به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدحمید پورمحمدی امروز _پنجشنبه چهارم دی_ در نشست خبری تشریح ویژگیهای بودجه سال آینده اظهار کرد: تلاش شده با معافیتهای مالیاتی و حمایت از اقشار آسیب پذیر، فشار تورم را از دوش خانوارها برداریم.
لایحه بودجه ۱۴۰۵ با وجود جنگ سنگین اقتصادی و رعایت الزامات جدید قانون تنظیم شد
وی با اشاره به دشواریهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۵، از رعایت الزامات جدید شکلی و محتوایی در آن خبر داد و افزود: تنظیم بودجه ۱۴۰۵ کار بسیار دشواری بود. ما شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم؛ چه به خاطر تحولات بازار نفت در دنیا، چه به خاطر خشکسالیهای گذشته، و چه به دلیل جنگ سنگینی که با بیگانگان در حوزه اقتصادی داشتیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: با وجود این مشکلات، دولت موفق شده است که پرداختهای خود را بهصورت منظم انجام دهد و ضمن پیشبرد امور جاری، لایحه بودجه را به موقع تنظیم و تقدیم مجلس کند.
تغییرات جدی در شکل بودجه و رعایت «حذف ۴ صفر»
پورمحمدی درباره تغییرات شکلی لایحه بودجه بیان کرد: در شکل لایحه بودجه تغییرات جدی ایجاد شد؛ اول اینکه باید در یک مرحله و در اول دیماه ارائه میشد. دوم اینکه باید فاقد حکم باشد که این امر امکانپذیر نبود، بنابراین ما قانون جدید الحاق (الحاق ۳) را دستور کار قرار دادیم.
وی گفت: بر اساس این قانون، دولت باید در تنظیم جداول، الزامات خاصی را رعایت میکرد که ما آنها را منطبق و آماده کردیم. همچنین، قانون جدید بحث حذف چهار صفر از واحد پولی را مطرح کرده بود که ما نیز این مورد را در تنظیم جداول جدید رعایت کردیم.
هدف دولت؛ بار اصلی بر دوش خود دولت باشد
معاون رئیسجمهور درباره مراحل بررسی لایحه در مجلس گفت: لایحه بودجه روز سهشنبه یا یکشنبه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت و دولت باید در مورد کلیات بودجه در آنجا دفاع کند و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.
پورمحمدی تأکید کرد: رویکرد دولت در تدوین این سند مالی، تحمل فشارها توسط دستگاههای اجرایی بوده است، دولت سعی کرد بار اصلی [شرایط سخت] بر دوش خود دولت باشد.
از بازنشستگان و کارمندان دولت بابت افزایش ۲۰ درصدی حقوق عذرخواهی میکنیم
وی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی دستمزدها در سال آینده گفت: ممکن است این رشد ۲ درصدی بودجه به خانواده دولت فشار وارد کند چه در زمینه خدماتی که دولت ارائه میدهد چه در پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان؛ بنابراین از کارمندان و بازنشستگان عذرخواهی میکنم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: هنر سازمان برنامه و بودجه این است که منابعی که در اختیارش قرار میگیرد را به بهترین شیوه توزیع کند در این شرایط فقط توانستیم ۲۰ درصد حقوق کارمندان و بازنشستگان را اضافه کنیم؛ میزان افزایش حقوق با تورم متناسب نیست سعی کردیم با افزایش معافیت مالیاتی بر حقوق این کمبود را جبران کنیم.
پورمحمدی با یادآوری اینکه این معافیت در قانون بودجه امسال ۲۴ میلیون تومان است که در لایحه بودجه سال آینده به ۴۰ میلیون تومان رسیده است، اظهار داشت: معلمان و بخش قابل توجهی از کارکنان از مالیات بر حقوق معاف خواهند بود؛ بقیه آن هم پلکانی است تا به کارمندان دولت آسیبی وارد نشود.
وی حمایت غیرمستقیم از خانوادهها و خانواده دولت، کم کردن بار سنگین تورم بر دوش مردم را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: مهمترین دغدغه کارشناسان سازمان برنامه و بودجه معیشت مردم بود که چگونه سفره مردم از ناحیه بودجه تنگتر نشود و باعث گرانی و بالاتر رفتن تورم نشود.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه پدری را که در تأمین معاش خانوادهاش در سختی هست را درک میکنیم، افزود: آنچه در توان کارشناسی بود در طبق اخلاص گذاشتیم و تلاش شده این فشارها کمتر شود.
پورمحمدی با بیان اینکه تلاش شده در لایحه بودجه نظمی ایجاد شود و عمده منابع محدود موجود به سمت باز کردن گرههای کور در توسعه کشور شود یا گشایشی در معیشت مردم ایجاد شود، اظهار داشت: مواردی چون اختصاص یارانه آراد به مردم و یا تغییر احتمالی در مورد نرخ ارز ترجیحی به عنوان پیشنهاد به مجلس مطرح شده است و طی گفت و گو با مجلس به جمع بندی خواهیم رسید.
وی خاطر نشان کرد: در این موارد اگر اختیار به دولت داده شود، دولت شرایط را بررسی خواهد کرد و اگر لازم بود، وضع موجود را ادامه میدهد و اگر نیاز بود روال را تغییر خواهد داد.
بودجه عمرانی ۶۰۰ همت از محل بودجه عمومی هست
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کشور باید رو به جلو باشد باید زیرساختهایش چه در بحث حمل و نقل عمومی چه بحث مباحثی مانند بهداشت و بیمارستان مباحثی مثل آموزش و پرورش، دانشگاه فراهم شود، این موارد را جزو اولویتهای دولت برشمرد و افزود: بحث معیشت اقشار خاص چه در حوزه دانشآموزی و چه در حوزه مناطقی که دچار آسیبهای اجتماعی که دچار آسیب هستند، مورد توجه قرار گرفته و به عدالت اجتماعی هم توجه جدی داریم.
پورمحمدی افزود: سعی کردیم همین منابع محدودی که در اختیار ما قرار میگیرد آنها را روی سه تا پایه استوار کنیم یکی اینکه تلاش کنیم بودجه منجر به افزایش قیمتها و گرانی نشود و کسر بودجه و تورم ایجاد نشود و دوم سعی کردیم مردمی که در زیر بار فشار گرانیها و مشکلات مختلفی مانند آسیبهای اجتماعی مثل بیماریها تحت فشار هستند آنها را مورد حمایت قرار بدهیم.
وی ادامه داد: در گام سوم هم سعی کردیم از گلوگاهها و گرههای حوزههای عمرانیمان را باز کنیم اگرچه بودجه عمرانی ما ۶۰۰ همت در واقع از محل بودجه عمومی هست ولی روشها و ابتکاراتی در نظر گرفته شد که این را تا حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بالا میبرد مثل اینکه از پول نفت را صرف توسعه راه آهن، کوریدورها و حمل و نقل عمومی کنیم یا به دستگاه اجازه بدهیم بخشی از اموال و داراییها و سهامی که در اختیار دارند را صرف اتمام طرحها کنند یا اینکه بخشی از درآمد اختصاصی دستگاهها را به جای اینکه هزینه جاری شود آنها را صرف کارهای عمرانی کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سعی کردیم تعدادی از دستگاههایی یا ردیفهایی که در این شرایط میتواند نباشد را حذف کنیم، سعی کردیم بعضی از ردیفهایی که باید پولی که میگیرند یک خدمتی به دولت ارائه میدهند را در دستگاههای اصلیشان ادغام کنیم که اگر منجر به خدمت یا کالایی برای مردم شدن آنها را حفظ کنیم اگر نه که حذف کنیم.
پشت صحنه بودجه ۱۴۰۵؛ از حذف ردیفهای غیر ضرور تا پرداخت به ذینفع نهایی
پور محمدی در توضیح اینکه چرا دولت مسیر محدود کردن اعتبار برخی نهادها را انتخاب کرد، اظهار داشت: بخش مهمی از بار این تصمیم ناشی از محدود کردن یا حذف هزینههایی است که در این شرایط ضروری محسوب نمیشوند.
وی تاکید کرد: برای اینکه این کار بهدرستی انجام شود، سازمان برنامه و بودجه دو سیاست جدی را دنبال میکند؛ سیاست نخست این است که اگر قرار است دولت برای انجام یک وظیفه، بودجهای پرداخت کند، دقیقاً بداند این پول به چه کسی پرداخت میشود و در مقابل این پرداخت چه چیزی دریافت میکند؛ بهگونهای که نفع آن مستقیماً به مردم برسد. این دریافت میتواند یک خدمت یا یک کالا باشد و باید مشخص باشد از چه کسی و با چه کیفیتی خریداری میشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: دغدغه اصلی ما این بود که منابع بودجهای بهگونهای پرداخت نشود که از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شود و مانند یخی که دستبهدست میشود، بهتدریج آب برود؛ بهطوری که در نهایت، وقتی نوبت به خرید خدمت یا کالا میرسد، منابع اندکی باقی بماند. بر همین اساس، سعی کردیم این زنجیرهها را کنار بگذاریم و پرداختها را مستقیماً به آخرین حلقه یعنی همان فرد یا مجموعهای که خدمت یا کالا را تولید میکند، هدایت کنیم.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: به بیان سادهتر، ممکن است در گذشته مبلغی به یک سازمان پرداخت میشد و آن سازمان بخشی از آن را صرف تشریفات، بخشی را در بانک نگهداری میکرد و بخشی را صرف ساختمانسازی مینمود، بدون آنکه دست مردم به نتیجه واقعی این هزینهها برسد. ما این رویهها را حذف کردیم و پرداخت را مستقیماً به آخرین نفر، یعنی همان کارمند یا ارائهدهنده خدمت انجام میدهیم. به این فرد یا مجموعه، «ذینفع نهایی» میگوئیم و تلاش ما بر حذف تمامی واسطهها متمرکز شده است. این رویکرد در حوزه حقوق و بازنشستگی عمدتاً در سال جاری اجرایی شده است.
پورمحمدی در عین حال تاکید کرد: با این حال، در مورد برخی دستگاهها و نهادهایی که منابعی از دولت دریافت میکنند، هنوز پول در همان حلقههای واسطهای متوقف میشود و مشخص نیست ذینفع نهایی چه کسی است. بنابراین، در بودجه سال آینده تلاش اصلی ما این است که این آخرین حلقه را شناسایی کنیم و پرداختها مستقیماً به آن انجام شود؛ یعنی واسطهها حذف شوند.
وی افزود: در این چارچوب، اگر نهادی فرهنگی مدعی است که اثری فرهنگی تولید کرده، باید مشخص کند چه اثری، با چه کیفیتی و با چه هزینهای تولید شده است. لزوماً هم ضرورتی ندارد که دولت این اثر را حتماً از همان نهاد خریداری کند؛ اگر فرد یا مجموعهای دیگر، اثری بهتر با هزینه کمتر ارائه دهد، طبیعتاً انتخاب دولت به سمت او خواهد رفت. ملاک، شناسایی تولیدکننده نهایی و پرداخت مستقیم به اوست. همین منطق درباره تولید آثار فاخر، فیلم و سایر محصولات فرهنگی نیز حاکم است.
معاون رئیس جمهور اظهار داشت: بهطور کلی، در دستگاههایی که مأموریت ذاتی دولت محسوب نمیشوند و دولت صرفاً به آنها کمک میکند، موضوع «ذینفع نهایی» و حذف واسطهها بهصورت جدی در دستور کار بودجه قرار گرفته است. اگر به این موضوع بهصورت عمودی نگاه کنیم، مشاهده میشود که منابع در بخشهای مختلف متوقف میشوند و ممکن است صرف امور دیگری شوند، بدون آنکه کالایی یا خدمتی تولید شود؛ این یکی از محورهای اصلی اصلاحات است.
پورمحمدی با بیان اینکه اصلاح دوم به خودِ فلسفه تداوم برخی نهادها بازمیگردد، توضیح داد: ممکن است نهادی در مقطعی از زمان ضرورت داشته باشد، اما امروز که کشور در تنگنای معیشتی قرار دارد و مردم، کارمندان و بازنشستگان انتظار بهبود در پرداختها را دارند، این سوال مطرح است که آیا ادامه حیات چنین نهادی همچنان ضروری است یا باید بهتدریج از چرخه حمایت خارج شود.
وی افزود: در همین راستا، حدود ۱۳۶ ردیف اعتباری که از دولت منابع دریافت میکردند، مورد بازنگری قرار گرفتند؛ بخشی از آنها بهطور کامل حذف شدند. علاقهمندان میتوانند با مقایسه لایحه بودجه سال گذشته و امسال، بهراحتی مشاهده کنند که تعداد قابل توجهی از این ردیفها دیگر وجود ندارند و فهرست آنها بهصورت شفاف در جداول بودجه قابل دسترسی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: به همین دلیل، اخلاقی نمیدانم که در اینجا به یک دستگاه خاص اشاره مستقیم کنم، اما بهسادگی میتوان این فهرست را در اسناد بودجه مشاهده و بررسی کرد. تمام این موارد بهصورت رسمی منتشر شده و در جداول بودجه درج شده است و در صورت نیاز، آدرس آن نیز قابل ارائه است.
باید بودجه دولت صرف اولویتها شود
پورمحمدی اظهار داشت: در خصوص بودجه بعضی از موسسهها ابهام داشتیم که آیا اینها واقعاً در این شرایط خدمتی به کشور میکنند یا نه اصلاً آن خدمت چه هست زیرا باید بدانیم تا بابت آن پول بدهیم، اینها را موقتاً زیر دستگاه اصلی آوردیم و گفتیم که ما به آنها دیگر پول نمیدهیم این پول در اختیار شماست شما باید بگویید از این مؤسسه چه خدمتی انجام میشود و اگر آن خدمت خدمتی بود که گرهای از کار مردم باز میکرد خوب ما سال آینده ادامه میدهیم اگر نتوانند اثبات کنند که اثر وجودیشان در این شرایط برای کشور چیست طبیعتاً آنها هم حذف میشوند.
وی با بیان اینکه هنوز گام اول هستیم و قطعاً در سال آینده این روال را سختگیرانهتر میکنیم، اظهار داشت: در خیلی از مسائل برای سازمان برنامه بودجه فقط معیار پول نیست که چقدر صرفهجویی شده بلکه فرهنگ، رویه، تغییر جهت و ریل گذاری است.
معاون رئیس جمهور اظهار داشت: در مورد بنزین ما تغییراتی داریم خیلیها میگفتند این چه نوع اصلاحاتی که شما برای ۲,۰۰۰ تومان انجام دادید در حالی که بنزین را خودتان ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان وارد میکنید در حالی که برای ما مهم نتایج بود که میبینیم چه میزان گرایش به سمت انرژی پاک پیدا میشود خودروها برای گازسوز شدن میروند، تعرفهها به سمت خودروهای هیبریدی و موتور سیکلتهای برقی جهت پیدا میکند.
پورمحمدی افزود: اصلاً برای ما رقم مهم نیست بلکه باید بودجه دولت صرف اولویتها شود این اولویت سلامت مردم، آموزش فرزندان و امنیت مملکت است. بنابراین بقیه مواردی که در واقع الان جز مأموریتهای اصلی دولت نیستند جا خشک کردن است.
درآمد واهی تورم زیادی را بر مردم تحمیل میکرد
وی با تاکید بر اینکه درآمد واهی تورم زیادی را بر مردم تحمیل میکرد، گفت: در سالهای گذشته بخشی از هزینهها به دولت تحمیل شده که امکان آن نیست به راحتی جلوی آن گرفته شود؛ برای مثال باید ۶ میلیارد دلار باید صرف واردات بنزین شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سالهای گذشته حجم تولید و صادرات کشور بیشتر بود و الان به خاطر آنکه عمده نفتی که تولید میشود همین جا باید تبدیل به فرآورده شود و مصرف شود درآمد دولت محدود شده است، گفت: بنابراین بودجه در این تنگنا باید به گونهای برنامه ریزی شود که درآمدها را واهی نبینیم تا منجر به تورم در سال آینده نشود.
پورمحمدی افزود: در این شرایط باید برخی از هزینههایی که درآمد را میبلعد و اجازه نمیدهد حقوق کارمند و بازنشسته را بالا ببریم، محدود کنیم.
توضیحات پورمحمدی درباره کاهش یا افزایش بودجه برخی نهادها و سازمانها
معاون رئیس جمهور درباره بودجه برخی نهادها و سازمانها گفت: در مورد نهادها، رشد بودجه برخی ردیفها بالا بود اما ردیفهای مستقل تجمیع شدند یا حذف شدند تا شفافیت و نمایش دقیق منابع دولتی ممکن شود. چند ردیف نخست کاهش یافته یا بهطور کلی حذف شدهاند و برخی دیگر جمعآوری شدند تا مبلغ کل دریافتی از دولت مشخص باشد. اکثر این تغییرات، رشد برخی بخشها منفی یا بدون رشد بوده و رقم دقیق آنها شفاف و نمایان شده است.
پورمحمدی ادامه داد: در مورد مالیات تصور عمومی این است که دولت ناگهان کسری بودجه دارد و مالیاتی را افزایش میدهد. اما وجود یک جدول ۷۰ آیتمی توضیح میدهد که سود شرکتها، سال قبل، سودآوری در بورس، میزان صادرات و غیره چگونه است و این محاسبات بدون توسل به اقدامات عجولانه و بهصورت گامبهگام انجام میشود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: معافیتهای فعلی مالیاتی برای بخشهای کسبه و افراد کمدرآمد وجود دارد و بخشی دیگر از مالیاتها بهطور کامل گرفته نمیشود؛ برخیها هم که باید پرداخت کنند، بر اساس محاسبات سازمانی تعیین میشود و سازمان برنامه و سازمان مالیاتی بر سر تعدیل ارقام به توافق میرسند.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین تعیین ارقام بودجه به معنای امر دلخواه یا دستکاری نیست و هر آیتم باید با دستاندرکاران مربوطه در سازمان مالیاتی، دستگاه اجرایی و سازمان برنامه بررسی و توافق شود.
پورمحمدی با بیان اینکه یکی از دلایل رشد ۴۰ درصدی مالیات سقف گذاشتن برای معافیتهای نامحدود است، گفت: ۲ هزار همت معافیت مالیاتی است اما مقداری مسقف شده تا ۱۰۰ درصد نباشد.
نحوه تقسیم درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده
معاون رئیس جمهور درباره درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده توضیح داد: ۲۱۰۰ همت از درآمد فروش نفت برای بودجه برداشته میشود که بخشی برای بودجه دفاعی، و یک قسمت برای واردات بنزین است یک قسمت هم برای بازپرداخت بدهیهای سرمایهگذاری بر روی پروژههای نفتی کسر میشود، ۱۴.۵ درصد آن هم بودجه وزارت نفت است یک قسمت از آن هم به صندوق توسعه ملی میرود و نهایتاً یک بخش هم به دولت داده میشود که در لایحه بودجه ۲۶۰ همت است.
پورمحمدی با بیان اینکه مبلغی که دولت برمیدارد برای تأمین ارز واردات کالاهای اساسی و دارو است و با ارز ۲۸,۵۰۰ تومان محاسبه میشود، گفت: موضوع یارانهها بحثی نیست که دولت بخواهد به تنهایی تصمیم بگیرد؛ پرداخت یارانه با درآمدهای موهومی کار اخلاقی نیست اگر قرار است یارانه پرداخت شود باید درآمد آن دیده شود اصلاً شدنی نیست که بگوییم یارانه میدهیم ولی درآمد آن مشخص نباشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: برای ایجاد درآمد کالابرگ یا باید بگوییم بنزین وارد نمیکنیم و به جای آن پولش را به مردم بدهیم یا آنکه بگوییم آرد ۹۰۰ تومانی برای تهیه نان به نانواها ندهیم تا نان با ۲۰ تا ۳۰ برابر قیمت فعلی به مردم داده شود و به جای آن پولش را به مردم بدهیم.
حمل و نقل ریلی و توسعه کریدورها در اولویت دولت
پورمحمدی با بیان اینکه علاوه بر بودجه ۶۰۰ همتی بخش عمرانی، بودجه جداگانه ای برای توسعه حمل و نقل ریلی و کریدورها دیده شده تا تحرک جدی به این بخش داده شود و به کشورهای اطراف متصل شود، اظهار داشت: در مولد سازی به دستگاههایی که طرحهای نیمه تمام دارند، اجازه داده شد تا ۱۳۰ همت اموال مازاد خود را با پیمانکاران تهاتر کند.
وی افزود: به دستگاههایی که درآمدهای اختصاصی دارند اجازه داده شد تا ۱۰۰ همت از درآمدهای خود را به جای آنکه صرف هزینههای جاری کنند، به امور عمرانی اختصاص دهن ضمن آنکه اسال بحث قیر رایگان در بودجه دیده شد تا از این محل نیز ۲۵ همت صرف امور عمرانی دستگاهها شود.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: کار مهمتر بحث مشارکت عمومی خصوصی است بسیاری از آزاد راهها به دلیل ارزان بودن عوارض مورد اقبال بخش خصوصی برای مشارکت نمیشد اما به دلیل منطقی شدن نرخ عوارض آزادراهی بخش خصوصی انگیزه زیادی برای ورود به آن دارد.
شرکتهای دولتی هم مالیات و هم سود سهم به دولت میدهند
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت نه تنها پولی به شرکتهای دولتی نمیدهد بلکه مالیات و سود سهم هم از آنها دریافت میکند، اظهار داشت: در خصوص بودجه شرکتهای دولتی باید گفت که دولت پولی به آنها نمیدهد بلکه در پایان سال پولی هم از آنها میگیرد؛ حتی هر ماه دولت از شرکتهای دولتی مالیات هم میگیرد دوم اینکه سودشان را هم باید به دولت بدهند که دولت این پول را از آنها میگیرد.
وی افزود: به عنوان مثال بانک ملی یک شرکت دولتی است یا مثلاً ایمیدرو یا شرکت بازرگانی دولتی به شمار میرود؛ اینها از دولت پولی نمیگیرند بلکه دخل و خرجشان را خودشان اداره میکنند؛ حتی به دولت رقمی به عنوان سود سهم یا مالیات پرداخت میکنند.
افزایش بیش از ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد یعنی حرکت به سمت چاپ پول و در نتیجه ایجاد تورم
پورمحمدی در مورد حقوق و دستمزدها توضیح داد: وقتی کل بودجه را ۲ درصد رشد دادهایم و حقوق و مزایا هم سرجمع ۲۰ درصد رشد مییابد، یعنی که دولت به شدت خود را تحت فشار قرار داده است. اگر درآمد بیشتری داشتیم باز هم علاقه مند بودیم حقوق و دستمزد کارمندان و بازنشستگان را افزایش دهیم اما وقتی درآمد نداشته باشیم یعنی باید به سمت چاپ پول برویم یعنی ایجاد تورم میکند و مردم را آزار میدهد.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: به جای افزایش حقوق معافیت مالیاتی حقوق را افزایش دادیم یعنی در قانون بودجه امسال اگر کسی ۲۴ میلیون تومان حقوق بگیرد از مالیات بر حقوق معاف است ولی در بودجه سال آینده اگر کسی کمتر از ۴۰ میلیون تومان حقوق بگیرد از مالیات بر حقوق معاف خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه ۴۸ درصد کارمندان دولت را معلمان تشکیل میدهند که همه آنها از مالیات بر حقوق معاف خواهند بود، افزود: از ۵۲ درصد باقیمانده نیز ۷۰ درصد آنها از مالیات بر حقوق معاف خواهند بود.
وی ادامه داد: کسی حقوق ۴۰ تا ۶۰ میلیونی داشته باشد تنها ۱۰ درصد آن را مالیات میدهد بنابراین سعی کردیم آن رقمی که قرار بود روی حقوقها گذاشته شود را به عنوان معافیت مالیاتی در نظر گرفتیم و خالص دریافتی را به کارمندان پرداخت خواهیم کرد.
پورمحمدی با بیان اینکه سایر کمکها هم جداگانه به کارمندان ارائه خواهد شد، گفت: ممکن است درآمد نفتی نسبت به ماه قبل یا سال قبل از آن افزایش پیدا کند ما الان دنبال این موضوع نیستیم بلکه کل رقم یک سال را لحاظ میکنیم و از ژورنالهای معتبر بینالمللی قیمت سال آینده نفت را استعلام میکنیم.
وی افزود: همچنین رقم دقیق تولید نفت را محاسبه خواهیم کرد و اینکه چه بخشی از استخراج نفت برای تولید فرآورده به پالایشگاهها میرود و چه بخشی از آن را باید صادر کنیم سپس بر اساس این محاسبات یک موضوع کلان یک ساله را با برآوردهای دقیق لحاظ میکنیم.
بودجه را با توجه به نگرانیهای محتمل آینده سخت بستیم
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از دلایل رشد محدود بودجه در سال آینده، محدودیتهای محتمل است، اظهار داشت: باید آینده را با دقت و با اطمینان گامهایمان را برداریم که کشور را دچار آسیب نکند ممکن است ما در سال آینده تغییر و اصلاح بودجه بدهیم و پرداختها را بیشتر کنیم ولی الان ما باید خودمان را برای هر شرایطی آماده کنیم.
پورمحمدی ادامه داد: یکی از دلایل اینکه بودجه را سخت بستیم حواسمان به نگرانیهای محتمل آینده باشد. دولت سناریوهای مختلفی از بدبینانه تا خوشبینانه تنظیم کرده است.
وی یادآور شد: در سال گذشته با شروع کار آقای ترامپ، سازمان برنامه بودجه تیم کارشناسی را جمع کرد و یک برنامهای را برای شرایط نامناسب تنظیم کرد. این بسته برای شرایط اضطراری و با برگزاری جلسات مکرر با حضور همه دستگاهها آماده شد به گونهای که در خرداد امسال و زمانی که جنگ شروع شد به فوریت در همان روز بر اساس آن بسته کارها انجام شد.
وی ادامه داد: از ابتدای جنگ کارگروههای دولت تشکیل و حوزه اقتصادی به سازمان برنامه بودجه داده شد و چون از قبل سناریو را آماده کرده بودیم، میدانستیم که چه چیزی را باید ذخیره کنیم و چه اقدامی باید انجام شود و وظیفه هر دستگاه مشخص بود به طوری که به اتکای آن بسته، یک مصوبه از هیأت وزیران در همان روزهای نخست گرفته شد به طوری که شاهد تشویش در عرصه خدمات و ارائه کالاهای عمومی به مردم نبودیم.
وی افزود: در ایام جنگ گروهی در همین سازمان برنامه هر روز رصد وضعیت بنزین و کالاهای اساسی را انجام میداد تا خدمات عمومی به بهترین شیوه در آن شرایط جنگی ارائه شود و در این مسیر مردم هم همراهی داشتند.
معاون رئیس جمهور اظهار داشت: دولت چون برنامه داشت، دچار مشکل نشد؛ از اول صبح تیم شورای معاونان سازمان برنامه تشکیل میشد و با اتکا به خبرهای شب قبل مدیران استانی و اتاقهای بازرگانی دستگاههای مربوطه با فوریت موارد را پشتیبانی میکردند و نهادهایی مانند هلال احمر، بیمارستانها، اورژانسها در خط مقدم بودند تا بتوان اضطراب مردم را کم کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکمید کرد: اعداد و ارقام بودجه سال آینده نیز با همین نگاه کردن به آینده و رعایت احتیاطها تنظیم شده است ممکن است سال آینده بودجه را با روش جدیدی بدهیم ولی الان ناگزیریم با کمی احتیاط جلو برویم.




نظر شما