مهارت‌آموزی نسل جوان به‌عنوان اولویت محوری در برنامه‌های آموزشی قرار گیرد

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه مهارت‌آموزی نسل جوان باید به‌عنوان اولویت‌محوری در برنامه‌های آموزشی قرار گیرد گفت: آموزش‌های کاربردی و سازگار با نیازهای امروز جامعه، نه تنها سطح کارآمدی افراد را افزایش می‌دهد، بلکه اعتماد به نفس و امید به آینده را در آن‌ها تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی صبح امروز _سه‌شنبه دوم دی_ در دیدار با مدیرکل و شماری از مدیران آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فناوری در عصر حاضر، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در عرصه‌های مختلف زندگی انسان پیدا کند.

وی افزود: یکی از حوزه‌هایی که بیشترین تأثیر را از این فناوری می‌پذیرد، نظام آموزشی و فرایند یادگیری در مدارس است.

امام جمعه اراک تصریح کرد: بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش، نه تنها می‌تواند کیفیت تدریس را ارتقا دهد، بلکه زمینه توانمندسازی مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را نیز فراهم می‌کند.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی عنوان کرد: استفاده از این ابزار قدرتمند باید همواره با رعایت معیارهای اخلاقی، تربیتی و منطبق با ارزش‌های اسلامی همراه باشد تا مسیر تعالی انسانی و تربیتی دانش‌آموزان حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی قادر است فرآیندهای یادگیری را شخصی‌سازی کند، به این معنا که هر دانش‌آموز بر اساس توانایی‌ها، نیازها و علایق خود مسیر آموزشی ویژه‌ای را طی کند، این امر موجب می‌شود یادگیری اثربخش‌تر و عمیق‌تر شود و دانش‌آموزان بتوانند با انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری در مسیر تحصیل گام بردارند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی عنوان کرد: همچنین، هوش مصنوعی امکان مستندسازی پیشرفت تحصیلی را فراهم می‌کند و معلمان می‌توانند با تحلیل داده‌های آموزشی، نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان را شناسایی کرده و برنامه‌های آموزشی متناسبی طراحی کنند. آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی ادامه داد: با وجود این مزایا، باید توجه داشت که حفظ کرامت انسانی و رعایت حریم‌های اخلاقی در تعاملات آموزشی، از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید قربانی سرعت و کارآمدی فناوری شود.

وی گفت: از سوی دیگر، نظام آموزشی مبتنی بر ارزش‌ها نیازمند نظارت‌های اخلاقی و مقرراتی دقیق است تا از انحرافات احتمالی جلوگیری شود.

امام جمعه اراک تصریح کرد: توسعه مهارت‌های قرآنی، تقویت روحیه رقابتی سالم و پرورش تفکر نقاد از جمله اهدافی است که باید در چارچوب استفاده از هوش مصنوعی دنبال شود.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی افزود: تبلیغ دین و ارزش‌های اخلاقی نیز تنها با حفظ آداب و شعائر محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند تقویت زیرساخت‌های آموزشی و توانمندسازی هم‌نوعان است، در این مسیر، هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای تسهیل یادگیری مفاهیم دینی و اخلاقی عمل کند و جوانان را در سایه علم و معرفت به سوی تصمیم‌گیری‌های بهتر و مسیر اخلاقی سالم‌تر هدایت کند.

وی اظهار کرد: مهارت‌آموزی نسل جوان باید به‌عنوان اولویت محوری در برنامه‌های آموزشی قرار گیرد، آموزش‌های کاربردی و سازگار با نیازهای امروز جامعه، نه تنها سطح کارآمدی افراد را افزایش می‌دهد، بلکه اعتماد به نفس و امید به آینده را در آنان تقویت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: ارتقای مهارت‌های عملی و حرفه‌ای، فرصت‌های شغلی پایدار را برای جوانان فراهم می‌کند و آنان را در برابر آسیب‌های اجتماعی مقاوم‌تر می‌کند.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی افزود: مهارت‌آموزی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی ایفا کند و با هدایت جوانان به فعالیت‌های مثبت، زمینه کاهش بیکاری و افزایش بهره‌وری اجتماعی را فراهم کند.

وی گفت: هم‌سو کردن آموزش با الزامات بازار کار نیز یکی از ضرورت‌های اساسی در عصر حاضر است، هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل نیازهای بازار و ارائه مسیرهای آموزشی متناسب، دانش‌آموزان را برای ورود به عرصه‌های شغلی آماده کند.

امام جمعه اراک تاکید کرد: این هم‌سویی میان آموزش و بازار کار، مسیر رشد و توسعه فردی و اجتماعی را هموار و جامعه را به سوی آینده‌ای پایدار و اخلاقی هدایت می‌کند.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی افزود: هوش مصنوعی اگر با رویکردی اخلاقی، تربیتی و منطبق با ارزش‌های اسلامی به کار گرفته شود، می‌تواند به ابزاری مؤثر برای ارتقای کیفیت آموزش و توانمندسازی مهارت‌آموزی در مدارس تبدیل شود.

وی ادامه داد: این فناوری نه تنها یادگیری را شخصی‌سازی و اثربخش‌تر می‌کند، بلکه با تقویت مهارت‌های کاربردی و اخلاقی، زمینه رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان و جامعه را فراهم می‌کند.

کد خبر 935020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.