مرکز تست تصادف خودرو نقطه عطفی در تحول نظام ایمنی کشور است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افتتاح نخستین مرکز تست تصادف خودروی کشور تنها یک افتتاح پروژه نیست، گفت: این مرکز نقطه عطفی در تحولی نظام‌مند برای ارتقای ایمنی و حفظ جان انسان‌ها و جبران خلأ موجود در نظام حکمرانی ایمنی کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، فرزانه صادق در مراسم افتتاح مرکز تست تصادف با بیان اینکه امروز در آستانه گامی تاریخی و زیرساختی در مسیر تحقق ایمنی و حفظ جان انسان‌ها ایستاده‌ایم، اظهار کرد: افتتاح نخستین مرکز تست تصادف خودروی کشور با سرمایه‌گذاری ارزشمند و آینده‌نگرانه بخش خصوصی، تنها یک افتتاح پروژه نیست؛ بلکه طلوع یک عزم ملی و نقطه عطفی در تحولی نظام‌مند برای مهار یکی از دردناک‌ترین چالش‌های کشور است.

وی تصادفات جاده‌ای را پدیده‌ای تلخ بیان و تصریح کرد: صحبت از تصادفات جاده‌ای است پدیده تلخ که امروز دیگر تنها یک موضوع فنی در حوزه حمل و نقل نیست؛ بلکه به واقع چالشی جدی در حوزه سلامت عمومی، اقتصاد ملی و ثبات اجتماعی است. هر عدد و آماری در این زمینه حکایت از داغی بر دل خانواده ایرانی و خسارتی به سرمایه‌های انسانی و اقتصادی این مرز و بوم است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مواجهه با این چالش فراگیر، قانون برنامه هفتم توسعه کاهش ۱۰ درصدی تلفات سالانه جاده‌ای را تکلیف کرده که برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌های کشور، ذیل آن با رویکردی مبتنی بر سیستم ایمن، مدیریت نتیجه گرا و ارزیابی‌پذیر در کمیسیون ایمنی راه‌ها تدوین و تصویب و از سوی ریاست محترم جمهور در ابتدای سال جاری برای اجرا به تمام دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

صادق افزود: این برنامه برای نخستین بار پاسخی سیستماتیک، یکپارچه و عملیاتی به این بحران ملی است. در این مسیر ایجاد مرکز تست تصادف گامی بلند و ضروری در اجرای برنامه عملیاتی محسوب می‌شود؛ فقدان یک مرکز جامع، مستقل و با پوشش کامل آزمون‌ها خلأ بزرگی در نظام حکمرانی ایمنی کشور بود. محدودیتی که موجب کاهش اثربخشی نظارت حاکمیتی و ایجاد فاصله میان الزامات قانونی و سطح واقعی ایمنی خودروهای تولید داخل شده بود.

وی خاطرنشان کرد: امروز این مرکز زمینه‌ساز استقرار نظام مؤثر آزمون برخورد خودرو به عنوان یکی از ارکان حکمرانی ایمن و مهم‌تر از آن، ابزاری قدرتمند برای ارتقای کیفیت و ایمنی تولیدات داخلی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در کنار عواملی همچون شرایط محیطی و جوی ضعف در قوانین و مقررات به لحاظ عدم بازدارندگی در آنها عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای در ایران عبارت‌اند از خطاهای انسانی، نقص فنی و البته نقایص جاده‌ای.

صادق ضمن تأکید بر اینکه رانندگان مسئولیت اولیه رعایت ایمنی در سفر را بر عهده دارند، گفت: در کنار این مسئولیت فردی وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت معدن تجارت در کنار پلیس راهور با ماهیت اثرگذاری پیشگیرانه از تصادفات، تضمین کننده شرایط بهتر برای رانندگی ایمن می‌باشد.

وی با اشاره به نقش وزارت راه و شهرسازی در این خصوص، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با پذیرش مسئولیت سنگین خود اقداماتی را در دست اجرا دارد. اصلاح قریب به ۸۰۰ نقطه پر تصادف در سراسر کشور، طراحی و ایجاد راه‌های بخشنده که راه‌هایی که جاده‌هایی که با شیب و پیچ‌های استاندارد که با کوچک‌ترین خطای انسانی فاجعه آفرین نباشند، نصب علائم و تجهیزات ایمنی و خط کشی‌های جاده‌ای، دو بانده سازی محورها، تکمیل آزادراه‌ها، ایجاد مسیر جایگزین و ارتقا سطح سرویس محورهای موجود؛ البته که با تمام این اقدامات همچنان فاصله بسیار با استانداردها داریم و تلاشمان بر این است که با کمک همدیگر بتوانیم به این استانداردها نزدیک‌تر شویم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تصویب الزام قانونی انجام آزمون‌های برخورد فیزیکی استاندارد برای کلیه خودروهای جدید و به روزرسانی شده پیش از صدور تولید، مجوز تولید و شماره گذاری یکی از مسائلی است که باید پیگیری کنیم؛ تلاشمان بر این است که این اتفاق رخ دهد.

صادق ادامه داد: حمایت و تسریع در توسعه مرکز ملی آزمون برخورد خودرو با استانداردهای بین المللی و استقلال فنی نیز مورد دیگری است که باید پیگیری شود.

وی افزود: مورد سوم، تعریف ساز و کار نظارتی شفاف برای انتشار نتایج آزمون‌های ایمنی خودروها به صورت قابل فهم برای سیاستگذاران و عموم مصرف کنندگان است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به توسعه نظام درجه‌بندی ایمنی خودرو با استفاده از پتانسیل این مرکز، گفت: امیدوارم با همکاری همه نهادهای مسئول سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همراهی مردم عزیز مرکز تست تصادف خودروی کشور به کانونی برای ارتقای ایمنی و نجات جان انسان‌ها در بخش ناوگان تبدیل شود.

کد خبر 933005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.