روزانه بیش از ۴۵ میلیارد تومان در حوزه حمل‌ونقل شهر اصفهان هزینه می‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: اگر یک محاسبه سرانگشتی انجام دهیم، متوجه می‌شویم که روزانه بیش از ۴۵ میلیارد تومان هزینه در حوزه حمل‌ونقل شهر اصفهان صرف می‌شود که عدد بسیار بزرگی است، اما این هزینه برای رسیدن به شهری با آرامش، تردد ایمن و هوای پاک ضروری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت در قسمت سی‌وپنجم از فصل هفتم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به ارقام و آمار ارائه‌شده در حوزه مدیریت حمل‌ونقل شهری اظهار کرد: ۱۶ همت مطرح شده در این باره، به‌صورت هدفمند تقسیم و جهت‌دهی شده تا نشان دهد دقیقاً چه اتفاقاتی در مدیریت حمل‌ونقل شهر اصفهان در حال رخ دادن است و تمرکز اصلی نیز بر توسعه قطار شهری قرار گرفته است.

وی افزود: هرچند ممکن است برخی اقدامات در کوتاه‌مدت به نتیجه نهایی نرسد، اما با اراده‌ای که در مجموعه مدیریت شهری و استان جاری شده، این نوید را می‌دهیم که ۵.۵ کیلومتر از اولویت اول فاز نخست خط دو مترو برنامه‌ریزی شده و در سال جاری وارد چرخه خدمت‌رسانی خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: این بخش از خط دو مترو شامل ۵ ایستگاه است که سه ایستگاه آن تبادل مسافر دارد و دو ایستگاه عبوری خواهد بود و در صورت تحقق برنامه‌ها، جابه‌جایی مسافر از ایستگاه آستانه زینبیه تا ایستگاه شاهد انجام می‌شود.

ساکت گفت: یکی از موضوعات مهم در تحقق این برنامه، تأمین ناوگان است و تمام اراده استان در این مسیر قرار گرفته تا بتوانیم ناوگان مورد نیاز را از ردیف تعهدات دولتی دریافت کنیم و مطابق بازه‌های زمانی استاندارد، بهره‌برداری آزمایشی خط ۲ قطار شهری را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: اگر یک محاسبه سرانگشتی انجام دهیم، متوجه می‌شویم که روزانه بیش از ۴۵ میلیارد تومان هزینه در حوزه حمل‌ونقل شهر اصفهان صرف می‌شود که عدد بسیار بزرگی است، اما این هزینه برای رسیدن به شهری با آرامش، تردد ایمن و هوای پاک ضروری است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما رسیدن به شهری برای زندگی است و این اقدامات، هرچند هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم، اما بسیار حائز اهمیت است و مردم باید بدانند چه حجم از برنامه‌ریزی و اقدام در این حوزه در حال انجام است.

ساکت گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی، به‌ویژه مترو، ستون اصلی کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان به‌شمار می‌رود و این همان نقطه‌ای است که سرمایه‌گذاری ۱۶ همتی نقش واقعی خود را نشان می‌دهد و می‌تواند اثرگذاری بلندمدت داشته باشد.

وی افزود: در کنار اجرای ۵.۵ کیلومتر اولویت‌دار خط دو مترو، از سایر برنامه‌های توسعه مترو نیز غفلت نشده و برنامه‌ریزی برای توسعه مسیر از میدان آزادی به سمت پل اندیشه و همچنین ادامه محور شمالی تا دانشگاه صنعتی به طول ۵.۵ کیلومتر در دستور کار قرار دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: هزینه اجرای این بخش حدود ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده و علاوه بر آن، ۹۴ میلیون یورو نیز برای تأمین تجهیزات مورد نیاز پیش‌بینی شده است که نشان‌دهنده مقیاس بزرگ سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

ساکت گفت: در حال حاضر خط یک متروی اصفهان روزانه حدود ۱۲۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند و این آمار نشان می‌دهد که توسعه مترو چه نقش مهمی در کاهش تردد خودروهای شخصی و بهبود وضعیت حمل‌ونقل شهری دارد.

وی ادامه داد: رینگ چهارم ترافیکی شهر با طول ۷۸ کیلومتر که ۱۴ کیلومتر از آن به‌عنوان هلال ترافیکی فعال است، امروز مانع ورود بیش از ۲۷۰ تن انواع آلایندگی به ریه‌های شهروندان می‌شود که این موضوع یکی از اثرات بسیار مهم این پروژه است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی روزانه ۲۰ تا ۲۱ هزار لیتر بنزین از دیگر دستاوردهای این اقدامات است و این‌ها کارنامه‌ای از اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود.

ساکت گفت: با توجه به نقش مؤثر حمل‌ونقل در کاهش آلودگی هوا، از همه ۱۶ دستگاهی که در این حوزه مسئولیت دارند دعوت می‌کنم با هم‌افزایی و همراهی بیشتر، مسیر دستیابی به شهری سالم‌تر و قابل‌زندگی‌تر را با جدیت دنبال کنند.

کد خبر 933199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.