کره‌جنوبی دومین قطار سریع‌السیر جهان را ساخت

کره‌جنوبی از فناوری‌های کلیدی قطار EMU-370 رونمایی کرد که با سرعت عملیاتی ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت، موتور ۵۶۰ کیلوواتی، مقاومت ۱۰ درصدی کمتر و نویز ۲ دسی‌بل پایین‌تر از موتور کی‌تی‌ایکس چئونگ‌ریونگ، دومین قطار سریع‌السیر جهان پس از CR450 چین می‌شود و زمان سفر بین سئول-بوسان را به ۱۱۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کره‌جنوبی از فناوری‌های کلیدی قطار سریع‌السیر EMU-370 رونمایی کرد که با سرعت عملیاتی ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت، دومین قطار سریع‌السیر جهان پس از CR450 چین خواهد بود و زمان سفر سئول به بوسان را به حدود ۱۱۰ دقیقه کاهش می‌دهد. وزارت زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل این کشور روز دوشنبه بیست‌ودوم دسامبر ۲۰۲۵ اعلام کرد که توسعه شش فناوری اصلی این پروژه ملی از آوریل ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۵ با رهبری مؤسسه تحقیقات راه‌آهن و مشارکت هفت سازمان عمومی و خصوصی به پایان رسیده و حدود ۲۲.۵ میلیارد وون (۱۵.۲۳ میلیون دلار) سرمایه‌گذاری جذب کرده است.

قلب تپنده EMU-370، موتور کششی ۵۶۰ کیلوواتی است که با مینیاتوری‌سازی، ادغام پرتراکم اجزا، خنک‌سازی بهبودیافته و عایق‌بندی پیشرفته، ۴۷.۴ درصد قدرتمندتر از موتور ۳۸۰ کیلوواتی کی‌تی‌ایکس چئونگ‌ریونگ (KTX-Cheongryong) عمل می‌کند. مقاومت حرکتی بیش از ۱۰ درصد و آیرودینامیکی به واسطه طراحی صاف‌تر و کاهش برآمدگی سقف واحد تهویه، ۱۵.۱ درصد نسبت به مدل قبلی کاهش پیدا کرده؛ در حالی که شتاب لرزش جانبی بیش از ۳۰ درصد با تعلیق بهینه‌شده شامل فنرهای هوایی و دمپرها روی یک بویه موتوردار کم شده است. نویز داخلی نیز با ساختارهای اکسترودشده کف و دیواره‌ها، فناوری‌های عایق‌بندی صوتی و هوابندی بومی‌سازی‌شده برای اتصالات واگن‌ها دو دسی‌بل کمتر و استانداردهای ارزیابی عملکرد و ایمنی برای بدنه، ترمز، پیشرانه و سیگنالینگ تدوین شده است.

تولید واگن‌ها از سال آینده آغاز، تست‌ها از ۲۰۳۰ و بهره‌برداری تجاری پس از ۲۰۳۱ کلید می‌خورد؛ در حالی که CR450 چین در حال آزمایش سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت است و تا ۲۰۲۷ تجاری می‌شود، انواع فرانسوی، آلمانی و ژاپنی نیز با حدود ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت مورد آزمون قرار دارند. کره‌جنوبی همزمان با این طرح شریک استراتژیک بازسازی اوکراین در راه‌آهن سریع‌السیر، تحرک هوشمند و انرژی سبز می‌شود؛ معاون نخست‌وزیر اوکراین با بانک صادرات-واردات کره و صندوق EDCF برای تأمین مالی خرید ۲۰ قطار برقی سریع‌السیر کره‌ای دیدار کرده و هزینه بازسازی حمل‌ونقل اوکراین ۷۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

کره‌جنوبی دومین قطار سریع‌السیر جهان را ساخت

کد خبر 935187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.