی در تمام ساعات شبانه‌روز با ترافیک سنگین مواجه است، در حالی که بازگشایی بخشی از کمربندی شمالی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی این مسیر ایفا کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آزادسازی کمتر از ۵۰۰ متر از این مسیر می‌تواند حجم قابل‌توجهی از ترددها را به خود جذب کرده و مسیر حرکت شهروندان از شرق به سمت جنوب یا شمال شهر را تسهیل کند؛ با توجه به افزایش مداوم قیمت زمین، هر روز تأخیر در این تصمیم، هزینه بیشتری به شهر تحمیل می‌کند. لازم است یک‌بار تصمیم قاطع گرفته شود و این گره‌های ترافیکی به‌طور ریشه‌ای برطرف شود.

شریعتی گفت: درخواست می‌کنم در تدوین بودجه سال آینده، توجه ویژه‌ای به رفع گلوگاه‌های ترافیکی شهر و بهبود شرایط زیست‌محیطی اصفهان شود.

کد خبر 936392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.