۷۰ درصد آلودگی هوای اراک ناشی از منابع متحرک است

شهردار اراک گفت: بر اساس گزارش‌ها، حدود ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر اراک ناشی از منابع متحرک است که با نصب دوربین‌ها، فشار لازم برای الزام خودروهای آلاینده به دریافت معاینه فنی و رفع نقص‌ها وارد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علیرضا محمودی ظهر امروز _شنبه بیست‌ودوم آذر_ در نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک اظهار کرد: کاهش آلودگی هوا در مرکز شهر اراک به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری، نیازمند تقسیم دقیق وظایف میان دستگاه‌های مسئول، ارائه گزارش‌های عددی و شفاف و برخورد قاطع با خودروهای آلاینده است.

وی افزود: شهرداری اراک آماده اجرای تمام تکالیف قانونی و حتی فراتر از آن است تا بتواند به شکل مؤثر در بهبود کیفیت هوا نقش‌آفرینی کند.

شهردار اراک تصریح کرد: بر همین اساس، پیشنهاد شده است که بر پایه قانون و تجربه‌های اجرایی، فهرستی از اقدامات عملیاتی تهیه شود و برای هر دستگاه تکلیف مشخصی تعیین شود، حتی اگر برخی از این اقدامات صراحت قانونی نداشته اما قابلیت اجرایی داشته باشد.

محمودی ادامه داد: یکی از محورهای مهم در این زمینه، نظام گزارش‌دهی منظم و دقیق است، لازم است دستگاه‌های مسئول به صورت هفتگی، دو هفته‌ای یا ماهانه گزارش‌های خود را با عدد و رقم مشخص ارائه دهند.

وی افزود: در صورتی که آمار و اطلاعات ارائه‌شده از سوی دستگاه ناظر قابل قبول نباشد، همان‌جا اصلاح و شفاف‌سازی صورت گیرد تا جلسات از بحث‌های کلی درباره درست یا غلط بودن داده‌ها خارج شده و به سمت اقدام عملی حرکت کند.

شهردار اراک خاطرنشان کرد: در حوزه نظارت بر منابع آلاینده، نصب دوربین‌های نظارتی در مرکز شهر به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی مطرح شده است.

محمودی اضافه کرد: در قالب طرح کاهش آلودگی هوا، پیش‌بینی نصب ۳۸ دستگاه دوربین با اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد ریال انجام شده بود، اما شهرداری با همکاری پلیس راهور و تحت نظر شورای ترافیک، این تعداد را به حدود ۶۰ دستگاه افزایش داده است تا امکان ثبت تخلفات خودروهای آلاینده فراهم شود.

وی گفت: بر اساس گزارش‌ها، حدود ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر اراک ناشی از منابع متحرک است و نصب این دوربین‌ها می‌تواند فشار لازم برای الزام خودروهای آلاینده به دریافت معاینه فنی و رفع نقص‌ها را ایجاد کند.

شهردار اراک عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم بروز مشکل خاص، این دوربین‌ها تا پیش از پایان سال نصب و فعال شود، در کنار اقدامات نظارتی، توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک نیز در دستور کار قرار دارد.

محمودی اظهار کرد: ناوگان اتوبوسرانی اراک در زمان آغاز مسئولیت مدیریت شهری حدود ۱۰۰ دستگاه بود که اکنون به ۱۵۰ دستگاه افزایش یافته است، از این تعداد، ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی است و طی سه ماه آینده ۲۰ دستگاه دیگر وارد ناوگان خواهد شد تا تعداد اتوبوس‌های برقی به ۷۰ دستگاه برسد، این اتوبوس‌ها فاقد آلودگی هوا و آلودگی صوتی است و می‌توانند نقش مهمی در کاهش آلایندگی ایفا کنند.

وی ادامه داد: در کنار این ناوگان، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس غیر برقی نیز فعال هستند که ۶۰ دستگاه آن متعلق به بخش خصوصی است، همه بهره‌برداران موظف‌اند تکالیف مصوب شورای ترافیک و دستگاه‌های نظارتی را اجرا کنند و هیچ‌گونه اغماضی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

شهردار اراک گفت: برنامه‌های مدیریت ترافیک نیز با هدف کاهش آلودگی هوا در مرکز شهر طراحی شده‌، محدوده کاهش آلودگی هوا منطبق بر محدوده پیاده‌راه و طرح ترافیکی خواهد بود، بر این اساس، جابه‌جایی تاکسی‌های فرسوده و برخی خطوط پرتردد از محدوده مرکزی، به‌ویژه اطراف میدان شهدا، به خیابان‌های خارج از مرکز شهر در دستور کار قرار دارد.

محمودی افزود: همچنین ورود هر خودروی فرسوده به این محدوده منوط به داشتن استانداردها و معاینه فنی معتبر خواهد بو، در ماه‌های گذشته نیز قرارداد تأمین یک‌هزار دستگاه موتورسیکلت برقی منعقد شده است که بخشی از آن در مجموعه‌های وابسته به شهرداری مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: علاوه بر این، نمایشگاه دوچرخه و موتورسیکلت برقی با همکاری دستگاه‌های مرتبط در پیاده‌راه امیرکبیر برگزار خواهد شد تا شهروندان با این وسایل پاک بیشتر آشنا شوند.

شهردار اراک تصریح کرد: وضعیت خودروهای دیزلی شهرداری نیز مورد توجه قرار گرفته، حدود ۱۰۰ دستگاه خودروی دیزلی در اختیار شهرداری است که موتور برخی از آن‌ها مطابق استانداردهای یورو پنج و شش نیست.

محمودی ادامه داد: این خودروها یا از چرخه خدمت خارج خواهند شد یا اقدامات لازم برای بهینه‌سازی و کاهش آلایندگی آن‌ها انجام خواهد شد، مجموعه این اقدامات نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اراکی است.

علیرضا محرابیان رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم اظهار کرد: بررسی‌های دوره‌ای کیفیت سوخت در شهر اراک طی سال‌های اخیر نشان داده است که وضعیت بنزین و نفت‌گاز توزیعی در این شهر با چالش‌های جدی روبه‌روست.

وی افزود: بر اساس نمونه‌برداری‌های مستمر سه‌ماهه تا پایان سال ۱۴۰۳، کیفیت بنزین توزیعی در سطح شهر اراک پایین‌تر از حد استاندارد بوده، اما در مجموع الزامات سوخت یورو ۴ رعایت می‌شده است، با این حال، در برخی نمونه‌های جدید، افزایش شاخص‌هایی مانند میزان بنزن در بنزین و گوگرد در نفت‌گاز مشاهده شده که نیازمند بررسی مجدد و اعلام نظر آزمایشگاه مرجع است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: اندازه‌گیری بنزن به دو روش انجام می‌شود، نخست سنجش میزان بنزن موجود در هوا و دوم بررسی میزان بنزن موجود در خود سوخت، آنالیزهای اخیر از منظر دوم صورت گرفته و نتایج آن نشان‌دهنده تغییرات قابل توجهی در برخی جایگاه‌های سوخت بوده است.

محرابیان ادامه داد: در نمونه‌برداری‌های انجام‌شده در جایگاه‌هایی مانند سرداران، شریعتی و طالقانی، میزان بنزن به حدود ۱.۸۶ رسیده است، در حالی‌که این رقم در سال گذشته در همین جایگاه‌ها حدود دو و نیم برابر کمتر بود.

وی افزود: این افزایش عمدتاً مربوط به دوره‌ای است که بنزین یورو ۴ به طور کامل از پالایشگاه‌های مشخص تأمین نمی‌شد و کیفیت سوخت دچار افت شد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در ابتدای سال جاری نیز نمونه‌برداری سه‌ماهه نخست انجام شد، اما به دلیل مشکلات پیش‌آمده در آزمایشگاه مرجع مستقر در کرج، نتایج آن در زمان مقرر اعلام نشد، با وجود این، آنالیزهای تکمیلی در مردادماه نشان داد که میزان بنزن در برخی جایگاه‌ها افزایش یافته، همین امر ضرورت نمونه‌برداری مجدد را دوچندان کرده و مقرر شده است.

محرابیان عنوان کرد: نمونه‌ها به آزمایشگاه مرجعی که مورد تأیید شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است ارسال شود تا مشخص شود آیا بنزین فعلی توزیعی در سطح شهر اراک واقعاً منطبق با استاندارد یورو ۴ است یا خیر، نتایج این بررسی قرار است در جلسه آینده به صورت رسمی ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت نفت‌گاز پیچیده‌تر از بنزین است، در نمونه‌های جدید اخذ شده از جایگاه طالبی، میزان گوگرد اختلاف قابل توجهی با گذشته داشته و کیفیت نفت‌گاز کاهش یافته است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: طبق داده‌های ثبت‌شده، میزان گوگرد نفت‌گاز به حدود ۷۰.۱ رسیده، در حالی‌که این عدد در سال گذشته حدود ۱۲.۷ بوده است، این افزایش چند برابری نشان‌دهنده افت جدی کیفیت سوخت است. با وجود این، گزارش‌ها در سامانه مربوطه به صورت کامل و شفاف ارائه نشده و همین امر نیازمند بررسی دقیق‌تر و شفاف‌سازی بیشتر است.

محرابیان ادامه داد: افزایش میزان آلاینده‌ها در سوخت‌های توزیعی به طور مستقیم بر کیفیت هوا تأثیر گذاشته و تعداد روزهای ناسالم در این بازه زمانی به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه آن است که نیروگاه‌ها در این دوره از سوخت نامناسب استفاده نمی‌کردند و بنابراین منشأ آلودگی باید در جای دیگری جست‌وجو شود، بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام‌شده، حتی زمان پایان تولید سوخت در پالایشگاه‌ها نیز در نتایج قابل تشخیص بوده و این موضوع می‌تواند به شناسایی دقیق‌تر منبع آلودگی کمک کند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: پایش مستمر کیفیت سوخت همچنان ادامه دارد و هرگونه نتیجه نهایی پس از تأیید آزمایشگاه مرجع به صورت رسمی اعلام خواهد شد، این روند نشان‌دهنده اهمیت موضوع برای مسئولان و کارشناسان محیط زیست است.

محرابیان ادامه داد: مردم نیز انتظار دارند که کیفیت سوخت‌های توزیعی در شهر اراک مطابق با استانداردهای یورو ۴ باشد تا از افزایش آلاینده‌ها و روزهای ناسالم جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: تحقق این هدف نیازمند همکاری جدی میان دستگاه‌های اجرایی، پالایشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مرجع است تا بتوان با شفافیت و دقت، کیفیت سوخت را پایش و کنترل و سلامت شهروندان را تضمین کرد.

کد خبر 932044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.