شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

گفت‌وگو با محمدحسین واحدیان، شهردار شهرکرد، تصویری جامع از شهری ارائه می‌دهد که می‌کوشد با تکیه «فردایی بهتر» را برای شهروندانش رقم بزند؛ شهرکرد در سال‌های اخیر با محور قرار دادن مشارکت شهروندان، محله‌محوری و سرمایه اجتماعی، مسیر متفاوتی از مدیریت شهری را تجربه کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، توسعه و پیشرفت، مفاهیمی پویا و چندبعدی هستند که تنها به اجرای پروژه‌های عمرانی محدود نمی‌شوند، بلکه در پیوندی عمیق با سرمایه اجتماعی، مشارکت مردمی، نوآوری و نگاه آینده‌محور معنا پیدا می‌کنند، مدیریت شهری در دنیای امروز، زمانی می‌تواند به آبادانی پایدار دست پیدا کند که تمام ظرفیت‌های موجود از سرمایه‌های اقتصادی و انسانی گرفته تا فناوری‌های نوظهور در مسیری واحد و هدفمند به‌کار گرفته شوند.

در سالی که با شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» نام‌گذاری شده است، توجه به نقش سرمایه‌گذاری مولد در توسعه شهری اهمیتی دوچندان پیدا کرده است، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، پروژه‌های عمرانی و طرح‌های خدماتی نه‌تنها موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شود، بلکه زمینه‌ساز ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و افزایش تاب‌آوری شهر در برابر چالش‌های آینده خواهد بود، در این میان، مشارکت مردم به‌عنوان رکن اصلی توسعه، نقشی بی‌بدیل در تحقق اهداف مدیریت شهری ایفا می‌کند، مشارکتی که از همراهی در اجرای پروژه‌ها تا اعتمادسازی و همدلی اجتماعی را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر، ترویج فرهنگ وقف به‌عنوان یکی از جلوه‌های ماندگار مشارکت اجتماعی، می‌تواند پشتوانه‌ای ارزشمند برای توسعه متوازن و عدالت‌محور باشد، وقف با جهت‌دهی به منابع مردمی در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی نقشی مؤثر در آبادانی شهر و تقویت پیوند میان شهروندان و مدیریت شهری دارد و هم‌زمان بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، افق تازه‌ای پیش روی مدیریت شهری گشوده است، افقی که در آن تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر، خدمات‌رسانی هوشمندانه‌تر و مدیریت بهینه منابع، شتاب توسعه را افزایش می‌دهد.

در ادامه و برای ترسیم روشن‌تر این مسیر گفت‌وگویی با محمدحسین واحدیان، شهردار شهرکرد انجام شده که پاسخ‌های او می‌تواند تصویری دقیق‌تر از اولویت‌ها، چالش‌ها و چشم‌انداز توسعه شهری ارائه دهد.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: چشم‌انداز توسعه شهرکرد در دوره مدیریت شما چیست و چه شاخص‌هایی را برای سنجش پیشرفت شهر تعیین کرده‌اید؟

واحدیان: برای بررسی چشم‌انداز توسعه شهر شهرکرد، لازم است به این نکته توجه شود که این شهر به‌عنوان مرکز استان از ظرفیت‌های بالقوه فراوانی برخوردار است، در مسیر دستیابی به توسعه پایدار شهری ضروری است از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده کرده و آن‌ها را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کنیم.

شهرکرد به‌دلیل برخورداری از طبیعت بکر و شرایط محیطی مناسب، ظرفیت قابل‌توجهی در حوزه گردشگری دارد، ازاین‌رو، گردشگری طبیعی می‌تواند به‌عنوان یکی از پارامترهای مهم توسعه پایدار شهری مطرح شود، وجود این ظرفیت، زمینه جذب گردشگران و مسافران داخلی و بین‌المللی را فراهم کرده و در عین حال، موجب ارتقای حس تعلق شهروندان به شهر خواهد شد.

علاوه بر این، منطقه شهرکرد دارای قابلیت‌های مناسبی در حوزه کشاورزی، شیلات و تولید ماهیان سردآبی است، صنایع‌دستی نیز از دیگر ظرفیت‌های مهم شهر به شمار می‌رود؛ به‌ویژه هنر نمدمالی که شهرکرد دبیرخانه ملی آن را در سطح کشور بر عهده دارد، همچنین وجود صنایع‌دستی شاخصی همچون قفل و فرش چالشتر، در کنار ابنیه تاریخی و بقاع متبرکه می‌تواند به‌عنوان مکمل جاذبه‌های گردشگری ایفای نقش کند.

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند از طریق تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و کاهش وابستگی به منابع ملی، زمینه استقلال اقتصادی و خودکفایی شهر را فراهم آورد و در نهایت شهر را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد، نکته قابل‌توجه آن است که این نوع توسعه، آسیبی به محیط‌زیست وارد نکرده و در راستای حفظ طبیعت بکر استان خواهد بود.

وجود طبیعت دست‌نخورده، جامعه عشایری و شرایط اقلیمی خاص منطقه، فرصت مناسبی برای ایجاد اقامتگاه‌ها و تفرجگاه‌های متناسب با توپوگرافی و ویژگی‌های محیطی فراهم کرده است، همچنین برخورداری شهر از چهار فصل کاملاً محسوس، مزیتی ارزشمند در توسعه گردشگری محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، ارتفاع بالای استان نسبت به سطح دریا و کیفیت مطلوب هوای آن، ظرفیت بسیار مناسبی برای فعالیت‌های ورزشی ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که می‌تواند میزبان اردوها و تمرینات ورزشی تیم‌ها و ورزشکاران پیش از مسابقات باشد، مجموع این ظرفیت‌ها دست به دست هم داده‌اند تا زمینه توسعه گردشگری در شهرکرد فراهم شود، بر همین اساس، چشم‌انداز مدیریت شهری برای شهرکرد به‌عنوان مرکز استان، مبتنی بر تقویت گردشگری به‌عنوان یک صنعت مهم و پایدار، متناسب با ظرفیت‌های موجود شهر، ترسیم شده است.

ایمنا: اولویت نخست شما در مسیر توسعه کدام است؟ عمرانی، اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی.

واحدیان: در کنار ظرفیت‌های موجود، لازم است چشم‌انداز دیگری نیز برای شهروندان ترسیم شود و آن، ارتقای سطح کیفیت زندگی شهری است، به این معنا که افرادی که در شهر زندگی می‌کنند، از جنبه‌های مختلف فرهنگی، عمرانی، اقتصادی، ورزشی، سلامت و سایر شاخص‌های کیفیت زندگی از سطحی رضایت‌بخش و مطلوب برخوردار باشند، تحقق این هدف مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند در سطح شهر و ایجاد بسترهای لازم برای پاسخ‌گویی به‌موقع و صحیح به مطالبات شهروندان است، امری که نیازمند گرفتن سیاست‌های متنوع و متناسب با نیازهای جامعه شهری و تدوین برنامه‌های اجرایی بر مبنای آن سیاست‌هاست، مدیریت شهری شهرکرد نیز بر همین اساس، این رویکرد را در سطح شهر دنبال کرده است.

با توجه به اهمیت موضوع چشم‌انداز، ابتدا تعیین سیاست‌ها و سپس تدوین برنامه‌ها در دستور کار قرار گرفته است، در همین راستا از اواخر دهه ۱۳۹۰، تدوین سند راهبردی ۲۰ ساله شهر شهرکرد و سند عملیاتی پنج‌ساله شهرداری آغاز شد، این اسناد در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسیده و دارای مصوبه وزارت کشور هستند، از زمان تصویب، بودجه‌های سنواتی شهرداری شهرکرد بر مبنای این اسناد راهبردی و عملیاتی تنظیم شده و اجرای برنامه‌ها به‌صورت مرحله‌ای و در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و سایر بخش‌ها در حال انجام است.

به اعتقاد ما، نگاه تنها عمرانی یا فقط فرهنگی و اجتماعی به مدیریت شهری، رویکردی کامل و اثربخش نخواهد بود، با توجه به رشد روزافزون جمعیت شهری، مهاجرت به شهرها و تنوع نیازها و مطالبات شهروندان، نمی‌توان تمرکز را تنها بر یک حوزه محدود کرد، مدیریت شهری موفق، مدیریتی است که در کنار توجه به کالبد شهری و توسعه پروژه‌های عمرانی به ابعاد اجتماعی، فرهنگی و هنری نیز توجه ویژه داشته باشد.

بر همین اساس، تلاش مجموعه مدیریت شهری شهرکرد بر آن بوده است که هم‌زمان با توسعه و آبادانی شهر، برای هر برنامه و پروژه، تا حد امکان پیوست فرهنگی و هنری در نظر گرفته شود، هدف از این رویکرد، افزایش حضور و مشارکت شهروندان در فضاهای شهری است، نگاه ما این بوده که با تلفیق توسعه کالبدی شهر با ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، زمینه افزایش تعاملات اجتماعی فراهم شده و در نهایت، ارتقای کیفیت زندگی شهری و رضایت‌مندی شهروندان محقق شود.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: علت‌های اصلی بروز و تشدید معضل ترافیک در شهرکرد طی سال‌های اخیر چه بوده است؟

واحدیان: مهم‌ترین علت بروز و تشدید معضل ترافیک در شهرکرد، نبود نگاه توسعه‌محور و آینده‌نگر در برنامه‌ریزی شهری طی دو تا سه دهه گذشته بوده است، شهرکرد به‌عنوان مرکز استان و شهری مهاجرپذیر به‌صورت مستمر با افزایش جمعیت، تمرکز خدمات اداری و افزایش سفرهای درون‌شهری روبه‌رو بوده، اما هم‌زمان با این رشد، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شبکه معابر شهری متناسب با نیازهای جدید توسعه پیدا نکرده است، تمرکز بیشتر بر حفظ وضعیت موجود و کم‌رنگ بودن رویکرد توسعه‌ای در نهایت موجب شد در دهه اخیر شبکه ترافیکی شهر پاسخگوی حداقل نیازهای تردد شهروندان نباشد و شهر با گره‌های جدی ترافیکی روبه‌رو شود.

ایمنا: مدیریت شهری شهرکرد برای ساماندهی ترافیک و بهبود تردد چه برنامه‌ها و اقداماتی را در دستور کار قرار داده است؟

واحدیان: مدیریت شهری با هدف حل اصولی و پایدار مشکل ترافیک، اقدام به تدوین طرح جامع ترافیک شهرکرد کرده است که این طرح پس از طی مراحل کارشناسی، به تصویب وزارت کشور رسیده است، بر اساس این طرح، مجموعه‌ای از اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احداث تقاطع‌های غیرهم‌سطح در نقاط بحرانی شهر، تعریض معابر اصلی و کریدورهای حرکتی در هسته مرکزی شهر و بهبود هندسه ترافیکی اشاره کرد.

در همین راستا، نخستین تقاطع غیرهمسطح شهرکرد با عنوان تقاطع شهدای خدمت به بهره‌برداری رسیده و برنامه‌ریزی شده است سالانه یک تا دو تقاطع دیگر مطابق زمان‌بندی طرح جامع در نقاط اولویت‌دار اجرا شود، همچنین پروژه تعریض خیابان بوعلی‌سینا به‌عنوان یکی از شریان‌های اصلی شهر با پیشرفت قابل‌توجه در حال اجراست و با استقبال و همکاری شهروندان همراه بوده است.

ایمنا: هدف نهایی مدیریت شهری از احیا و بازآفرینی بافت تاریخی و فرسوده هسته مرکزی شهرکرد چیست؟

واحدیان: هدف مدیریت شهری از احیا و بازآفرینی بافت تاریخی و فرسوده هسته مرکزی شهرکرد، تنها نوسازی فیزیکی و بهبود ظاهر شهری نیست، بلکه رویکردی چندبعدی و انسان‌محور دنبال می‌شو، در این رویکرد، از یک‌سو حفاظت و صیانت از بناها و میراث دارای ارزش تاریخی در اولویت قرار دارد و از سوی دیگر، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد با ارائه بسته‌های حمایتی و مشوق‌های لازم برای ساکنان و مالکان احیا می‌شوند، این اقدامات با هدف بازگرداندن هویت تاریخی شهر، تقویت حس تعلق خاطر شهروندان، افزایش مشارکت مردمی در مدیریت شهری و ایجاد پویایی و سرزندگی اجتماعی انجام می‌شود، ایجاد مسیر گردشگری فرهنگ و هنر و تزریق جریان زندگی به بافت تاریخی نیز در همین راستا تعریف شده تا این محدوده‌ها دوباره به بخش فعال، زنده و اثرگذار شهر تبدیل شوند.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: چه برنامه‌ای برای رفع مهم‌ترین گلوگاه‌های عمرانی شهر در دست اقدام دارید؟

واحدیان: در اجرای پروژه‌های شهری، مدیریت شهری با دو گلوگاه اصلی روبه‌رو است که حل آن‌ها می‌تواند به طور چشمگیری سرعت اجرا و تعداد پروژه‌ها را افزایش دهد. نخستین گلوگاه، نبود برنامه و نظام جامع برای مدیریت شهری است، در صورتی که در حوزه شهری یک برنامه منسجم و نظام‌مند وجود داشته باشد، تغییر مدیریت‌ها و شوراها تأثیر چندانی بر روند حرکت شهر نخواهد داشت و تصمیمات بر اساس یک چارچوب مشخص گرفته می‌شود، برنامه‌محور بودن مدیریت شهری در بخش‌های مختلف ضروری است و باید محور اقدامات قرار گیرد، این رویکرد موجب می‌شود که تصمیمات سلیقه‌ای نباشند و فعالیت‌ها به صورت علمی، تخصصی و مبتنی بر نیازهای مردم پیش برود، نبود برنامه موجب می‌شود هر حوزه به شکل جزیره‌ای عمل کند و خروجی پروژه‌ها تأثیرگذاری لازم را برای شهروندان نداشته باشد.

گلوگاه دوم، کمبود هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است، همکاری بین‌بخشی می‌تواند سرعت اجرای پروژه‌ها را افزایش دهد و نتیجه نهایی را برای مردم ملموس‌تر و مؤثرتر کند، بسیاری از پروژه‌ها به دلیل نبود تعامل بین دستگاه‌ها به تعویق می‌افتند، استانداری‌ها به عنوان مرجع عالی استان نقش مهمی در ایجاد هماهنگی بین بخشی دارند، در سطح ملی نیز لایحه اجرای مدیریت یکپارچه شهری که سال‌ها توسط شهرداری‌ها ارائه شده، می‌تواند با قرار گرفتن دستگاه‌های خدماتی در کنار شهرداری و اجرای پروژه از صفر تا صد، زمان شروع و پایان پروژه‌ها را بهینه کند.

در حال حاضر، تمام پروژه‌ها برای شروع و ادامه به هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی نیاز دارند، اما بروکراسی اداری و ناهماهنگی‌ها موجب تأخیر در اجرا و ایجاد نارضایتی میان مردم می‌شود، این ناهماهنگی‌ها یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های عمرانی شهرهای ایران است و مانع از پیشرفت سریع پروژه‌ها یا باعث نیمه‌تمام ماندن آن‌ها می‌شود.

ایمنا: برای تسریع پروژه‌های عمرانی در شرایط کمبود بودجه دولتی چه راه‌حل‌های مبتکرانه‌ای در شهرداری اجرا کرده‌اید؟

واحدیان: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی، عمده درآمدهای خود را از منابع داخلی تأمین می‌کند، این منابع شامل صدور پروانه‌ها، جریمه‌های مربوط به ماده ۱۰۰، تبدیل به احسن کردن املاک شهری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود برای توسعه درآمد پایدار هستند، این درآمدها در کنار هم بخش عمده بودجه شهرداری را تشکیل می‌دهند، علاوه بر این، بخشی از بودجه شهرداری نیز از طریق ارزش افزوده‌ای که دولت اختصاص می‌دهد تأمین می‌شود، ارزش افزوده در واقع همان تجمع عوارض‌های محلی سابق است که در نهایت از منابع مالی مردم تأمین می‌شود.

با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوب کشور در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان کاهش پیدا کرده است، بر اساس گزارش‌های دهه اخیر، صدور پروانه‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است که کاهش قابل توجهی به شمار می‌رود، از سوی دیگر، تورم شدید هزینه‌های نگهداری شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی را چندین برابر افزایش داده است، این موضوع فشار زیادی بر مدیریت شهری وارد می‌کند تا بتواند نیازها و خواسته‌های مردم را در حوزه خدمات شهری و پروژه‌های عمرانی پاسخگو باشد.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: چرا منابع درآمد شهری نباید تنها به صدور پروانه و جرایم ماده ۱۰۰ وابسته باشند و چه راهکارهایی برای تأمین درآمد پایدار پیشنهاد شده است؟

وابستگی صرف به درآمدهای حاصل از صدور پروانه و جرایم ماده ۱۰۰، درآمد شهری را ناپایدار می‌کند و ممکن است مدیریت مالی شهر را در بلندمدت آسیب‌پذیر کند، به همین دلیل پیشنهاد شده است که شهرداری به دنبال ایجاد «آیتم‌های درآمد پایدار» در سطح شهر باشد، به گونه‌ای که هر سال این منابع رشد کنند و بتوانند ظرفیت مالی قابل اتکایی برای پروژه‌ها و خدمات شهری ایجاد کنند، راهکارهای پیشنهادی شامل استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بهره‌مندی از اعتبارات ملی و مشارکت خیران در پروژه‌های عام‌المنفعه است، این اقدامات علاوه بر ایجاد درآمد، موجب ارتقای کیفیت خدمات شهری و افزایش اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران می‌شود.

ایمنا: چگونه شهرداری شهرکرد از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه فضاهای شهری استفاده کرده و چه ملاحظاتی برای جلب اعتماد آنها مطرح شده است؟

واحدیان: شهرداری شهرکرد طی چند سال اخیر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های ورزشی (چمن مصنوعی، سالن‌های ورزشی)، تفریحی (باغ ایرانی، شهربازی)، تبلیغاتی (لایت‌باکس‌ها، بیلبوردها) و فروش محصولات فرهنگی در پارک‌ها ایجاد کرده است، برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، اقداماتی همچون ایجاد بستر امن و مناسب برای حضور سرمایه‌گذار در فضاهای شهری، تعریف دقیق پروژه‌ها و تفکیک نقش سرمایه‌گذار از پیمانکار، تضمین مشاهده خروجی سرمایه و منافع سرمایه‌گذار، انعقاد قرارداد شفاف و اصولی با سرمایه‌گذار انجام شده است، این اقدامات موجب افزایش رغبت سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در شهرکرد شده و از خروج سرمایه به خارج استان یا کشور جلوگیری می‌کند.

ایمنا: نقش خیران در توسعه شهری چیست و چگونه شهرداری می‌تواند از ظرفیت آنها به شکل مؤثر استفاده کند؟

واحدیان: خیران با داشتن تمکن مالی و اعتقادات بالای اجتماعی می‌توانند در توسعه شهری و پروژه‌های عام‌المنفعه نقش مؤثری ایفا کنند، نمونه‌های موفق در شهرکرد شامل ساخت حسینه، اورژانس خیری، کتابخانه، فرهنگسرا و زمین‌های ورزشی برای جوانان است. شهرداری می‌تواند با اقداماتی همچون ترویج فرهنگ وقف و خیری و افزایش آگاهی عمومی درباره فواید مشارکت خیران، ارائه پروژه‌هایی با هدف عام‌المنفعه و بدون انتظار بازگشت مالی مستقیم و هماهنگی و تسهیل‌گری بین خیران و دستگاه‌های اجرایی برای اجرای پروژه‌ها از این ظرفیت بهره‌برداری کند؛ استفاده مؤثر از ظرفیت خیران علاوه بر کاهش بار مالی شهرداری، موجب تقویت مشارکت اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: تا چه اندازه اقتصاد شهرکرد قابلیت تبدیل شدن به اقتصاد گردشگری، فرهنگی یا دانش‌بنیان را دارد و راهکار شما برای افزایش درآمدهای پایدار شهرداری چیست؟

واحدیان: اقتصاد شهرکرد در حال حاضر عمدتاً بر ساخت‌وساز متمرکز است، در گذشته، پایه‌های اقتصادی استان بر کشاورزی، صنایع دستی و دامداری استوار بوده است، هرچند این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارند، اما نقش آن‌ها در اقتصاد استان به مرور کاهش پیدا کرده است، سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز به دلیل امکان ساخت ساختمان‌های مرتفع و انبوه‌سازی، بازدهی خوبی داشته و بازگشت سرمایه مناسبی را فراهم کرده است.

با این حال با توجه به ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری و ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیست‌بومی استان، می‌توانیم این صنعت را توسعه دهیم، زندگی عشایری، طبیعت بکر و صنایع کشاورزی استان از جمله قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند جاذبه گردشگری ایجاد کنند، علاوه بر گردشگری، استان قابلیت توسعه صنایع مرتبط با حوزه‌های مختلف را نیز دارد؛ به عنوان مثال در حوزه گیاهان دارویی، می‌توان صنعت دارویی را توسعه داد، در صنایع سنتی مانند فرش می‌توان صنایع تکمیلی ایجاد کرد، در حوزه دامداری نیز می‌توان تولیدات جانبی همچون عسل، ماهیان سردآبی و سایر محصولات را توسعه داد و صنایع مادر مرتبط با آن‌ها را در استان ایجاد کرد.

یکی از مشکلات اصلی استان، نبود زنجیره ارزش کامل است، تاکنون تمرکز بیشتر بر تولید بوده است و اگرچه تولید لازم است، اما کافی نیست، مراحل بعدی همچون فراوری و صنایع مادر باید در داخل استان شکل گیرد تا درآمد حاصل از آن به استان بازگردد، در حال حاضر، بسیاری از محصولات تولیدی استان برای فرآوری به استان‌های دیگر فرستاده می‌شوند و درآمد حاصل از آن‌ها خارج از استان مصرف می‌شود، این مسئله موجب خام‌فروشی و از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی می‌شود، اگر بتوانیم زنجیره تولید تا فرآوری را به‌طور کامل در داخل استان ایجاد کنیم، بازده اقتصادی و ارزش افزوده به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

استان شهرکرد ظرفیت بالایی برای برنامه‌ریزی و توسعه در این حوزه‌ها دارد، توسعه زنجیره‌های اقتصادی نه تنها موجب رونق کسب‌وکار فعالان محلی می‌شود، بلکه اقتصاد استان را نیز تقویت می‌کند. ارزش افزوده حاصل از گردش مالی داخلی استان، دوباره به آبادانی شهر بازمی‌گردد و چرخه اقتصادی را تقویت می‌کند، هرچه چرخش مالی در استان بیشتر باشد، ارزش افزوده و اثرات اقتصادی آن نیز بالاتر خواهد بود.

ایمنا: اقدامات شهرداری برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در حوزه‌هایی همچون فضای سبز، حمل‌ونقل، زیباسازی و خدمات روزمره چیست؟

واحدیان: یکی از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری که در چشم‌انداز شهر نیز به آن اشاره شده، ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان و کیفیت محیط شهری است، منظور از ارتقای کیفیت زندگی، تمرکز صرف بر کمیت پروژه‌ها نیست، به عبارت دیگر، تعداد پروژه‌ها مهم نیست، بلکه کیفیت اجرا و اثرگذاری آن‌ها اهمیت دارد.

نیازها و خواسته‌های مردم امروز ماهیتی روانی و اجتماعی پیدا کرده است و بر این اساس، توجه به فضاهای عمومی، فضای سبز، کیفیت مبلمان شهری، روشنایی و نورپردازی، حمل‌ونقل شهری، المان‌های شهری، نظافت و هنرهای شهری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که این عوامل به‌طور مستقیم بر کیفیت زندگی و آرامش روانی شهروندان تأثیر می‌گذارند.

در دوره اخیر مدیریت شهری، خدمات شهری تنها به جمع‌آوری زباله محدود نشد. علاوه بر جمع‌آوری پسماند، از طریق سامانه ۱۳۷ که ارتباط مستقیم میان شهروندان و مدیریت شهری را فراهم می‌کند، نیازها و خواسته‌های مردم بررسی شد، یافته‌ها نشان داد که بیشترین درخواست‌ها مربوط به مبلمان شهری، رنگ‌آمیزی و توجه به فضای سبز بوده است، به همین دلیل، طراحی پارک‌ها و المان‌های شهری با رویکرد ارتقای کیفیت بصری و کالبدی محیط انجام شد.

علاوه بر اقدامات کالبدی، برنامه‌های نرم‌افزاری و فرهنگی نیز در دستور کار قرار گرفت، برگزاری جشن‌ها و نمایش‌های خیابانی، کارناوال‌های شادی مناسبتی، تئاترها و سرودهای خیابانی، فعالیت‌های مشارکتی با امور مساجد، کانون‌های فرهنگی و پایگاه‌های بسیج، با رویکرد محله‌محوری، حس تعلق و مشارکت اجتماعی را در میان شهروندان تقویت کرده است، همچنین اجرای بازی‌ها و فعالیت‌های بومی و محلی در محلات، بخشی از تلاش‌های سازمان فرهنگی برای ارتقای نشاط اجتماعی است.

در همین راستا، سازمان فرهنگی شهرداری به‌عنوان قطب اجرای برنامه‌های فرهنگی در استان مطرح شده و الگوی سایر مناطق قرار گرفته است، این اقدامات به شکل قابل توجهی بر ارتقای کیفیت زندگی شهری و رضایت شهروندان اثرگذار بوده است.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: چه اقداماتی در دوره اخیر مدیریت شهری برای بهبود خدمات شهری و عمرانی در شهرکرد انجام شده است و چه دستاوردهایی حاصل شده است؟

واحدیان: در دوره اخیر مدیریت شهری، اقدامات گسترده‌ای در حوزه خدمات شهری و عمرانی انجام شده است؛ جمع‌آوری زباله اکنون به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود و ناوگان اتوبوسرانی نیز به طور کامل به‌روز شده است، پروژه‌های راه‌سازی و عمرانی با ماشین‌آلات شهرداری و به‌صورت امانی اجرا می‌شوند، به‌طوری که شهرداری شهرکرد یکی از قدرتمندترین پیمانکاران استان محسوب می‌شود، شهرداری علاوه بر تأمین نیازهای خود، مواد اولیه و آسفالت سایر شهرداری‌ها را نیز تأمین می‌کند، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای تجهیزات خدمات شهری و عمرانی هزینه شده که اکنون ارزش آن‌ها بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است. اتوبوس‌های خریداری‌شده به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان اکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند؛ دستاورد اصلی این اقدامات افزایش کیفیت خدمات شهری، کاهش هزینه‌ها، ایجاد سرمایه برای شهر و شهرداری و افزایش رضایت شهروندان است.

ایمنا: چرا ترویج فرهنگ شهروندی در ارائه خدمات شهری اهمیت دارد و چه نمونه‌هایی از نداشتن همکاری مردم تأثیر مستقیم بر هزینه‌های شهرداری دارد؟

واحدیان: ترویج فرهنگ شهروندی اهمیت زیادی دارد، زیرا بخش قابل توجهی از هزینه‌های جاری خدمات شهری ناشی از همکاری نداشتن مردم است، با وجود نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت استفاده می‌شود که به‌دلیل نبود فرهنگ‌سازی است، این مسئله موجب می‌شود خودروهای شخصی افزایش پیدا کند و پیک ترافیک در هسته مرکزی شهر ایجاد شود، برخی شهروندان زمان‌بندی بیرون گذاشتن زباله را رعایت نمی‌کنند و تفکیک زباله از مبدا انجام نمی‌شود که باعث افزایش دفعات جمع‌آوری و هزینه‌های شهرداری می‌شود، اگر شهروندان همکاری کنند، هزینه‌های شهرداری کاهش یافته و منابع صرفه‌جویی‌شده می‌توانند در توسعه شهری، پروژه‌های عمرانی و برنامه‌های فرهنگی هزینه شوند.

ایمنا: چه ارتباطی بین نوسازی تجهیزات شهری و سرمایه‌گذاری در شهر وجود دارد و چگونه این اقدامات به رشد اقتصادی و خدمات بهتر منجر می‌شود؟

واحدیان: نوسازی تجهیزات شهری علاوه بر افزایش کیفیت خدمات، به ایجاد سرمایه برای شهر و شهرداری نیز کمک می‌کند، خریداری دستگاه‌ها و تجهیزات که ارزش آن‌ها با گذر زمان و تورم افزایش پیدا کرده است، برای مثال، تجهیزات خریداری‌شده به ارزش اولیه ۱۵۰ میلیارد تومان اکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند، اتوبوس‌های خریداری‌شده به ارزش اولیه ۱۲۰ میلیارد تومان اکنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند.

این سرمایه‌ها باعث می‌شود شهرداری مستقل‌تر عمل کند، هزینه‌های جاری کاهش یابد و بخش بیشتری از منابع برای توسعه و آبادانی شهر صرف شود. در کنار این، نوسازی تجهیزات و ارتقای خدمات شهری باعث افزایش رضایت شهروندان و بهبود کیفیت زندگی می‌شود و اگر با فرهنگ‌سازی شهروندی همراه باشد، اثرگذاری این اقدامات دوچندان خواهد شد.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: طرح جامع ترافیک شهرکرد چه تأثیری بر آینده توسعه شهری خواهد داشت؟

واحدیان: یکی از معضلات اساسی شهر، موضوع ترافیک است، با این حال طرح جامع شهر یکی از بهترین طرح‌هایی است که به تصویب رسیده است، در این طرح، کل شهر به‌صورت جامع مورد بررسی قرار گرفت، معضلات ترافیکی شناسایی و راهکارهای متعددی برای رفع آن‌ها ارائه شد، از جمله این راهکارها می‌توان به احداث تقاطع‌های غیرهم‌سطح، تعریض معابر، پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی فضاهای شهری اشاره کرد. همچنین ایجاد خیابان‌ها و معابر جدید نیز به‌عنوان یکی دیگر از راهکارهای مهم در نظر گرفته شده است.

در بسیاری از نقاط حاشیه‌ای شهر به‌ویژه در بخش‌های شمالی و شمال‌غربی به دلیل توسعه شهر و ایجاد مراکز مسکونی جدید، نیاز به شکل‌گیری معابر تازه وجود دارد، بر همین اساس، این موضوع در دستور کار قرار گرفته و پروژه‌هایی نظیر احداث معبر جدید شهید خرازی از شمال به شرق، بلوار جهاد و امتداد بلوار فرهنگ، کمربندی جنوبی، بازگشایی خیابان ۱۲ محرم، بازگشایی حافظ جنوبی و امتداد خیابان امیرکبیر در برنامه اجرا قرار دارند، تمام این اقدامات بر مبنای طرح جامع شهر و در چارچوب آن در حال پیگیری است.

ایمنا: آیا برنامه‌ای برای توسعه خطوط دوچرخه‌سواری یا مسیرهای پیاده‌محور در سطح شهر دارید؟ برای کاهش ترافیک و بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی چه برنامه‌ای در دستور کار دارید؟

واحدیان: در راستای تقویت پیاده‌محوری، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و طراحی پیاده‌راه خیابان ملت به پایان رسیده است، این پروژه در صورت فراهم شدن پیش‌نیازهای لازم به‌عنوان یکی از پروژه‌های شاخص سال آینده اجرا خواهد شد که مدیریت شهری نیز بر تحقق آن تأکید دارد.

درباره توسعه دوچرخه‌سواری، با توجه به توپوگرافی خاص شهرکرد، همه معابر شهری ظرفیت ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری را ندارند، با این حال در معابری که امکان ایجاد مسیر ایمن دوچرخه‌سواری وجود داشته باشد، این اقدام در دستور کار قرار خواهد گرفت و شهرداری موظف است در این زمینه گام‌های اجرایی لازم را بردارد. این موضوع یکی از نکات مهمی است که در طرح جامع ترافیک به آن اشاره شده و لازم است در سطح کلان‌تر استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس مطالعات طرح جامع ترافیک، بخش قابل توجهی از ترافیک هسته مرکزی شهر ناشی از تمرکز خدمات متنوع شهری از جمله خدمات آموزشی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و سایر کاربری‌ها در مرکز شهر است، در صورتی که این خدمات به‌صورت عادلانه در نقاط مختلف شهر توزیع شوند و دستگاه‌های متولی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، راه و شهرسازی، امور مساجد و سایر نهادها ارائه خدمات را به مناطق شمالی، جنوبی، شرقی و غربی شهر گسترش دهند، به‌طور طبیعی میزان سفرها به هسته مرکزی کاهش یافته و بخش زیادی از مشکلات ترافیکی برطرف خواهد شد.

در حال حاضر، بخشی از اقدامات کاهش ترافیک توسط شهرداری در حال اجراست که از جمله آن‌ها می‌توان به اصلاح تقاطع‌ها، هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی، اصلاح هندسی معابر و اقدامات مشابه اشاره کرد، با این حال، در صورتی که تقاضای شهروندان برای دریافت خدمات از طریق توزیع عادلانه آن‌ها پاسخ داده نشود، این اقدامات صرفاً نقش مُسکن داشته و نمی‌توانند به‌صورت پایدار مشکل را حل کنند. این نگاه با توجه به روند توسعه شهری، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

در حال حاضر، پروژه مسکن ملی ظرفیتی نزدیک به ۵۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و در عمل یک شهر بزرگ در حال شکل‌گیری است، چنانچه این جمعیت نتواند خدمات مورد نیاز خود را در محدوده سکونتی خود دریافت کند، سفرهای درون‌شهری افزایش پیدا می‌کند و حتی با اجرای متعدد طرح‌های ترافیکی نیز امکان حل ریشه‌ای مشکلات وجود نخواهد داشت.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: اقدامات مدیریت شهری در زمینه الکترونیکی‌سازی خدمات چه بوده و این فرآیند چه تأثیری بر ارائه خدمات به شهروندان داشته است؟

واحدیان: در سال‌های اخیر، الکترونیکی‌سازی خدمات شهری به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفته است، در این دوره با اقدامات مؤثر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، تمام خدمات شهرداری شناسایی و بر اساس نوع مراجعات شهروندان چه در مناطق و چه در ستاد مرکزی، فرآیندها احصا و بازطراحی شدند. این خدمات در قالب نرم‌افزارهای یکپارچه پیاده‌سازی شد تا هم سرعت پاسخگویی به شهروندان افزایش پیدا کند و هم شفافیت در ارائه خدمات تقویت شود.

از جمله اقدامات مهم در این حوزه می‌توان به ارتقای نرم‌افزار شهرسازی از «سرای ۸» به «سرای ۱۰» اشاره کرد که امکان ارائه خدمات متنوع‌تری را فراهم کرده است، همچنین حوزه‌های شهرسازی، عمران و خدمات شهری به‌صورت سیستمی به یکدیگر متصل شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که درخواست‌هایی همچون مجوز حفاری، سد معبر یا رسیدگی به تخلفات ساختمانی به‌صورت الکترونیکی و از طریق ارتباط بین واحدهای مرتبط پیگیری می‌شود، این اقدامات، ضمن کاهش مراجعات حضوری، موجب تسریع امور، افزایش رضایت شهروندان و فراهم شدن بستر حرکت به‌سوی هوشمندسازی و شهر هوشمند شده است.

ایمنا: نقش فیبر نوری، کارت شهروندی و هوش مصنوعی در آینده خدمات شهری چگونه تعریف شده و چه دستاوردهایی را به همراه خواهد داشت؟

واحدیان: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تحقق شهر هوشمند، توسعه شبکه فیبر نوری است که طی دو سال اخیر به‌طور گسترده در سطح شهر اجرا شده است، در حال حاضر، بیش از ۷۰ درصد از مرکز استان تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد که این امر، استان را در زمره مناطق پیشرو در این حوزه قرار داده و موجب بهبود قابل توجه کیفیت ارتباطات اینترنتی شهروندان شده است، همچنین، تمام مراکز، سازمان‌ها، ابنیه‌ها و فضاهای عمومی وابسته به شهرداری از طریق این شبکه به یکدیگر متصل شده‌اند که نقش مهمی در یکپارچگی خدمات ایفا می‌کند.

در ادامه این مسیر، راه‌اندازی «کارت شهروندی» در دستور کار قرار دارد تا شهروندان بتوانند با استفاده از یک کارت واحد از خدمات مختلف شهری نظیر حمل‌ونقل عمومی، فضاهای فرهنگی، ورزشی، تفریحی و حتی خدمات پارکی بهره‌مند شوند، این کارت با مشارکت و تعامل شهروندان با مدیریت شهری شارژ شده و زمینه سهولت دسترسی به خدمات را فراهم می‌کند.

همچنین استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان گام بعدی هوشمندسازی خدمات شهری آغاز شده است، در این راستا، مقرر شده تمام حوزه‌ها نقش هوش مصنوعی را در ارائه خدمات خود فعال کنند. به‌عنوان نمونه، سامانه ۱۳۷ در حال ارتقاست تا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، تماس‌های مردمی را به‌صورت خودکار دریافت، دسته‌بندی، تحلیل و به واحدهای مسئول ارجاع دهد و حتی اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی شهروندان را شناسایی کند، در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک نیز، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند مسیرهای کم‌ترافیک را به‌صورت آنلاین به شهروندان پیشنهاد دهد. همچنین در حوزه شهرسازی، طرح‌های اولیه برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی تدوین شده و در مرحله برنامه‌نویسی قرار دارد. مجموع این اقدامات، زمینه‌ساز ارتقای کیفیت خدمات، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت شهروندان خواهد بود.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: نقش مردم در توسعه شهر را چگونه می‌بینید و چه برنامه‌هایی برای تقویت این مشارکت دارید؟

واحدیان: در این دوره از مدیریت شهری تلاش شده است تا از ظرفیت و مشارکت شهروندان در فرایند تدوین بودجه استفاده شود، اگرچه بودجه شهری به‌عنوان یک سند راهبردی دارای چارچوب‌ها و برنامه‌های مشخص است، اما برای جمع‌بندی نهایی، نشست‌هایی با معتمدین محلی برگزار می‌شود تا اولویت‌ها با نظر مستقیم مردم تعیین شود، به این ترتیب در هر محله، شهروندان از میان نیازها و پروژه‌های موجود، اولویت‌های اصلی خود را مشخص می‌کنند و مدیریت شهری نیز در اجرای آن‌ها همراه مردم است. این رویکرد دوسویه موجب شده است هم‌افزایی مناسبی میان مردم و مدیریت شهری شکل بگیرد و از بروز مطالبات غیرواقع‌بینانه یا توقعاتی که امکان پاسخگویی به آن‌ها وجود ندارد، جلوگیری شود.

بدیهی است هرچه مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها، به‌ویژه در تدوین بودجه و اجرای پروژه‌ها، افزایش پیدا کند، سرعت اجرای امور بیشتر شده و کیفیت و اثربخشی نتایج نیز دوچندان خواهد شد. محور اصلی تقویت مشارکت مردمی، توجه به رویکرد محله‌محوری است. هرچه ارتباط مدیریت شهری با شهروندان در قالب برنامه‌های محله‌محور شکل بگیرد، سطح تعامل و همراهی مردم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در همین راستا، برنامه‌های متنوعی با هدف تحکیم بنیان خانواده و تقویت پیوندهای اجتماعی اجرا شده است؛ از جمله برگزاری مسابقات ورزشی خانوادگی نظیر پدر و پسر، مادر و دختر، پدربزرگ و نوه و همچنین اجرای بازی‌های فکری خانوادگی. احیای بازی‌های بومی و محله‌ای نیز از دیگر اقدامات مؤثر بوده است که این امکان را فراهم می‌کند تا والدین در کنار فرزندان خود حضور فعال داشته باشند و مشارکت جمعی تقویت شود.

از سوی دیگر، مساجد به‌عنوان کانون‌های مهم فرهنگی و اجتماعی می‌توانند نقشی فراتر از تنها برگزاری نماز ایفا کنند، برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع مانند تئاترهای سیار، نشست‌های خانوادگی، برنامه‌های هم‌اندیشی و رسیدگی به مسائل محلی در فضای مساجد، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش مشارکت اجتماعی و همراهی بیشتر شهروندان با برنامه‌های مدیریت شهری باشد.

در مجموع، چنانچه نگاه مدیریت شهری در مسیر توسعه و ایجاد زیرساخت‌های شهری بر پایه محله‌محوری استوار شود، بدون تردید می‌توان گام‌های مؤثرتر، ماندگارتر و اثربخش‌تری در مسیر پیشرفت شهری برداشت.

ایمنا: شهرداری چه برنامه‌ای برای مدیریت بحران، سیلاب، فرونشست و سایر تهدیدهای شهری دارد و در صورت تغییر شرایط اقتصادی یا اقلیمی کشور، شهرداری چه سناریوهای جایگزینی برای حفظ روند توسعه پیش‌بینی کرده است؟

واحدیان: شهر شهرکرد، علاوه بر ظرفیت‌های موجود به دلیل شرایط خاص توپوگرافی، اقلیم سرد و خشک و قرارگیری در دامنه ارتفاعات زاگرس به‌طور طبیعی با بحران‌های ویژه‌ای به‌ویژه در حوزه بارندگی‌های شدید و مخاطرات طبیعی روبه‌رو است، از این‌رو، برخورداری از برنامه‌ای جامع و منسجم برای مدیریت بحران، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در همین راستا، یکی از طرح‌های مهمی که مدیریت شهری به‌صورت ویژه بر روی آن کار کرده، طرح هدایت آب‌های سطحی و طرح پدافند غیرعامل است که به تصویب وزارت کشور رسیده و در آستانه ابلاغ قرار دارد. بر مبنای این طرح، تمام اقدامات مرتبط با بهسازی کانال‌ها، پیاده‌روسازی‌ها و اصلاح معابر، با توجه دقیق به عرض، ارتفاع و دِبی عبور آب انجام می‌شود تا ضمن ارتقای ایمنی از بروز بحران‌های احتمالی جلوگیری شود.

احیای مسیل‌های شهری، چه در محدوده درون‌شهری و چه در حاشیه شهر با مسئولیت شهرداری و در هماهنگی کامل با شرکت آب منطقه‌ای در حال انجام است. این اقدامات با هدف کنترل و مدیریت روان‌آب‌ها و کاهش مخاطرات ناشی از بارندگی‌های شدید اجرا می‌شود، همچنین موضوع قنات‌های قدیمی که در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و در برخی محلات شهرکرد می‌تواند مخاطراتی ایجاد کند، در دستور کار قرار دارد. اگرچه رفع این مشکلات نیازمند هزینه‌های قابل توجهی است، اما با همکاری استانداری و ستاد مدیریت بحران، اقدامات لازم در حال انجام بوده و جای نگرانی وجود ندارد. رویکرد اصلی در این زمینه، گرفتن تدابیر پیشگیرانه و مدیریت مؤثر شرایط پیش از وقوع بحران است تا شهرکرد با کمترین آسیب روبه‌رو شود.

تجربه بارش برف در سال ۱۴۰۴ نیز نشان داد که در برخی حوزه‌ها از جمله کمبود ماشین‌آلات و نبود زیرساخت‌های کافی، نیاز به تقویت وجود دارد، با این حال، طی دو تا سه سال اخیر، گلوگاه‌های اصلی آب‌گرفتگی در سطح شهر شناسایی، اصلاح و برطرف شده‌اند و در حال حاضر، موارد آب‌گرفتگی به مشکلات جزئی محدود می‌شود، بخش عمده‌ای از بودجه عمرانی شهرداری به رفع این گلوگاه‌ها اختصاص پیدا کرده است، اقدامی که در پاسخ به بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا انجام شده و این روند اصلاح و تکمیل زیرساخت‌ها در سال‌های آینده نیز با جدیت ادامه خواهد داشت.

شهرکرد بر مدار پیشرفت پایدار

ایمنا: برای توسعه متوازن بین مناطق مختلف شهر چه اقداماتی انجام شده و نقاط کمتربرخوردار شهرکرد در اولویت چه برنامه‌هایی قرار گرفته‌اند؟

واحدیان: یکی از موضوعات بسیار مهم برای مدیریت شهری در مسیر توسعه و آبادانی شهر، توجه هم‌زمان به توسعه شهری و توزیع عادلانه خدمات بوده است، در سال‌های گذشته، در برخی مناطق شهرکرد به‌ویژه در جنوب و غرب شهر، نارضایتی‌هایی نسبت به میزان و کیفیت خدمات وجود داشت؛ اما امروز شاهد آن هستیم که شهروندان همین مناطق به دلیل بهبود محسوس شرایط و افزایش سطح خدمات‌رسانی، رضایت خود را اعلام می‌کنند. این تغییر حاصل رویکرد عدالت‌محور در توزیع خدمات شهری است.

در ناحیه غرب شهر، طی دو تا سه سال اخیر اقدامات گسترده‌ای انجام شده است؛ به‌گونه‌ای که تقریباً هیچ معبر خاکی باقی نمانده، کانال‌های هدایت آب‌های سطحی بهسازی شده، پروژه‌های زیباسازی اجرا شده و اقدامات زیرساختی در محدوده قطعه چالشتر به انجام رسیده است. همچنین احداث دو پارک محلی در این منطقه در دستور کار قرار دارد و با نگاه ویژه به ارتقای سطح آموزش و مشارکت شهروندی، مرکز آموزش شهروندی نیز در ناحیه غرب احداث شده است. به‌طور کلی می‌توان گفت میزان اقدامات انجام‌شده در این منطقه نسبت به سنوات گذشته به‌مراتب بیشتر بوده است.

با وجود این‌که ناحیه غرب جزو محلات هدف بازآفرینی شهری محسوب می‌شود و به دلیل مشوق‌ها و تسهیلات دولتی، درآمد شهرداری از این محلات بسیار محدود است به‌طوری‌که پروانه‌های ساختمانی به‌صورت رایگان یا با دریافت ۵۰ درصد عوارض صادر می‌شود رویکرد مدیریت شهری همواره بر احیا و ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق متمرکز بوده است، این نگاه در جنوب شهر نیز دنبال شده و پروژه‌هایی نظیر بهسازی بلوار مفتح، تعریض خیابان بوعلی‌سینا، بهسازی پایانه مسافربری و سایر اقدامات زیرساختی با هدف توجه ویژه به این بخش از شهر اجرا شده است.

در منطقه منظریه نیز آغاز عملیات بهسازی انجام شده است، با این حال، سرعت اجرای پروژه‌ها به دلیل آن‌که این محدوده هنوز به‌صورت رسمی از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی به شهرداری تحویل نشده، کمتر از حد انتظار بوده است. در حال حاضر، اقدامات انجام‌شده در این منطقه در قالب قراردادهای پیمانکاری و با هماهنگی راه و شهرسازی اجرا می‌شود و پس از تحویل رسمی، امکان ارائه خدمات کامل و قانونی توسط شهرداری فراهم خواهد شد.

در نقاط کم‌برخوردار شهر نیز اقدامات مؤثری صورت گرفته است، از ظرفیت ستاد بازآفرینی شهری از دهه ۸۰ به‌صورت مطلوب استفاده نشده بود، اما در سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی در قالب اقدامات مشترک با اداره‌کل راه و شهرسازی و از طریق ستاد بازآفرینی شهری تعریف و اجرا شده است. در نتیجه این اقدامات، طی دو سال اخیر حدود یک‌هزار و ۳۰۰ تن قیر رایگان از دولت دریافت و برای بهسازی معابر این مناطق مورد استفاده قرار گرفته است؛ ظرفیتی که می‌توانست در سال‌های گذشته نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما محقق نشده بود.

در بافت‌های فرسوده شهری نیز اولویت نخست، اجرای اقدامات زیرساختی است و پس از آن به مباحث زیباسازی پرداخته می‌شود؛ چرا که این بافت‌ها اغلب نیازمند تعریض معابر و اصلاحات اساسی هستند. گاهی این تصور وجود دارد که در برخی خیابان‌ها همچون خیابان کاشانی هزینه بیشتری صرف شده است، در حالی که طی دو سال اخیر حدود ۲۰ میلیارد تومان در خیابان کاشانی هزینه شده، اما تنها برای تعریض خیابان بوعلی‌سینا رقمی در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است، بنابراین توزیع منابع بر اساس نیازهای واقعی و اولویت‌های زیرساختی انجام شده و از سال آینده نیز اجرای پروژه‌های مرتبط با معبر بوعلی‌سینا ادامه پیدا خواهد کرد.

ایمنا: اگر بخواهید مسیر آینده شهرکرد را در یک جمله توصیف کنید، آن جمله چیست؟

واحدیان: با نگاهی که مدیریت شهری همواره بر آن تأکید داشته و بارها بیان کرده است، امیدواریم شهرکرد روزبه‌روز در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار قرار گیرد. با پایبندی به این باور که همواره باید در مسیر ساختن «فردایی بهتر» برای شهر گام برداریم و با اتکا به کمک، همراهی و مشارکت مردم که نقشی سازنده و تعیین‌کننده در توسعه شهری دارند می‌توانیم به این هدف ارزشمند دست یابیم. بی‌تردید با ایجاد فضاهای شاد، پویا و باکیفیت شهری، زمینه شکل‌گیری شهروندانی با حال خوب فراهم خواهد شد و در نهایت، شهری سرزنده و مطلوب برای زندگی رقم خواهد خورد.

ایمنا: مهم‌ترین قول شما به مردم در حوزه توسعه و پیشرفت شهر چیست؟

واحدیان: قولمان تلاش و خدمت صادقانه به مردم بوده است اما باید از مردم بپرسید که ببینیم به قولمان عمل کرده‌ایم یا نه اما تلاشمان این بوده که این اتفاق رقم بخورد.

کد خبر 933164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.