به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمید آقایی امروز _جمعه پنجم دی_ در چهلمین نشست مشترک مجمع نمایندگان شهرستان و شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تهیه گزارش جامع از سوابق رینگ چهارم اظهار کرد: بررسی اجمالی سوابق و مصوبات رینگ چهارم شهر اصفهان طی ۱۰ سال گذشته انجام شده و گزارش آن آماده است که نشان میدهد این پروژه از سال ۱۳۹۰ به صورت رسمی و با ابلاغ استاندار وقت وارد فاز اجرایی و برنامهریزی شده است.
وی افزود: در سال ۱۳۹۰ بر اساس ابلاغ استاندار وقت، رینگ چهارم به شهرداران اصفهان، خمینیشهر، خوراسگان، ابریشم، فلاورجان، درچه، خورزوق، دولتآباد و حبیبآباد ابلاغ شد و این ابلاغیه که در شورای عالی برنامهریزی و شورای ترافیک استان نیز به تصویب رسیده بود، مبنای اقدامات بعدی قرار گرفت.
مدیرکل اجرایی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: پس از این ابلاغ، معاونت شهرسازی وقت شهرداری اصفهان، موضوع را به شهرداران مناطق واقع در محدوده و حریم رینگ چهارم ابلاغ کرد و در متن این ابلاغیه به صراحت آمده بود که صدور هرگونه مجوز و پروانه ساختمانی در مسیر رینگ چهارم ترافیکی ممنوع و غیرمجاز است.
آقایی گفت: تأکید شده بود جلوگیری از هرگونه ساختوساز غیرمجاز در مسیر رینگ چهارم الزامی است و در صورت ارسال پروندهها به کمیسیون ماده ۱۰۰، درخواست تبصرهای وجود نداشته و رأی بر تخریب و قلعوقمع صادر شود که نشاندهنده اهمیت راهبردی این مسیر از همان ابتدا است.
وی ادامه داد: موقعیت رینگ چهارم در نقشههای ترافیکی شهر مشخص است و بر اساس بررسیها، حدود ۴۵ کیلومتر از این رینگ در محدوده و حریم شهر اصفهان قرار دارد و تنها بخش محدودی خارج از این محدوده است که این موضوع نقش شهرداری را در مدیریت آن پررنگ میکند.
مدیرکل اجرایی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۴ کیلومتر از رینگ چهارم افتتاح شده و میزان عملیات اجرایی، حجم مبالغ ریالی هزینهشده و اثرگذاری این پروژه در حوزه حملونقل و زیرساختهای شهری بهوضوح قابل مشاهده است و نشان میدهد این مسیر نقش مهمی در شبکه ترافیکی شهر دارد.
آقایی گفت: در سال ۱۴۰۲ مکاتبهای در خصوص تشکیل شرکت پروژه احداث رینگ چهارم انجام شد که در این پیشنهاد، تأسیس شرکتی با مشارکت نمایندگان شهرداریهای واقع در مسیر رینگ و نماینده استانداری پیشبینی شده بود تا به عنوان بازوی اجرایی و قانونی این شهرداریها فعالیت کند.
وی افزود: در این پیشنهاد، یکی از وظایف اصلی شرکت پروژه، بهرهبرداری، نگهداری و تعمیرات مسیر احداثشده در محدوده شهر و تحویل مسیر به شهرداری مربوطه عنوان شده بود که همین موضوع نگهداری، یکی از محورهای اصلی بحثهای فعلی درباره رینگ چهارم است.
مدیرکل اجرایی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: در دوره شهردار گذشته نیز توافقی با مجری زیرساخت، یعنی اداره کل راه و شهرسازی، در خصوص شرکت پروژه انجام شده بود و علاوه بر آن، در شورای ترافیک استان، موضوعاتی مانند تأمین روشنایی ۱۴ کیلومتر افتتاحشده مطرح و بررسی شده است.
آقایی گفت: با توجه به نبود روشنایی کافی در بخشهایی از مسیر و عدم تمایل پیمانکار به اجرای پروژه روشنایی، مقرر شد موضوع در شورای ترافیک استان بررسی شود و همچنین به درخواست پلیس راه فرماندهی استان، تعیین تکلیف مرجع رسیدگی به تصادفات و حوادث این مسیر انجام شود.
وی ادامه داد: در نهایت و بر اساس جمعبندی انجامشده میان پلیس راه و پلیس راهور استان، با توجه به محدودیت منابع انسانی و لجستیکی راهور، مقرر شد رسیدگی به تصادفات و ارائه خدمات ایمنی در محدوده رینگ چهارم بر عهده پلیس راه باشد.
مدیرکل اجرایی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در مصوبه شورای ترافیک استان، محدوده رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان از پل سردار سلیمانی تا پل آفتاب به عنوان محور تحت تولی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای تعیین شد که این موضوع نیز یکی از نقاط کلیدی در بحث مدیریت این مسیر است.
آقایی گفت: تجربه مشابهی نیز در محور فرودگاه وجود دارد؛ محوری به طول حدود ۳۰ کیلومتر که پیشتر در محدوده خدماتی اداره کل راهداری بود اما به شهرداری اصفهان واگذار شد و البته این واگذاری نیازمند اصلاح خط حریم و الحاق اراضی همجوار به حریم شهر بود.
وی افزود: در همین راستا، شهرداری اصفهان مکلف شد سند پهنهبندی محور فرودگاه را تهیه کند که این سند پس از اخذ مصوبات لازم، به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده و پیشنهاد مشابهی نیز برای رینگ چهارم مطرح است.
مدیرکل اجرایی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در صورت تهیه سند پهنهبندی برای محور رینگ چهارم، میتوان همانند محور فرودگاه، تکلیف محدوده خدماتی آن را مشخص کرد تا به صورت شفاف تعیین شود که مسئولیت این مسیر بر عهده راهداری یا شهرداری اصفهان است.




نظر شما