بحران سرقت خودروها در آمریکا، هیوندای و کیا را به دردسر انداخت

هیوندای و کیا پذیرفتند بیش از ۹ میلیون خودرو را رایگان تعمیر کنند تا بحران «Kia Boyz» پایان یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از د ورج، شرکت‌های هیوندای و کیا پس از ماه‌ها فشار حقوقی و اجتماعی، سرانجام با ۳۵ ایالت آمریکا به توافقی گسترده رسیدند تا مشکل نبود فناوری ضدسرقت استاندارد در میلیون‌ها خودرو را برطرف کنند. این توافق در پی افزایش بی‌سابقه سرقت خودروهای این دو برند، به‌ویژه پس از انتشار ویدئوهای آموزشی در شبکه اجتماعی TikTok، صورت گرفت.

از سال ۲۰۲۱، موجی از سرقت خودروهای هیوندای و کیا در آمریکا آغاز شد. ویدیوهایی که در TikTok منتشر شد نشان می‌داد چگونه می‌توان با یک پیچ‌گوشتی و کابل USB خودروهای فاقد سیستم engine immobilizer را به‌سرعت روشن کرد. این روند به شکل‌گیری گروه‌های موسوم به «Kia Boyz» انجامید که عمدتاً نوجوانان بودند و خودروها را برای تفریح و رانندگی خطرناک می‌دزدیدند.

طبق آمار، در شهر مینیاپولیس میزان سرقت خودروهای هیوندای و کیا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بیش از ۸۳۶ درصد افزایش یافت. در ایالت نیوجرسی نیز این خودروها تنها ۶.۵ درصد از کل خودروها را تشکیل می‌دادند، اما حدود ۱۹ درصد از کل سرقت‌ها مربوط به آن‌ها بود.

نصب رایگان محافظ سیلندر استارت تقویت‌شده با روی برای خودروهای مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ که فاقد سیستم ضدسرقت بودند ،تعهد به تجهیز تمامی خودروهای آینده به فناوری استاندارد engine immobilizer، پرداخت غرامت به مالکان خودروهایی که در جریان سرقت آسیب دیده‌اند و کمک مالی به ایالت‌ها برای پوشش هزینه‌های تحقیق و پیگیری قضائیاز جمله اهداف این طرح است. هزینه کلی این طرح ممکن است بیش از ۵۰۰ میلیون دلار باشد. مالکان خودروهای مشمول از اوایل سال ۲۰۲۶ اطلاعیه دریافت خواهند کرد و یک سال فرصت دارند تا خودروهای خود را در نمایندگی‌های رسمی تعمیر کنند. این بحران نه تنها خسارت مالی سنگینی به مالکان وارد کرد، بلکه به بروز تصادفات مرگبار نیز انجامید. در یک مورد، یک خودروی کیا دزدیده‌شده با خودروی دیگری برخورد کرد و جان یک زن را گرفت. این پرونده‌ها فشار زیادی بر مقامات ایالتی وارد کرد تا خودروسازان را مجبور به اقدام فوری کنند.

کیت الیسون، دادستان کل مینه‌سوتا که رهبری این پرونده را برعهده داشت، گفت: این بحران از اتاق هیئت‌مدیره آغاز شد، از طریق اینترنت گسترش یافت و در نهایت به نتایج تراژیک ختم شد.

هیوندای و کیا در بیانیه‌ای اعلام کردند که این توافق بخشی از تلاش‌های آن‌ها برای حمایت از مشتریان است. پیش‌تر نیز این شرکت‌ها اقداماتی همچون ارائه به‌روزرسانی نرم‌افزاری امنیتی، توزیع رایگان قفل فرمان و کمک مالی به مالکان آسیب‌دیده را آغاز کرده بودند.

کد خبر 934104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.