به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، اصغر باقریفر امروز _دوشنبه یکم دی_ در نشست رسانهای با خبرنگاران اظهار کرد: خط یک از سال ۱۳۸۰ آغاز شده و در سه فاز عملیاتی شده است. در دوره ششم شوراها، توجه ویژه به حوزه حملونقل درونشهری بهویژه قطار شهری، شده، بودجهها نیز تا چهار برابر، افزایش و حملونقل پاک مورد تاکید شورای شهر و مدیریت شهری قرار گرفته است.
وی افزود: برنامهریزی شده است تا اواخر سال ۱۴۰۵، ۱۰ کیلومتر از فاز نخست خط دو قطار شهری تبریز مورد بهرهبرداری قرار گیرد. در خصوص تنها کریدوری که موجب کاهش ترافیک میشود، کریدور شمال به جنوب است که از ترمینال تبریز، آغاز و به شهرک رضوانشهر منتهی میشود. این اقدامات به همت شورای شهر تبریز و مدیریت شهری انجام شده است. همچنین در خصوص خط چهارم قطار شهری، این خط به شکل روسطحی و تراموا است که براساس موافقت شهردار تبریز تا سال ۱۴۰۵ بودجه آغاز عملیات این خط بودجهریزی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه موضوع فاینانس در سال ۱۳۹۳ مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع در سال ۱۳۹۴ در سفر ریاست جمهوری وقت، مطرح و از سوی شورای شهر و مدیریت شهری مورد تاکید قرار گرفت. سپس، با تغییر ریاست جمهوری آمریکا و تشدید تحریمها و تغییر دوره شوراها در کشور، این موضوع مدتها مسکوت باقی ماند. در دوره جدید مدیریت شهری و استان، این موضوع مجدد مورد توجه قرار گرفت که تلاش میشود تا پایان سال جاری، موضوع فاینانس به اتمام برسد. در خصوص تضامین این فاینانس ۴۲۰ میلیون دلاری، ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداری تبریز است که سهم شهرداری شامل ترکیبی از وثیقههای مختلف است.
باقریفر عنوان کرد: راهکارهایی جهت تشویق شهروندان به استفاده از مترو، ارائه خدمات رایگان در ایام خاص نظیر آلودگی هوا، برگزاری تورهای آموزشی، حملونقل ترکیبی و بازدیدهای دانشجویان از دانشگاههای استان از اقدامات تشویقیِ سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز جهت استفاده بیش از پیش از قطار شهری تبریز در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: از علل کُندی انجام عملیات مرتبط با قطار شهری تبریز میتوان به تأمین منابع و جابهجایی تأسیسات شهری نظیر آب، برق و گاز اشاره کرد که بر زمانبندی پروژههای در حال انجام، تأثیر میگذارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز تصریح کرد: در خصوص استفاده از ایستگاههای مترو در حوزه پدافند غیرعامل نیز اکنون بر اساس ابلاغیه سازمان پدافند غیرعامل کشور، الزاماتی در خصوص احداث پناهگاه در مترو تکلیف شده است که در مسیر رعایت موارد مربوطه، اهتمام ورزیده شد. همچنین سامانه جدیدی در خصوص آمارگیری تعداد مسافران به صورت روزانه در حال راهاندازی است.
تور رسانهای شهرداری تبریز در سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز
خط دو یکی از پروژههای فعال است که فاز نخست آن شامل ایستگاههای قراملک تا میدان دانشسرا بوده که حفاری آن تمام شده است. همچنین فاز سوم این خط، از جنب ماهی باغمیشه تا میدان دانشسرا است که حفاری آن در حال اتمام است و طول مسیر این خط، ۲۲/۴ کیلومتر است.
همچنین، مدت اولیه قرارداد خط دو قطار شهری تبریز هفت سال بوده و مبلغ اولیه قرارداد آن ۵۵۳ میلیارد تومان به علاوه ۳۸۰ میلیون یورو و مصوبه شورای عالی فنی کشور در خصوص اعمال تعدیل به بخش ریالی است. از اهداف اجرای طرح خط دو قطار شهری تبریز میتوان به صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندههای زیست محیطی، کاهش زمان و هزینه سفر شهروندان اشاره کرد. همچنین میزان جابهجایی ۵۰۰ هزار مسافر به صورت روزانه و میزان جابهجایی ۱۴۵ میلیون مسافر به صورت سالانه، از اهداف دیگر این طرح است.
در این تور، پروژه خط دو قطار شهری تبریز مورد بازدید خبرنگاران تبریزی قرار گرفت. که در نخستین مرحله از تور رسانهای شهرداری تبریز، ایستگاه هشت خط دو قطار شهری تبریز در میدان دانشسرا (روبهروی استانداری) مورد بازدید قرار گرفت. خط دو شامل ۲۰ ایستگاه است که ایستگاه هشت خط دو قطار شهری تبریز در چهار طبقه در حال احداث و برخوردار از دیوار دیافراگمی است. این ایستگاه، ۵۲ درصد پیشرفت دارد که در اواخر سال آینده این خط با پنج ایستگاه عبوری مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
همچنین حفاری فاز دو از دانشسرا تا باغمیشه در شرف اتمام است که نیمکیلومتر تا اتمام آن، باقیمانده است که تا پایان سال جاری، این امر محقق خواهد شد.
در ادامه، ایستگاه سه (ایستگاه دامپزشکی) خط دو قطار شهری تبریز مورد بازدید اصحاب رسانه قرار گرفت که به اعتقاد مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز، امید است در اواخر سال ۱۴۰۵ از ۱۰ کیلومتر، پنج ایستگاه و سه ایستگاه عبوری بهرهبرداری شود. همچنین پیش از این، حفاری ایستگاههای یک تا هشت انجام شده است.
در ادامه، ایستگاه شهرک امام خط دو قطار شهری کلانشهر تبریز مورد بازدید قرار گرفت که از طریق تونل زیرزمینی به ایستگاه سه خط دو قطار شهری متصل میشود.
در پایان تور، خبرنگاران تبریزی از ایستگاه یک خط سه قطار شهری تبریز بازدید کردند. این پروژه، در امتداد شمالی و جنوبی شهر تبریز و دارای ۱۰ ایستگاه در حال اجرای عملیات عمرانی است که طول آن ۱۰ کیلومتر و از ترمینال بزرگ تبریز، جنب بزرگراه شهید کسایی، آغاز و با عبور از جنب بیمارستان عالینسب تبریز به شهرک رضوانشهر منتهی میشود. همچنین خط سه قطار شهری تبریز، با خطوط یک، دو و چهار تبادل مسافر خواهد داشت.
همچنین یک دستگاه TBM در حال انجام عملیات حفاری است که دستگاه دوم نیز پس از انجام عملیات اورهال، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. برآوردها حاکی از عملیات حفاری خط سه قطار شهری تبریز طی سه سال است که اعتبار اولیه بهروز شده برای حفاری این خط حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و در شرایط کنونی، تکمیل کامل این خط به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.




نظر شما