به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، با توجه به اهمیت بهکارگیری منابع شهری در راستای رفع مشکلات شهر و نیازهای شهروندان، همواره تلاش شده است تصمیمهای مناسبی از سوی مدیران شهری، اتخاذ شود تا تمامی امکانات و زیرساختها برای تمام شهروندان، در دسترس باشد.
مدیریت شهری به سیاستها، برنامهها و فعالیتهایی اطلاق میشود که متضمن برخورداری تمام شهروندان یک شهر از امکانات و زیرساختها است و مدیران شهری نقشی فعال در توسعه، مدیریت و هماهنگسازی منابع برای دستیابی به اهداف توسعه شهری ایفا میکنند.
از وظایف مدیران شهری شهرها میتوان به آمادهسازی زیرساختهای اساسی برای عملکرد کارآمد شهرها، برنامهریزی و توسعه شهری، مدیریت خدمات عمومی، مدیریت بودجه و منابع مالی، حفظ و ارتقای کیفیت زندگی شهری و سیاستگذاری و تصمیمگیری راهبردی اشاره کرد که همواره در دستور کار قرار گرفته است همچنین ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و حفاظت از محیط کالبدی شهر، از جمله اهداف مدیران شهری شهرها است.
شهرداری تبریز با تأکید بر ضرورت رفع مشکلات شهر و شهروندان، همواره سعی کرده است در این مسیر گام بردارد و با مشارکت شهروندان در تعیین راهبردهای شهر، موجب ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شود. آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با یعقوب هوشیار، شهردار کلانشهر تبریز است.
ایمنا: وضعیت کنونی پروژههای مسکونی اسدگلی و شهرک جوانان چگونه است؟
هوشیار: پروژه اسدگلی در زمینی به مساحت ۱۱ هزار و ۴۱۲ مترمربع، احداث و شامل ۲۴۰ واحد مسکونی، ۱۳ واحد تجاری و ۶ واحد خدماتی است. این طرح، علاوهبر یک پروژه عمرانی، نمادی از تلاش و همدلی برای ایجاد زندگی بهتر در حاشیه شهر محسوب میشود.
عملیات نازککاری در بلوکهای 1A و 2A شامل نماسازی مقاوم، گچکاری هنرمندانه، کاشیکاری مدرن و سایر فعالیتهای تکمیلی با سرعت در حال انجام است. همزمان، محوطهسازی بلوکهای 3A و 4A نیز در دست اجرا است و شامل ایجاد فضاهای سبز، پیادهروهای مناسب و امکانات رفاهی است. این پروژه با هدف بهبود شرایط زندگی در حاشیه شهر، به مراحل پایانی خود نزدیک میشود.
همچنین پروژه ۱۲۰۰ واحدی شهرک جوانان یکی از مهمترین و بزرگترین پروژهها در حوزه ساخت انبوه مسکن در تبریز است که تکمیل زیرساختهای این شهرک از اولویتهای اساسی بوده و امید است با رفع موانع موجود، شاهد شتاب بیشتر در تکمیل تمامی ۱۰۰ بلوک این پروژه و تحویل آن به ساکنان مناطق پرخطر تبریز باشیم. شهرک مسکونی جوانان در ۲ فاز اجرایی میشود و در حال حاضر، اسکلتبندی ۸۰۰ واحد آن در فاز نخست ۸۰ درصد پیشرفت دارد و فاز دوم نیز با ۴۰۰ واحد ۲۰ درصد پیشرفت دارد. تاکنون حدود ۲۲۰ میلیارد تومان در این پروژه، هزینه شده است. بر اساس هدفگذاری انجام شده، این شهرک قرار است محل اسکان پنج هزار خانوار از ساکنان مناطق حاشیهنشین باشد و دستگاههای خدماترسان موظف هستند مطابق طرحهای مصوب، خدمات لازم را ارائه دهند. بر اساس دستور استاندار آذربایجان شرقی، معاونت عمرانی استانداری و دستگاههای خدمترسان همکاری کامل خود را با شهرداری تبریز برای پیشبرد پروژه، ادامه خواهند داد.
ایمنا: در خصوص مشکلات مرتبط با پروژههای مسیرگشایی نظیر مسیرگشایی ۴۵ متری شهید آیتالله آلهاشم بفرمائید.
هوشیار: این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه مسیرگشایی کشور به مراحل پایانی خود نزدیک میشود. مسلماً، اجرای این طرح با توجه به وسعت و تراکم جمعیتی در محدوده آن، مشکلات خاص خود را دارد با این حال تلاش نیروهای شهرداری در حوزههای مختلف، تمامی این مشکلات را برطرف کرده است.
انتقال تأسیسات زیرزمینی به علت اینکه مربوط به ادارات دیگر شهری است، به عنوان مهمترین مشکل در مسیر اجرای این طرح بهشمار میرود که گاه، با کملطفی این نهادها با تأخیر در انجام مراحل مختلف پروژه روبهرو میشویم.
ایمنا: در خصوص ایمنسازی مسیر بیآرتی، شهرداری تبریز چه اقداماتی انجام داده است؟
هوشیار: مسیر بیآرتی یکی از مهمترین مسیرهای حملونقل عمومی در تبریز است که روزانه بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر مسافر را در سطح شهر جابهجا میکند. از سوی دیگر، به علت برخی بیاحتیاطیها و عدم توجه شهروندان به محدودیت تردد وسایل نقلیه شخصی و حتی عابرین پیاده، شاهد حوادث و سوانح مختلفی در این مسیر هستیم، به نحوی که روزانه ۱۵۰۰ خودرو به صورت غیرقانونی وارد مسیر بیآرتی شده و از سوی پلیس با اعمال قانون روبهرو میشوند. طبیعتاً شهرداری تبریز برای پیشگیری از این حواث، درصدد افزایش ایمنی این مسیر است.
از جمله اقدامات انجام شده در سال جاری میتوان به این موارد اشاره کرد؛ بهسازی مسیر با آسفالت و نصب جداول که موجب بهسازی و ساماندهی مسیر برای تردد آسان اتوبوسها میشود، همچنین در کنار خطکشی محوری مسیر بیآرتی، عملیات خطکشی ترافیکی در نقاط حادثهخیز مسیر بیآرتی نیز انجام شده است، با توجه به شدت تردد در مسیرهای بیآرتی و نزدیک بودن ایستگاهها به گذرگاههای عابر پیاده، به نصب سرعتکاههای پلاستیکی اقدام شد تا از سرعت غیرمجاز برخی خودروها، جلوگیری و امنیت شهروندان بیشتر تأمین شود.
نردهگذاری مسیر بیآرتی نهتنها به جداسازی خطوط ویژه اتوبوسهای تندرو از سایر مسیرهای عبوری کمک میکند، بلکه موجب کاهش تصادفات و افزایش ایمنی برای رانندگان و عابران پیاده خواهد شد، نصب دوربینهای ترافیکی در مبادی ورودی مسیر که بسیار تأثیرگذار بوده و تخلفات رانندگی در این مسیر را از ۷۵۰ مورد به ۲۵۰ مورد در روز، یعنی یکسوم، کاهش داده است.
با این حال امید است شهروندان نیز با رعایت اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی به ویژه در خصوص این مسیر، شهرداری تبریز را در کاهش حوادث رانندگی یاری کنند.
ایمنا: شهرداری تبریز از ابتدای سال جاری در حوزه فرهنگی، تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟
هوشیار: فرهنگ به عنوان پایه و اساس هویت یک شهر از اهمیت ویژهای برخوردار است و شهرداری تبریز نیز متولی امور شهری است؛ اموری که تمامی ابعاد فرهنگی، تاریخی، عمرانی و اجتماعی شهر را دربرمیگیرد، بنابراین اقدامات و برنامههای فرهنگی نیز همواره در دستور کار شهرداری تبریز قرار دارد.
سال جاری نیز شهرداری تبریز توانسته است با - برگزاری جشنواره سراسری موسیقی مقامی (موغام) تبریز، برگزاری جشنواره سراسری موسیقی دستگاهی ایرانی مکتب تبریز، ویژهبرنامه جاماندگان در روز اربعین حسینی، ویژه برنامه روز جهانی کودک و برنامههای شهر دوستدار کودک، کنگره بینالمللی بزرگداشت استاد شهریار، رویداد رسانهای تبریزنگار، سوگواره شعر شهیدان خدمت، راهاندازی تماشاخانه سیار در نقاط مختلف شهر، نخستین کنگره شعر ریحانه الحسین و تکریم خانوادههای شهدا در مناسبتهای مختلف عناوین فرهنگی را نیز در تبریز برجستهتر کند. همچنین تشرف خانوادههای معظم شهدا به مشهد مقدس، یکی دیگر از ویژهبرنامههایی بود که در نوع خود، بینظیر است.
ایمنا: آخرین اقدامات شهرداری تبریز برای بازارچههای محلی چه بوده است؟
هوشیار: تأمین مایحتاج روزانه خانوار، بخش مهمی از فعالیتهای روزمره شهروندان را در بر میگیرد؛ تردد و رفتوآمدهای شهری نیز در این زمینه بسیار زیاد است؛ از سوی دیگر بحثهای اقتصادی و تهیه مواد غذایی ارزان یکی دیگر از دغدغههای شهروندان است؛ مجموع این عوامل، شهرداری را بر آن داشته است با ایجاد و احداث بازارچههای محلی در نقاط مختلف شهر، تسهیلگر مشکلات ترافیکی و اقتصادی شهروندان در این زمینه باشد.
بر این اساس، احداث و بهسازی ۱۲ فروشگاه شهریم تاکنون، یکی از برنامههای شهرداری در این حوزه بوده است. در کنار این بازارچهها، احداث و بهسازی حدود ۴۰ الی ۵۰ غرفه شهر میوه، احداث دو باب سوغاتسرا، احداث مجتمع نان در سبزه میدان در جنگ ۱۲ روزه، بخش دیگری از اقدامات شهرداری تبریز را شامل میشود.
ایمنا: اقدامات شهرداری تبریز در خصوص ساختوساز غیرمجاز چیست؟
هوشیار: با توجه به اینکه ساختوساز غیرمجاز بنا بر دلایل اقتصادی و کاهش توان اقتصادی خانوادهها برای خرید مسکن، در حال رشد است با این حال برای حفظ حقوق سایر شهروندان، شهرداری تبریز با این پدیده به صورت جدی مقابله میکند.
اجرای طرح پایش تصویری منتهی به شناسایی بناهای ساخته شده به صورت غیرمجاز، اصلیترین اقدام ما در این خصوص است، به نحوی که با انجام این کار به دنبال شناسایی هرگونه بنا و ساختمانی که احداث آن غیرمجاز بوده است تا مکان یا ساختمان به حالت اولیه، برگردانده و مصالح ساختمانی مربوطه نیز جمعآوری شود.
راهکار اساسی مقابله با این پدیده، جرمانگاری آن است؛ که این موضوع در نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران از سوی بنده، مطرح و از قوه قضائیه نیز درخواست شد تا با جرمانگاری این پدیده و مقابله با ساختوسازهای غیرمجاز، خاطر شهرداریها از این چالش و دغدغه مهم شهری، آسوده شود.
ایمنا: رویکرد شهرداری تبریز نسبت به توسعه ناوگان حملونقل عمومی چیست؟
هوشیار: حملونقل عمومی، شاهرگ ترافیکی هر شهری است و این امر در تبریز که با ترافیکی طاقتفرسا روبهرو است، اهمیت ویژهای دارد. شهرداری تبریز با درک اینکه شهروندان از ترافیک به تنگ آمدهاند، تلاش میکند با انجام اقدامات مختلف، سیستم حملونقل عمومی را تقویت کند. مهمترین برنامههای شهرداری تبریز در این حوزه و در راستای افزایش ناوگان حملونقل عمومی، ورود ۲۴۸ دستگاه اتوبوس و مینیبوس به چرخه ناوگان اتوبوسرانی است.
خرید ۳ دستگاه خودروی جدید گشت انتظامی و نظارتی جهت نظارت دقیق بر فعالیت اتوبوسها در پایانهها، خطوط و مسیرها و خرید ۳ دستگاه خودروی ون جدید با طراحی بدنه و تجهیز بهعنوان تعمیرگاه سیار از جمله اقدامات جانبی برای تقویت این سیستم است. برای تأمین اعتبار، جذب و انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه سال ۱۴۰۲، هزینهکرد جهت خرید اتوبوس و جذب و انتشار اوراق مشارکت به مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان از محل بودجه سال ۱۴۰۳ و انجام اقدامات لازم جهت انتشار اوراق مشارکت از محل بودجه سال جاری، انجام شده است. این اقدامات، در صورتی انجام شده است که سهمیه تخصیصی از سوی وزارت کشور ۴۰۰ میلیارد تومان است.
بازسازی و ورود مجدد اتوبوسهای معیوب، یکی دیگر از راهکارهای تقویت این سیستم است که در این راستا، تعداد ۱۸۲ دستگاه اتوبوس طی چهار سال اخیر، بازسازی و وارد ناوگان اتوبوسرانی تبریز شده است. واگذاری ۱۷۹ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی در ۲۸ مسیر مختلف نیز گامی در مسیر تقویت حملونقل عمومی است. همچنین برای بهبود کیفیت ایستگاههای اتوبوس و ارتقای کیفیت بصری شهر، بهسازی و تهیه طرح تیپ ایستگاههای اتوبوس در دستور کار معاونت فنی عمرانی شهرداری تبریز قرار گرفته است که تاکنون نسبت به انجام آن در ۷۳ ایستگاه، اقدام شده و ۳۴ ایستگاه در حال احداث است.
در حوزه تاکسیرانی نیز، نوسازی ناوگان با اعطای ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی جدید به رانندگان انجام شده است. در خصوص مترو تبریز نیز شهرداری تبریز با تمام قدرت در احداث خط دو مترو تلاش میکند و امید است تا پایان سال آینده، فاز نخست خط دو مترو به بهرهبرداری برسد.
ایمنا: اقدامات آینده شهرداری تبریز در خصوص بازآفرینی بافتهای فرسوده شهر تبریز چیست؟
هوشیار: تبریز با داشتن ۲۵۰۰ هکتار بافت فرسوده با مشکل مهمی روبهرو است و نیاز مبرم به نوسازی در این بخشها دیده میشود. شهرداری تبریز در ابتدای امر، با در نظر گرفتن مشوقهای ویژه برای صدور پروانه ساختمانی در این قسمتها، ساکنین و اهالی این محلات را به نوسازی بناهای فرسوده دعوت میکند. بازآفرینی این بافتها طی برنامههای منسجم با پروژههایی مانند چوخورلار، اسدگولی، شهرک جوانان، عتیق و سنجران توسط شهرداری تبریز در حال اجرا است.
همچنین ایمنسازی معابر و اجرای طرحهای مسیرگشایی برای تسهیل تردد شهروندان، بخش دیگری از برنامههای شهرداری تبریز در راستای بازآفرینی این بافتهای شهری است.
گفتوگو از سولماز کاظمی




نظر شما